Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Plagiarism Få lenke til film til å funke!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Plagiarism Få lenke til film til å funke!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Plagiarism Få lenke til film til å funke! At the university we are very focused on avoiding cheating and plagiarism. We will start this session with a short film clip showing how Melanie Trump in te USA held at speach which in parts was almost identical with a speach held by Michelle Obama many years ago . Vis film Well, this should be embarrasing for Trump – but I don,t know if she or her husband really care – probably not. This kind of plagiarism will probably not have consequences like plagiarism in education and science. But it shows how easy it is to cut and paste and steal words from others. You will have to ensure while you’re working that you will not be accused for plagiarism! Then you have to know what plagiarism is. First of all: using other peoples material is legal if you cite and reference.

2 Fusk og plagiering Få lenke til film til å funke! Plagiering er et viktig tema. Det er blitt veldig enkelt å klippe fra andres kilder og lime inn i sitt dokument og fristelsen kan for noen bli for stor. Vi har sett at mange eksempler på plagiering av ulik art har vært tatt opp i media de siste årene. Vi starter denne delen med å se et ganske ny filmsnutt som viser hvordan kona til Trump rett og slett har stjålet ordrett avsnitt av en gammel tale av Michelle Obama. VISE! (droppe denne?)I fjor sommer var det en debatt i media om journalisters hang til å kopiere fra andre - ikke minst fra utenlandske kilder, uten kildeangivelse. En journalist i Dagens Næringsliv (Daniel Butenschøn) viste seg å ha dette nærmest som arbeidsmetode. Han var intervjuet i Morgenbladet 5. august i år der har kommer med et forsøk på å forklare sin atferd – og det dreier seg i det store og hele om fristelser og latskap… Filmen: Denne typen plagiat får neppe andre konsekvenser enn at noen forhåpentligvis skjemmes….(noe de sannsynligvis ikke gjør), men dette viser hvor lett det er å stjele fra andre og late som det er ens egne ord. Verre er det om man jukser og plagierer i studiene og i forskningen – Også innen forskningen har det vært flere eksempler på juks…. Den mest kjente saken er kanskje den fra 2006 om den anerkjente kreftforskeren Sudbø ved Radiumhospitalet-Rikshospitalet i Oslo som bevisst hadde fabrikkert data, dvs. han hadde oppdiktet pasientmateriale i sin undersøkelse om munnkreft og dermed begått uredelig forskning. Vakte oppsikt internasjonalt! Til sammen måtte mange vitenskapelige artikler som han hadde skrevet i anerkjente tidsskrifter trekkes tilbake. Universitetet i Oslo fratok i tillegg forskeren doktorgraden. Men det ER lov å bruke andres arbeid, bare det skjer åpent og med kildeopplysninger.

3 Plagiarism – what is it? It is to use material made by others giving the impression that you made it yourself. It includes all reuse of: Ideas Texts (quotations or rewritten) Data Photographies Graphs Other illustrations So what is plagiarism? (les sliden)

4 Plagiering – hva er det? Det er å bruke andres materiale og gi inntrykk av at du laget det. Det omfatter all gjenbruk av: Tekster (direkte sitat eller gjenfortelling) Ideer Data Fotografier Grafer Andre illustrasjoner Hva er egentlig plagiering? Plagiering i forskningsetisk sammenheng er å utgi andres materiale som dine egne og slik villede leseren om hvem som har skrevet teksten. Bruk av andres tekster, idéer, datamateriale, fotografier, grafer, illustrasjoner, figurer, tabeller og lignende uten at kilden oppgis anses som plagiat!. (ca , se slide) Plagieringen kan selvsagt variere i alvorlighetsgrad - fra bevisst juks og forfalskning og fabrikkering av data til tilfeller som grenser mot slurv og rene forglemmelser! (F.eks at man klipper og limer inn tekst i eget dokument og så etterpå glemmer bort at det skal refereres). Men poenget er å unngå slurv for å slippe mistanke om uredelighet!

