Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forbruker og finanstrender 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forbruker og finanstrender 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forbruker og finanstrender 2017

2 Forbruker og finanstrender 2017– Status og fremtid
Del 1: Det norske bankmarkedet Del 2: Det norske forsikringsmarkedet Status i dag: Hvordan bruker nordmenn banker, banktjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold, rådgivning ol. Bankbytte og mobilitet i markedet Generell holdning til banker og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Nye betalingsløsninger: utbredelse, bruksområder, tilfredshet, forventninger til banknæringen & fellesskapet Interesse for overlay & tillit til aktører mtp. PSD2 Bruk av personlige data overfor banken Robotisering av rådgivningen Digitalisering av kundeforholdene Status i dag: Hvordan bruker nordmenn forsikringsselskap, tjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold ol. Selskapsbytte og mobilitet i markedet Bytteårsaker og -triggere Generell holdning til forsikring og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Bruk av personlige data overfor selskapet Kundetyper i markedet og deres adferd & holdninger

3 Forbruker og finanstrender 2017 – Forsikring
Forbruker og finanstrender 2017 er en syndikert undersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge Servicekontor innenfor markedene bank og skadeforsikring. Forbruker og finanstrender 2017 er den ledende undersøkelsen om finansnæringens status og fremtidig utvikling. Forbruker og finanstrender (forsikring) 2017 omfatter 2036 intervju gjennomført i ukene 3 til og med , blant befolkningen 18 år+ på Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Frem til og med 2016 ble webundersøkelsen supplert med et lite postalutvalg. Tilsvarende undersøkelse har blitt gjennomført hvert år siden 2006. Alle grafer viser %, med mindre det er oppgitt annerledes

4 Det norske skadeforsikringsmarkedet - Status 2017

5 Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs
Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)?

6 Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten?

7 Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i?

8 I hvilken grad er du villig til å dele informasjon om adferden din med forsikringsselskapet for å få mer skreddersydde forsikringer (produkt og pris)?

9 Hvilken av påstandene beskriver hvordan du tenker om forsikring?

10 Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring?

11 Har du byttet hovedselskap innen skadeforsikring i løpet av det siste året?

12 Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte?

13 Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet?

14 Hva er årsaken(e) til at du byttet forsikringsselskap?

15 Opplevde du noe av følgende i forbindelse med bytteprosessen?

16 Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år?

17 Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap
Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg?

18 Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f
Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år?

19 Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? Topp 2

20 I hvilken grad oppfatter du at du har konkurransedyktige betingelser på dine skadeforsikringer i ditt hovedselskap?

21 Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander?

22 Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?
Topp 2

23 I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?
Topp 2

24 Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander?
Topp 2

25 Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?

26 I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?

27 Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap?

28 Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse?

29 Hvordan vil du vurdere det samlede omdømmet eller anseelsen til ditt hovedselskap?

30 Er du villig til å betale en høyere pris eller akseptere lavere avkastning på dine spareprodukter for at et selskap innen bank og forsikring skal ta samfunnsansvar?

31 Hvor viktig avgjørelse er valg av forsikringsselskap for deg, det vil si hvilket selskap du velger å være kunde i? Base: N=3102

32 Har ny folketrygd og pensjonsreformene bidratt til at du selv sparer penger eller planlegger å spare til alderdommen?

33 Det norske skadeforsikringsmarkedet - Trender 2017

34 Fremtidsperspektivet: Opinionsledere driver utviklingen i finansmarkedet
Det er ikke mangel på utfordringer for finansbransjen: Fragmentering av kundeforhold, store endringer som følge av endringer i lovverket (PSD 2 og tillatelse for overlay- og tredjepartsaktører), nye betalingsløsninger, digitalisering av kundeforhold, robotisering av rådgivning, strukturelle demografiske endringer (flytting til sentrale kommuner). Ved å se på opinionsledernes adferd og holdninger vil vi kunne identifisere retningen finansmarkedet beveger seg i. Opinionsledere Har kunnskap om forsikring … …snakker om finans… …får gehør hos andre… …i et stort sosialt nettverk. Ved å kombinere disse 3 dimensjoner kan vi identifisere personer med innflytelse innenfor kategorien forsikring Opinionsledere kjennetegnes ved spesielle holdninger og adferd som massemarkedet vil adoptere i fremtiden.

35 Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs
Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)?

36 Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten?

37 Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i?

38 Hva er årsaken(e) til at du byttet forsikringsselskap?

39 Opplevde du noe av følgende i forbindelse med bytteprosessen?

40 Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år?

41 Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap
Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg?

42 I hvilken grad er du villig til å dele informasjon om adferden din med forsikringsselskapet for å få mer skreddersydde forsikringer (produkt og pris)?

43 Hvilken av påstandene beskriver hvordan du tenker om forsikring?

44 Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring?

45 Gjennomsnittlig antall forsikringsselskap

46 Har du byttet hovedselskap innen skadeforsikring i løpet av det siste året?

47 Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte?

48 Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet?

49 Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f
Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år?

50 Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? Topp 2

51 Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?
Topp 2

52 I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?
Topp 2

53 Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander?
Topp 2

54 Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?

55 I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?

56 Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap?

57 Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse?


Laste ned ppt "Forbruker og finanstrender 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google