Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Transportsystemer Kort introduksjon til modulen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Universell utforming påvirker transportsystemer på mange felt, og på en rekke forskjellige måter.

2 Videoen gir et sammendrag av modulen.
Den kan bare spilles av på nett. Dersom du vil spille den av lokalt, og lagre den på din egen maskin, må du laste den ned først.

3 Transportsystemet har mange ledd
og består av  infrastruktur   transportmidler   informasjon   service   Utformingen av det svakeste leddet avgjør hvor brukbart tilbudet er samlet sett. Et sentralt poeng er at det svakeste leddet i en reisekjede er avgjørdene for helheten.

4 Ved Bystasjonen i Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem - 2010
Universelt utformet inngangsparti: tydelig markert, med trinnfri adkomst. Bytt gjerne ut dette bildet med ett eller flere lokale eksempler. Ved Bystasjonen i Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem

5 Offentlige myndigheter kan påvirke
Det offentlige påvirker de fleste elementene gjennom Utforming av infrastruktur   Krav til kjøretøyer/materiell   Bestilling av utstyr og tjenester   Fastsetting av krav til service Finn eksempler, gjerne illustrert med bilder.

6 Universell utforming 2010 Bilbao, Spania - Foto: Vista Utredning
Klart skille mellom ulike soner. Benker plassert slik at de ikke kommer i konflikt med ganglinjene. Bytt gjerne med et lokalt eksempel. Bilbao, Spania - Foto: Vista Utredning

7 Lover og retningslinjer
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven - generelt forbud mot diskriminering   Nasjonal transportplan - universell utforming ett av fire hovedmål   Det er foreslått rikspolitiske retningslinjer for universell utforming     Universell utforming inngår i svært mange planer og plantyper og som aktørene i planleggingen må forholde seg til. Aktivitetsplikt for offentlige myndigheter.  Kartlegge situasjonen innenfor eget ansvarsområde  Utarbeide tiltaksplaner.   Generelt krav til universell utforming i plan- og bygningsloven og den nye byggeforskriften.

8 Utforming av transportsystemet
De enkelte delene utformes på grunnlag av     Prinsipper for tilrettelegging for tre hovedgrupper nedsatt bevegelsesevne nedsatt orienteringsevne ømfintlighet for stoffer i miljøet   Normer og minstekrav til utførelse av en del bestemte elementer i anleggene   Prinsipper for enkelte typer anlegg De generelle prinsippene har form av mål.   De konkrete krav og normer er målbare størrelser som enten er fastsatt i forskrifter, standarder eller anbefalinger. Disse angir minstekrav.

9 Avgrensningen mot gatestein gir en naturlig ledelinje
Avgrensningen mot gatestein gir en naturlig ledelinje. Pullertene og gatelysene som står på rekker utgjør en visuell ledelinje.  Det mangler ledelinje mot busstopp. Barcelona lufthavn, ankomsthallen. Det er effektivt å bruke gulvet til å vise hvor en skal gå. Foto: Vista Utredning

10 Handlingsplan for universell utforming
Arbeidet kan deles i følgende faser       Avklaringer – organisering og avgrensning geografisk og tematisk – mål for arbeidet   Registrering av status og mangler        Analyse av mangler, behov og mulige løsninger   Drøfting og anbefalinger av strategier og tiltak Ofte er det behov for å gå litt fram og tilbake mellom punktene. En kan for eksempel se på punkt 4 tidlig i arbeidet for å være sikker på at en får registrert tilstrekkelig og riktig.  Det er ofte hensiktsmessig å indikere mulige løsninger og tiltak samtidig med at status registreres.

11 Handlingsplanens innhold
vil normalt bestå av følgende kapitler     Innledning – bakgrunn og hensikt med planen – organisering av arbeidet   Overordnede mål – kriterier for vurdering av løsninger   Registrering av status – mangler i forhold til angitte mål.     Analyse av mulige tiltak for å utbedre manglene.     Vurdering – forslag til overordnet strategi og handlingsplan.     Presentasjon av konsekvensene av foreslått utvikling Mange ulike aktører som har ansvar for hver sine elementer i reisekjedene. Derfor er det særdeles viktig å kartlegge hvilke aktører som berøres når en starter arbeidet.

12 Universell utforming 2010 Avslutt gjerne med lokale eksempler, somutgangspunkt for diskusjon og videre arbeid. Bybanetraseen, Bergen - Foto: Mediesenteret HiB / Jon Hoem


Laste ned ppt "Transportsystemer Kort introduksjon til modulen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google