Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen"— Utskrift av presentasjonen:

1 PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen

2 Øvelse – «Hemmelighet»

3 Motiverende samtale (MI)
Grunnelementer/ holdninger Prosesser Empati (fange opp klientens perspektiv, anstrenge seg for å forstå) Lokke fram (Forankring, motivasjon, utforske) Samarbeid (klient snakker mest, holde seg til klientens nivå i prosessen, unngå egne råd og tips, uten å spørre om tillatelse) Autonomistøtte (Støtte egenkontroll, valgmulighet og tiltro til å mestre) Styring ( fokus, målatferd, struktur) Første prosess – skape et godt samarbeidsklima, legge til rette for en god relasjon, relasjonsbygging. Andre prosess – ha et felles mål, ha likt fokus. Fremkalle – hvorfor endre (føroverveielse / overveielse) Planlegge – hvordan gjennomføre – tro på egen evne til å mestre. Må bygge et godt fundament for å kunne jobbe med felles mål Samtalestruktur – har som mål å ha fokus på den andres perspektiv.

4 Film It is not about the nail Ca 25 min

5 Øvelse: Overtale Ta utgangspunkt i en endring / beslutning / valg som kan være/er aktuell for deg Fortell det til sidemannen, som deretter skal: Forklare hvorfor personen bør gjøre forandringen Vise til minst tre goder med å gjøre forandringen Forklare hvordan forandringen kan skje Understrek hvor viktig det er for personen å gjøre en forandring Be han/henne gjennomføre det Den som har ”problemet” tar i mot og kjenner på denne måten å bli møtt på. Bytte roller etter ca 4 min Ca 15 min Mål med øvelsen: Deltakerne skal kjenne på hvordan det er å bli møtt på den forklarende metoden. Vise at forklaringsstrategien fører til motstand. Gjennomføring: Samme par. 10 min totalt. Bytter roller ca 4 – 5 min. på hver. Vi klapper i hendene når dere skal bytte roller Oppsummering i plenum: Når du satt på den andre siden av bordet, - hva skjedde med deg da? Hvordan opplevdes det å bli forsøkt overtalt? (Obs på at de som fikk råd er i ulike faser i sirkelen) Kan oppleves godt å få råd hvis de er i fase 3 eller 4. Det beste er likevel å si det selv Hvem har ansvaret for endringen i en slik setting? Å jobbe på denne måten skal man som veileder være god til å tippe, fesk tre goder ved å endre en atferd vil variere fra person til person (veldig mange grunner og det kan være vanskelig å tippe) Oppsummerende poeng: Motivasjon: hva skjedde? Og motstanden? Relasjon: hva skjedde? Hvem eier og har ansvar for endringen? Vanskelig å tippe hvilke goder dette gir, hvordan etc da dette varierer fra person til person Forklaringsmåten øker sannsynligheten for motstand. Ca 20 min i plenum. Ca 40 min til sammen på øvelse 2 og 3 5

6 Endringsprosess, Prochaska og DiClemente
Føroverveielse Vedlikehold/stabilisering , +/- Overveielse +/- + Handling Beslutning / Forberedelse 6 Psykologspesialist Tore Børtveit allasso.no 6 6

7 Speedpainter

8 Pause! Pause 10 min 8

9 Øvelse: Utforske Ta utgangspunkt i samme tema som forrige oppgave
Vær utforskende, spørre med åpne spørsmål Eks: Av hvilken grunn kan du tenke deg å gjøre denne forandringen? Hva er de tre beste grunnene til å forsøke? Hvordan kunne du gjøre det for å nå målet? Hvor viktig tenker du er er for deg å gjøre denne forandringen? Lytt støttende og oppmerksomt til svarene Mål med øvelsen: Kjenne på hvordan det er å bli møtt på en utforskende måte. Delmål: Kjenn litt på hjelpegenet Gjennomføring: Samme par, bytter på å utforske den andre. 3-4 min hver Utforsker er støttende og oppmerksom, den som blir veiledet svarer så ærlig som mulig, og kjenner etter hvordan det oppleves. Oppsummering: Du som satt på den andre siden, - hvordan opplevdes det å motta de åpne spørsmålene? Poeng: Motivasjonen økte Motstanden minsker Nye tanker En selv eier problemet (ansvar) Hva skjedde med ”hjelpegenet” (Vanskelig å holde igjen) Bevisst på dette og holde igjen når vi skal bruke det og når hjelpegenet hemmer endring. (Mål etter de tre dagene) Hva er brukerne vant med, - fører hjelpegenet til at de blir passive? Spør de etter råd, gi det, men da som en informasjon og spør hva tenker du om det? (Vi skal dag tre se på en metode for informasjonsutveksling) Hva var %-fordelingen i snakk: fordeling av prat (bruker/veileder). Hvor ofte skjer dette? Å utforske motivasjonen gir er en god pekepinn på dette, stoppe opp og reflektere over hvor mye prater jeg og bruker Mål: Få brukeren til å si ting selv, betyr mye mer og sitter mye bedre enn hvis veileder forteller. Ca 10 minutter. Totalt min 9

