Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Velkommen til foreldremøte.
Edel fra SFO Litt om klassen og det sosiale miljøet «russisk» matematikk Dagsrytmen Norsk Info fra foreldrekontaktene Annet Vel hjem
2
Litt om klassen -27 elever, 13 jenter og 14 gutter.
-rolig start, men er blitt stuevarme. -stor forskjell: skole klar, faglig, kropp, modenhet m.m. -til å starte med har vi delt dem, men har noen fag sammen: gym, morgensamling, tur, leketime. -jobber godt å rolig i rolige aktiviteter, mye lyd i mer aktive aktiviteter som gym, lek, overganger m.m. -interesserte, liker utfordringer. -leker godt sammen. -en flott gjeng.
3
Et godt sosial miljø på skolen
-stiller opp i rekke hver morgen. -ikke faste plasser på morgensamlingen. -leketime/tur. -tar opp utfordringer som oppstår underveis. -massasje i gymmen. -bygge gode relasjoner elev/elev og lærer/elev "UIU". -få alle med MI -Bim og Bam. -plan for et godt psykososialtmiljø. -hjemmesiden til Orstad skole. -stiller opp i rekke hver morgen. -ikke faste plasser på morgensamlingen. -leketime/tur. -tar opp utfordringer som oppstår underveis. -massasje i gymmen. -bygge gode relasjoner elev/elev og lærer/elev "UIU". -få alle med. -Bim og Bam. -plan for et godt psykososialtmiljø.
4
Hva kan dere gjøre. -inkludere alle. -snakk positiv om skolen.
-venne gruppe. -Vis interesse. -still opp på tilstelling. -gi beskjed dersom dere er bekymret for egen eller andre sine unger. -heller en samtale for mye enn en for lite.
5
Russisk matematikk Hva er ’ Russisk matematikk’ –
utviklende opplæring i matematikk Tenkningen bak Fordeler Utfordringer Erfaringer Hvordan kan foresatte hjelpe
6
Hentet fra Russland Pedagogen Zankov utviklet et undervisningssystem sammen med Vygotsky i Russland tallet Stor suksess Siden 1995 innført som et offesielt statlig system. Brukes nå av ca. en fjerdel av grunnskolene i Russland
7
Hva er det viktigste målet med matematikkopplæringen?
Å lære elevene å resonnere logisk og tenke Å utvikle evnen til å trekke slutninger, resonnere og overbevise Å la barn få tenke gjennom stoffet før de arbeider med det Alle forskere er enige i at de første årene spiller en kritisk rolle i barnas utvikling av matematisk kreativitet
8
Bøkene er basert på pedagogen Zankov sine undervisningsprinsipper:
Undervisning på et høyt nivå. Ledende rolle av teoretisk kunnskap. Gå fort gjennom stoffet/repetere. Barnas bevisstgjøring av selve undervisningsmetoden. Systematisk og målrettet utvikling av hvert eneste barn i klasserommet.
9
Mer om de ulike prinsippene:
1 høyt nivå – kunnskapen ligger litt over det hver enkelt kan i utgangspunktet. Lærer eller medelever hjelper til med å gi hint. Lærer / medelev hjelper den enkelte til selv å finne svar - Mye diskusjon, mindre vekt på skriving og ’produsere svar’
10
Prinsippene fortsettelse:
2 Teoretisk kunnskap - analyse - planlegge , reflektere , sette ord på forklare – begrunne for eksempel hoderegning: = – 1 se likheter, forskjeller, sammenhenger
11
Prinsippene fortsettelse:
3 Gå fort gjennom stoffet - ikke terping på et emne over lengre periode, men en kort og grundig innføring - varierte oppgaver, flere tema samme time / uke
12
Prinsippene fortsettelse:
4 Barnas bevisstgjøring av selve undervisningsmetoden - Hvorfor lærer jeg dette? - Hvilke kunnskaper trenger jeg for å løse disse oppgavene? Svare bevisst. Vygotsky og hans teori om læring et tema i klassen.
13
Prinsippene fortsettelse:
5 Systematisk og målrettet utvikling av hvert eneste barn i klasserommet læringsaspekt - utviklingsaspekt - oppdagelsesaspekt = = = = = = 3
14
Språket er viktig «Uten språk, ingen tanke» (Vygotsky) Hensikt:
gi elevene et språk de kan bruke for å uttrykke tankene sine gjøre det enklere for dem å kommunisere meningsfylt med hverandre og med læreren Vår erfaring: spennende og lærerike samtaler. alle elever er med. Elever blir flinke til å argumentere. elevene syns det er morsomt å lære nye, vanskelige ord gjør det til en lek
15
Uvant begrepsbruk 0 + 5 = = = 6 - = 0 + 7= 7 - =
16
Hvilket akvarium passer ikke inn?
17
Utfordringer for foresatte
Uvante navn på begrep i matematikk Utfordringer å hjelpe hjemme
18
Hva kan foreldrene hjelpe til med?
Positive holdninger - gi støtte, oppmuntring - ’snakk faget opp’ - matematikk er kjekt, og alle får det til, noen trenger litt mer tid
19
Hva virker inn på læringen?
Professor John Hattie har forsket på foreldrenes involvering i elevens skolearbeid. - ”Foreldre som opptrer støttende og har tydelige forventninger om at barnet skal lykkes på skolen, har sterk effekt på læringen.”
20
Elevene forteller hva de har lært på skolen
- spør dem om begrep som står på arbeidsplanen, la dem forklare på sin måte - bruk begrepene hjemme
21
Andre måter å hjelpe på Bruke ulike spill - brettspill med to terninger - Ipad – læringsspill - nettsider I hverdagen - nummer på hus - kalender, dato, årstall - målinger med l dl, m, cm, dm - måle tid – sekunder – minutter - klokka
22
Leksehjelp – en gyllen mulighet for læring
- la elevene forklare hvordan de vil løse oppgaven - diskuter gjerne oppgaven - ikke være redd for å få feil svar - fint når eleven må tenke seg om og lærer seg å begrunne - gjør det til en positiv opplevelse selv om man ikke forstår oppgaven
23
Oppgaver fra arbeidshefte nr 1
24
Leksehjelp positiv uansett
Professor John Hattie har vist at foreldre som sitter sammen med barnet når det gjør lekser, selv uten å forstå leksene, har en positiv innvirkning på barnets utvikling.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.