Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Birger Overskott

2 Utgiftskorrigerte frie inntekter 2015
Kommune   (i prosent av landsgjennomsnittet) 0101 Halden 95 0104 Moss 96 0105 Sarpsborg 0106 Fredrikstad 0111 Hvaler 100 0118 Aremark 104 0119 Marker 97 0121 Rømskog 115 0122 Trøgstad 0123 Spydeberg 0124 Askim 0125 Eidsberg 0127 Skiptvet 0128 Rakkestad 0135 Råde 0136 Rygge 0137 Våler 98 0138 Hobøl Østfold

3 Skatt av landsgjennomsnittet 2016
Halden 79,2 % Moss 84,4 % Sarpsborg 79,9 % Fredrikstad 83,3 % Hvaler 98,1 % Aremark 80,9 % Marker 82,8 % Rømskog 103,8 % Trøgstad 81,8 % Spydeberg 90,1 % Askim 85,1 % Eidsberg 80,5 % Skiptvet 82,5 % Rakkestad 83,2 % Råde 89,6 % Rygge 91,8 % Våler 84,8 % Hobøl 86,9 %

4 Eiendomsskatt

5 Status kommuneøkonomi basert på foreløpige årsregnskap for 2016
Ingen av Østfoldkommunene avsluttet driftsregnskapet for med underskudd. De to ROBEK-kommunene har imidlertid uinndekte underskudd fra tidligere år. To ROBEK-kommuner pr. dato. Marker kommune ble utmeldt fra registret i 2016 etter at de klarte å dekke inn underskudd fra 2013 i sin helhet etter planen i årsregnskapet for 2015. Tre kommuner i Østfold, Rømskog, Trøgstad og Skiptvet, har oppnådd positive netto driftsresultat hvert år siden 1994! Askim har hatt positive resultater hvert år siden 2003.

6 ROBEK-historien 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2009 2010 2011 2017 Halden Fredrik-stad Hobøl Marker Moss Råde Askim Hvaler

7 Netto driftsresultat av sum driftsinntekter
(i prosent)

8 Disposisjonsfond av sum driftsinntekter
(i prosent)

9 Langsiktig lånegjeld av sum driftsinntekter (konsern)
Pr (i prosent)

10 Årsbudsjettene for 2017 Samlet for kommunene i Østfold utgjør netto driftsresultat 0,4 % av sum driftsinntekter. Netto driftsresultat varierer fra -8,4 % til 3,7 %. Investeringsnivået er samlet sett relativt høyt og utgjør 17,7 % av sum driftsinntekter. Det varierer fra 6,3 % til 67,0 %. Det budsjetterte investeringsnivået vil medføre at mange kommuner i Østfold vil få en betydelig økning i lånegjelda i år.

11 Oppsummering Østfoldkommunene hadde samlet lavest korrigerte frie inntekter av alle fylkene i 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015. Foreløpige KOSTRA-tall for 2016 viser i gjennomsnitt en størrelse på netto driftsresultat i Østfold-kommunene på 3,4 %. Dette er svakere enn landssnittet som ligger på 4 %, men det er en klar styrking i forhold til nivået året før på 1,9 % De fleste kommunene i fylket har relativt lite midler på disposisjonsfond. Nivået er samlet for fylket betydelig lavere enn landssnittet. Gjennomsnittet i Østfold er 6,5 % av sum driftsinntekter, mens snittet på landsbasis er 7,9 %. Mange kommuner må kutte i tjenestene for å oppnå en økonomi i balanse i år.

12 Til slutt Mer om Østfoldstatus på Fylkesmannens hjemmeside: KOSTRA-rapport for 2016 Østfoldrapporten 2017 Fagside Kommuneøkonomi (under knappen: Kommunal styring)

13 birger.overskott@fylkesmannen.no tlf. 69 24 70 44


Laste ned ppt "Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google