5 Plagiarism - why? Why do students plagiate:
To get a better grade (59%) Because of laziness or bad time management (54%) Because of easy access to material via Internet (40%) Because they did not understand the rules (29%) Because ’it happens unconsciously’ (29%) According to a study of cheating and plagiarism among staff and students at Northumbria, students plagiet (heter det det?). This could apply to students in Norway as well.. Lese opp… So it is very important that you learn the rules - how to cite and reference correct - to avoid plagiarism. And it is also about understanding what academic integrity is -the ethics in science Source: Dordoy, A. Cheating and plagiarism: staff and student perceptions at Northumbria as cited by Neville, C. The complete guide to referencing and avoiding plagiarism.

6 Plagiering - hvorfor? Hvorfor plagierer studenter:
For å få bedre karakter (59%) Pga latskap eller manglende tidsplanlegging (54%) Pga enkel tilgang til materiale via Internett (40%) Fordi de ikke forstår reglene om plagiering (29%) Fordi det skjer helt ubevisst (29%) Her ser vi noen grunner til at studenter plagierer. Noen ganger er det helt besvisst for f.eks å få bedre karakter…, Andre ganger handler det om at man ikke kan nok om reglene for vitenskapelig skriving – og det kan som før nevnt være slurv og forglemmelser, dårlig tidsplanlegging og latskap. Noen ganger skjer det også helt ubesvisst. Det som er kjempeviktig for dere på masterstudiet er å bli godt kjent med hvilke regler som gjelder! I tillegg handler det om å forstå hva akademisk redelighet dreier seg om – det er en holdning til hvordan man skal forske og presentere sin forskning! Kilde: Dordoy, A. Cheating and plagiarism: staff and student perceptions at Northumbria som sitert av Neville, C. The complete guide to referencing and avoiding plagiarism.

7 Plagiarism – why not ? You may be suspected of cheating or attempted cheating if you: fail to provide information about sources give the impression that a paper is more independent than it actually is use support materials or assistants that are not allowed You must familiarize yourself with the rules that apply to exam support materials and the use of sources and citation. Ignorance of the rules does not exempt one from liability. So- plagiarism – why not. Les slide You should also be aware of that the plagiarism-detection tool Ephorus is used to detect copying in handed-in assignments. Ephorus can check papers against online resources, various text databases and other submitted assignments. Source: Cheating

8 Plagiering – hvorfor ikke?
Brudd på reglene om kildebruk, sitering og hjelpemidler kan føre til mistanke om fusk/forsøk på fusk. ”Du kan bli mistenkt for fusk eller forsøk på fusk dersom du: lèt vere å gje opplysningar om kjelder gjev inntrykk av at eit svar er meir sjølvstendig enn det faktisk er brukar hjelpemiddel eller medhjelparar som ikkje er tillatne Du skal setje deg inn i reglane som gjeld for hjelpemiddel ved eksamen og for kjeldebruk og sitering. Manglande kjennskap til reglane fritek ikkje for ansvar.” Så hvorfor skal man ikke plagiere? Selv om det handler mest om slurv eller at man ikke har satt seg godt inn i reglene for skrivingen som dreier seg om riktig kildebruk, sitering og referering, så kan man altså bli mistenkt for fusk. I følge universitets- og høyskoleloven (§§ 4-7 og 4-8 ) kan plagiering medføre stryk og utvisning. Du har plikt til å sette deg inn i reglene for akademisk skriving! Disse er beskrevet på UiO sine nettsider. Vær klar over at UiO bruker plagiatsjekkerverktøyet Ephorus bl.a. på hovedoppgaver. Det undersøker graden av samsvar mellom din tekst og andre tekster i ulike tekstdatabaser og på nett f.eks., slik at verktøyet reager når din tekst blir for lik en annen tekst og da må man inn for å vurdere om det kan dreie seg om plagiat. Les opp fra slide! Og da hjelper det ikke å komme og si at man ikke kjente til reglene! Kilde: Fusk

9 Consequences of cheating
Plagiarism – why not Consequences of cheating In the event of cheating or attempted cheating, the consequences can be annulment of exams and exclusion for up to one year from UiO and all other universities and university colleges in Norway. Source: Cheating Consequences of cheating can be annulment of exams and exclusion for up to one year from UiO and other universities and university colleges in Norway. In addition it may be very embarrassing, don’t you think?