10 Øvelse: Oppsummering Lag en kort oppsummering av personenes motivasjon for endring: Grunner til endring Ønsker om endring Spør deretter. Hva tror du at du vil gjøre? Lytt med interesse Mål med øvelsen: Kjenne på effekten oppsummering har med motivasjon Gjennomføring: Samme par min hver. Plenum: Hvordan var dette? Hva førte oppsummeringen til? Tre effekter Hvordan veileder blir oppfattet i relasjonen (hørt, respektert og tatt på alvor) Avkjekk på hva som er viktig (muligheter for korrigering) Øker forpliktelse og motivasjonen, det blir tydeligere for den som ønsker endring Dette med oppsummeringer skal vi se mer på etter lunsj Erfaringer fra summegruppene. Ca 7-8 min. Totalt: 15 min 10

11 Film ”Bartender hos lege”
Vi skal nå se en video med en bedriftslege. En som jobber på bar, vanlig med en øl etter jobb, sjefen mener han drikker litt for mye og sender han til bedriftslegen. Dere vil se åpne spørsmål, refleksjoner, oppsummeringer, ambivalens. Se hele filmen, varer ca 10 minutter. MÅL: Høre på teknikken! Gjennomgang i plenum Hva synes dere? Legen utforsket; åpne spørsmål, refleksjoner, oppsummeringer, gir ingen råd. Motstanden endrer seg hos bartender, ønsker å ta tak Bruker filmen som eksempler Ca 6 min – eks på åpent spørsmål 06.51 – kort oppsummering refleksjon (tonefall) 07.26 – refleksjon 07.44 – kort oppsummering 07.51 – Stor oppsummering, fungerer som timeout, endrer sittestilling, følger opp med åpent spørsmål Sett alt i ett, - tilbake til og fokus på refleksjoner. 11

12 Samtaleferdigheter i MI
Åpne spørsmål Oppsummeringer Refleksjoner Bekreftelser Etter lunsj (og før foilen vises): Oppsummere hva vi til nå har vært gjennom Endringshjulet Teknikkene: Åpne spørsmål (ÅS) i øvelsen der vi utforsket i stedet for å forklare samt litt i tilknytning til Oppsummering (O). Nå skal vi fortsette med å øve på samtaleteknikkene i MI Åpne spørsmål Mer på oppsummeringer Refleksjoner 12

13 Informere i dialog U-T-U (utforsk-tilby-utforsk)
”Informasjon er ikke gitt før den som har mottatt den har forstått”

14 Susan Boyle Hva har vi oppmerksomhet på – ressurser eller mangler? Forutinntatt? Hvor er vi før en samtale? Hvor har vi fokus og oppmerksomhet? Kan bli overrasket, ser ikke alltid hele bildet, ikke bestemme oss på forhånd, tømme hodet.

15 Øvelse: Mestringstillit
Forteller: fortell om en opplevelse du er stolt av, noe du har gjort som du er fornøyd med i livet. Veileder bruker kommunikasjonsferdighetene for å få frem hva forteller har gjort som gjør at opplevelsen er bra. Få frem mest mulig ressurser, verdier og positive egenskaper hos forteller. 1. Hva har du gjort? 2. Hva er du mest fornøyd med? 3. Hvordan fikk du det til? 4. Hva gjorde det med deg? Observatøren noterer alt av positive verdier, egenskaper og ressurser som den hører at forteller sier noe om, og noterer dette og gir og går gjennom etterpå. Tidsbruk ca 5 min på historen - 5 min på tilbakemelding totalt 10 min hver ca 30 min totalt. Alle finner hver sin opplevelse / historie , alle skal ha alle roller. Mål med øvelsen: Poeng: bygge tro på egen evne til å mestre, – se overføringsverdien på tilbakemeldinger til en situasjon i dag. Få tro på at man klarer å endre seg på bakgrunn av tidligere erfaringer. 15


Laste ned ppt "PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google