Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedseksponering - muligheter og begrensinger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedseksponering - muligheter og begrensinger"— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedseksponering - muligheter og begrensinger
FoU 2005

2 Markedseksponering - muligheter og begrensninger -disposisjon-
Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Markedseksponering som begrep og virkemiddel Forutsetninger og muligheter  Selskapsorganisering Anbudsutsettelse

3 Markedseksponering som begrep og virkemiddel
Skille mellom: Selskapsorganisering Etablering av selskaper hvor kommunen ivaretar eierrollen Anbudsutsettelse Tjenesten utføres av andre og kommunen følger opp gjennom kontraktsstyring Privatisering Kommunen selger/overfører tjenesten til private og har dermed ikke lenger befatning med tjeneste området Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

4 Viktig med klar politisk forankring
Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Hva er formålet med å markedseksponere tjenesteområdet? Hvorfor settes tjenesten ut på anbud og hva ønsker kommunen med sitt eierskap i selskapet? Hvilken løsning passer best for vår kommune? Det som passer for èn kommune behøver ikke være den ideelle løsningen for en annen kommune Hvordan ivaretas eierskapet og bestillerrollen i vår kommune? Kommunen må finne en måte å følge opp kontrakten ved anbudsutsettelse og kommunestyret/bystyret må sette av tid til å ivareta eierrollen i sine selskaper.

5 Forutsetninger og muligheter
Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Myndighetsutøvelse og lovpålage oppgaver Myndighetshandlinger fordrer hjemmel i lov i motsetning til tjenesteproduksjon Kan disse ivaretas av andre enn kommunen selv? Lovpålagte oppgaver hjemles i særlover Kan lovpålagte oppgaver overføres til andre uten at ansvaret overføres fra kommunen? Skille forvaltning og drift Kommunens ansvar er å definere mål, omfang og kvalitet uavhengig av hvem som utfører oppgaven Hvordan ivaretas disse oppgavene best i vår kommune?

6 Vurderinger i forkant av selskapsetablering (1)
Er det behov for politisk styring av tjenesten? Ved etablering av selvstendige rettsubjekter vil kommunens politiske organers oppgave være å ivareta eierollen. Utvikling og ansvar for tjenesten vil være selskapets styre sine oppgaver. Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

7 Vurderinger i forkant av selskapsetablering (2)
Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Kreves det økonomisk lønnsomhet ved driften? Skal kommunen gi tilskudd til driften eller skal selskapet tjene egne penger? Er selskapets egenkapital forsvarlig? Skal vi gå sammen med andre om etablering av selskapet? Interkommunale løsninger eller vil det være hensiktsmessig å få private inn på eiersiden? Hvilke relasjoner skal selskapet ha til kommunen? Skal selskapet fakturere kommunen for utførte tjenester eller skal relasjonen hjemles i selskapsavtalen/vedtektene? Opererer vi i et marked eller har vi monopol? Er dette en tjeneste som utføres i egenregi?

8 Muligheter og begrensinger ved markedseksponering
Anbudsutsettelse Kommunen er fortsatt ansvarlig for levering av tjenesten til innbyggerne Hvordan ivaretar vi dette kostnadseffektivt uten at kvaliteten forringes? Forberedelsesfasen er viktig! Har prosessen med utarbeidelse av anbudsgrunnlaget og kontrakt vært grundig nok? Kommunen må beholde egen bestillerkompetanse Hvordan balanseres dette med utførerkompetanse som nå ivaretas av andre? Muligheter og begrensinger ved markedseksponering


Laste ned ppt "Markedseksponering - muligheter og begrensinger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google