10 Plagiering – hvorfor ikke
Konsekvenser ved fusk Mulige sanksjoner ved fusk eller forsøk på fusk er annulering av eksamen og utestenging i inntil ett år fra UiO og andre høyere utdanningsinstitusjoner. UiO risikerer å sertifisere deg som student for arbeidslivet på feilaktig grunnlag. Det er uheldig både for de som ansetter ”fuskere” og for UiOs omdømme. Hva er så konsekvensene av fusk? Ved forsøk på fusk risikerer man at eksamen blir annulert - og utestenging fra utdanningsinstitusjoner i inntil et år. Og som det står her: UiO risikerer å sertifisere deg som student for arbeidslivet på feilaktig grunnlag. Det er uheldig både for de som ansetter ”fuskere” og for UiOs omdømme. I tillegg blir det vel temmelig pinlig for deg selv om du må igjennom dette! Kilde: Fusk

11 Academic integrity Science – the seeking of truth
Academic practise: openness, verifiability, critical discussion and academic honesty «Standing on the shoulders of Giants» (Newton) Mention your source in the text and provide complete information about the source in a reference list Cheating is a violation of academic integrity I think though, that the most important reason not to cheat is that science is about searching for the truth, it’s about beeing honest in respect of thoughts and reflections that are one's own and those borrowed from the work of others, so that your work can be verified. Openness, verifiability, critical discussion and academic honesty are values integrated in academic practice such as correct reffering All research is based on sources – other peoples work, that means on existing knowledge – Like Newton said: I am standing on the shoulders of gigants. So - When you use information, facts, ideas from other persons/scientists in your own text, it is self evident in the academic world to give credit to these persons in your own text by referring to their work. Cheating: Search & Write:

12 Vitenskapens «ETHOS» Forskerfellesskapets grunnleggende sannhetssøken
Forskningen underkastes kontinuerlig kritikk og etterprøving. Dersom forskerne jukser og lyver, undergraves tilliten til vitenskapen «Standing on the shoulders of Giants» (Newton) Kilde: Helene Ingierd, Vidar Enebakk, Torkild Vinther (morgenbladet.no/2015/09/hva-er-plagiat-i-forskning) Den viktigste grunnen til a man ikke skal plagiere, synes jeg er at…: Forskning handler i bunn og grunn om å søke etter sannheten, så uredelighet anses som et alvorlig brudd på god vitenskapelig praksis. Så dette har med holdninger å gjøre. Innen akademia er det tradisjon for å etterstrebe verdier som åpenhet, verifiserbarhet , kritikk, diskusjon og (akademisk) redelighet – og det innebærer bl.a. å sitere og referere korrekt. Når du bruker informasjon, idéer fra andre personer i din egen tekst er det selvsagt i den akademiske verden å gi kredtitt til disse personene i din egen tekst ved å referrere til deres arbeid! Din forskning og din skriving bygger alltid på noe som noen andre har gjort før deg og det skal komme tydelig fram i ditt arbeid. (Det er dette Newton mener når har han sier at han står på skuldrene til kjemper) Alt dette er “Forskningens ETHOS” – altså forkningens moralske holding - Ærlighet, og respekt for andres bidrag, er derfor helt avgjørende. /

13 How to avoid plagiarism?
Learn the rules of citing/referencing and make sure to cite your sources accurately Accurate referencing allows the reader to quickly: retrieve the sources you have used check your facts and verify your results become better acquainted with the topic So, learn the rules and make sure to cite your sources accurately! To follow correct referencing practice you need to mention the source in the text and provide complete information about the source in a reference list Accurate referencing allows the reader to quickly: retrieve the sources you have used check your facts and verify your results become better acquainted with the topic When you do that you also show that you: Have read relevant literature on your topic Can put your topic into a broader context Have producet your own (new) results and discussed these against the results of others so that you have a basis for your own conclusions Recognize the work of other scientistst To name sources will NOT lessen your own effort!

14 Hvordan unngå plagiering?
Lær reglene for sitering/referering Anerkjenn andre forskeres arbeid ved å være bevisst på å sitere/referere korrekt Nøyaktig dokumentasjon av kilder gjør leseren i stand til å raskt: finne tilbake til kildene kontrollere fakta og etterprøve resultatene sette seg inn i emnet Så for å unngå mistanke om plagiering er det viktig å kreditere kildene på en korrekt måte ved å sitere og referere! Det betyr at dere må sette dere grundig inn I reglene for dette. Å sitere eller fererere innebærer både å referere korrekt inne i teksten din (både direkte sitat og når du omskriver andres tekst)– og å skrive en korrekt referanseliste. Nøyaktig dokumentasjon av kilder gjør leseren i stand til å raskt: finne tilbake til kildene kontrollere fakta og etterprøve resultatene sette seg inn i emnet (Søk og Skriv) Når du gjør det, viser du også at du har: lest relevant litteratur om ditt emne kan sette ditt emne inn i en større sammenheng produsert dine egne (nye) resultater og har diskutert disse opp mot resultatene til andre slik at du har en basis for dine egne konklusjoner anerkjenner andre forskeres arbeid (Dette er fra søk og skriv, gammel versjon??)

15 How to avoid plagiarism?
Clearly mark the source you quote or use in other ways. A text quotation must be marked by typographical means Separte paragraph, Italic font Quotation marks (””) it is important to… les slide……. Use separate p, ….

16 Hvordan unngå plagiering?
Markér tydelig hvilket kildemateriale du faktisk har brukt: en tekst må skilles ut ved typografiske hjelpemidler som eget avsnitt, kursivering eller bruk av anførsel Det er lurt å markere kildene du har brukt tydelig ved… å bruke eget avsnitt, kursivering eller anførselstegn (se slideen). Poenget er at den som leser teksten din skal være istand til å finne referansene/kildene dine enkelt for verifisering og evaluering. Når brukes hva – opplyse om det? ….

17 This is a useful website to start learning about citing /referencing and how to avoid plagiarism

18 Jeg gir dere et par nettadresser fra uio-sidene som det kan være lurt å ta en kikk på for å få en innføring i reglene for å sitere og referere. Denne er fra Universitetsbiblioteket – her står det også mer om fusk og plagiering og om vitenskapelige verier og normer bl.a. - ta en kikk på den!

19 This website is a good startingpoint when you want to get familiar with the prosess of writing a masterthesis. You will find information about literature search, ways of reading, the writing prosess and of course citing and referencing- and also source evaluation We will now pass on to a Kahoot Quiz about citing/referencing, so you will have an idea of how to choose right from wrong.

20 Sokogskriv.no Denne kan også være fin å kikke på når man skal i gang med å skrive oppgave. Her står det mye nyttig om hele prosessen ved skriving av f.eks. masteroppgaven - om søking etter litteratur, det handler om lesestrategier og skriveprosessen -struktur på oppgaven og om referering og vurdering av kilder bl.a. Disse nettsidene er altså et godt sted å starte for å få oversikt! For at dere nå skal få én idé om hva som er korrekt referering og sitering skal vi nå ta en Kahoot quiz for å se om dere klarer å skille riktig fra galt!

21 Quotation - 1 This is plagiarism because The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. Indeed, the creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center (p ). In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. Indeed, the creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center (p ). This is plagiarism because The quotation is not marked Example source: Linda Stern. What every student should know about avoiding plagiarism. New York: Pearson, 2007 No source mentioned, only some page numbers

22 Sitat - 1 Dette er plagiat fordi The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. Indeed, the creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center (p ). In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. Indeed, the creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center (p ). Da skal vi brukke Kahoot til å svare på om en originaltekst er gjengitt og sitert på riktig måte av en ny forfatter. Det er tre spørsmål. Det vi ser i den røde firkanten er originalteksten. Alle de tre spørsmålene dere får er knyttet til denne samme originalteksten. Vennligst les ded nøye! Klikk – Aå ser vi at en person har gjenbrukt deler av teksten. Er dette å anse som plagiat eller ikke tror dere? Klikk – svaret kommer: = plagiat fordi -sitatet er ikke markert -kilden er ikke oppgitt – bare sidetall Dette er plagiat fordi Sitatet er ikke markert Example source: Linda Stern. What every student should know about avoiding plagiarism. New York: Pearson, 2007 Ingen kilde er nevnt, bare noen sidetall

23 Quotation - 2 This is not plagiarism. Why not: The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days , America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. In Alexander Hamilton, Chernow, noting that not many banks were established in the United States in the late eighteenth century, says, ”The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center” (2004, p ) This is not plagiarism. Why not: Quotation clearly marked. The source is referenced with author, title, pages and publishing year.

24 Sitat - 2 Dette er ikke plagiat, fordi The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days , America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. In Alexander Hamilton, Chernow, noting that not many banks were established in the United States in the late eighteenth century, says, ”The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center” (2004, p ) Da ser vi samme originaltekst Klikk – sitatet kommer Er denne teksten plagiat? IKKE -sitatet er tydelig markert med anførselstegn -kilden er referert til med forfatter, tittel, sider og publiseringsår Dette er ikke plagiat, fordi Sitatet er tydelig markert Kilden er referert med forfatter, tittel, sidetall og publiseringsår

25 Quotation -3 This is not plagiarism? Because: The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. One commentator, noting that not many banks were established in the United States in the late eighteenth century, says, ”The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center” (Chernow, 2004, p ) This is not plagiarism? Because: Quotation clearly marked. Source cited by author, pages and year. Most probably the full reference is given in the reference list.

26 Sitat-3 Dette er ikke plagiat fordi The original:
If Rutgers v. Waddington made Hamilton a controversial figure in city politics in 1874, the founding of the Bank of New York cast him in a more conciliatory role. The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center. Banking was still a new phenomenon in America. (Ron Chernow. Alexander Hamilton. New York: Penguin, 2004) In its early days, America lacked many of the sophisticated financial mechanisms prevalent in other countries. One commentator, noting that not many banks were established in the United States in the late eighteenth century, says, ”The creation of New York’s first bank was a formative moment in the city’s rise as a world financial center” (Chernow, 2004, p ) Samme tekst igjen… Er dette plagiat eller ikke? IKKE: -sitatet er tydelig markert med anførselstegn -kilden er gjengitt med forfatter, sider og år (dette er vanlig måte å sitere på)APA?? -Vi antar da at den fulle referansen også finnes i en referanseliste til slutt. Dette er ikke plagiat fordi Sitatet er tydelig markert Kilden er referert med forfatter, sidetall og år. Full referanse fins sannsynligvis i referanselista.

27 Literature Stern, Linda. What every student should know about avoiding plagiarism. Neville, Colin. The complete guide to referencing and avoiding plagiarism. Pears, Richard and Graham Shields. Cite them right: the essential referencing guide Li, Xia and Nancy B.Crane. Electronic styles: a handbook for citing electronic information. NO Til slutt finner dere en litteraturliste her med bøker det kan være nyttig å kikke på (finnes i folderen som er delt ut?). Vi avslutter med en videosnutt! EN This is a list of books that might be worth to read or have a look at. We will now close this session by watching a short film (?) about plagiarism Et plagieringseventyr A plagiarism carol (from University of Bergen)


Laste ned ppt "Plagiarism Få lenke til film til å funke!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google