Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLina Corneliussen Endret for 6 år siden
1
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
en knutepunktskole utpekt i alle fylker en fylkesansvarlig lærer (”FYR- bøter”) for hvert av fagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk utpekt og frikjøpt min 25 % - sentralt finansiert regionale og nasjonale fagnettverk fagansvar hos de nasjonale sentrene
2
FYR LIVET FYR-prosjektet fortsetter til desember 2016
FYR-prosjektet er nå et sjølstendig prosjekt Vi er nå underlagt UDIR SKOLE LIVET
3
Utgangspunktet Regjeringen prioriterer arbeidet med yrkesretting / relevans høyt: - økte bevilgninger - videreføring og eskalering av tiltak Yrkesretting / relevans som et bidrag til å: - øke kvaliteten på opplæringen for derved å - øke gjennomføringen i videregående opplæring
4
FYR -prosjektet 2014: Prioriteringer fra UDIR
FYR-arbeid er mer enn fellesfag Etablere robuste FYR-miljøer på alle skoler Forankring i skolenes planverk Forankring i skolenes ledelse Struktur for samarbeid Skape en kultur for aktiv bruk av ressursene Nasjonal FYR-skolering (3 x 928 lærere) Mulig nasjonal konferanse om yrkesretting / relevans (ifm Yrkes-NM)
5
Fellesfagene i YF- utdanningsprogram
Mye stryk, mye IV… Mange demotiverte elever: manglende opplevd relevans Manglende legitimitet: ”hva skal vi med dette?”
6
Standpunkt fordelt på fag – andel med karakter 1 og ikke vurdert
7
Fire kategorier av yrkesretting
(Trøndelag Forskning og Utvikling)
8
Kategorier av yrkesretting og samarbeid
Generell forenkling av undervisningen; ”senke lista” Yrkesretting med utgangspunkt i fellesfagenes faglige innhold og arbeidsmåter; ”trekke inn eksempler fra yrket” Yrkesretting av fellesfag med utgangspunkt i programfagenes faglige innhold; ”støtte programfagene” Integrering av fellesfag og programfag; ”felles prosjekter” Samordning Samarbeid Integrering Hvor er dere? Hvor er skolen din?
9
Utfordring: Å få folk til å bruke de delte ressursene..!
Læringsressurser De nasjonale sentrene og nasjonal digital læringsarena (NDLA) samarbeider om publisering av undervisningsopplegg Over 1200 FYR-ressurser utviklet Sentrene: opplegg kvalitetssikres fyr.ndla.no: ”lavterskel” Svært mye godt arbeid er gjort allerede – viktig å synliggjøre det og å dele erfaringer Utfordring: Å få folk til å bruke de delte ressursene..!
10
Noen utfordringer Organisering og timeplanlegging – ”det praktiske” vs ”det prioriterte” Kultur for yrkesretting og relevans? Kultur for samarbeid yrkesfag – fellesfag? Kultur for å bruke delte ressurser i eget arbeid?
11
Skoleringen vil foregå over 4 dager.
BA, EL, TIP DH, HO MK, RM, NA, SS Årlig Samlet over 3 år Rogaland fylke 46 21 23 90 270 Nasjonalt 382 273 928 2784 Skoleringen vil foregå over 4 dager. 3 runder med 3 kursdager - hver runde i Oslo i løpet av høsten 2014 1 kursdag lokalt. Fordeling på samlinger per fylke
12
Nasjonal FYR-skolering høsten 2014
Revidert 12. mai 2014 Skole Delta på kurs høsten: Runde 1: BA, EL, TIP Runde 2: DH, HO Runde 3: MK, NA, RM, SS Dalane vgs 2014 Godalen vgs Jattå vgs SOTS Strand vgs. Vågen vgs Møllehagen vgs. Akademiet Sandnes Noroff vgs, Stavanger Gann vgs
13
Nasjonal FYR-skolering høsten 2015 Haugaland vgs 2015 Karmsund vgs
Delta på kurs høsten: Runde 1: BA, EL, TIP Runde 2: DH, HO Runde 3: MK, NA, RM, SS Haugaland vgs 2015 Karmsund vgs Sauda vgs Vardafjell vgs. Ølen vgs Åkrehamn vgs Lundeneset vgs Tveit vgs.
14
Nasjonal FYR-skolering høsten 2016 Bergeland vgs 2016 Bryne vgs
Delta på kurs høsten: Runde 1: BA, EL, TIP Runde 2: DH, HO Runde 3: MK, NA, RM, SS Bergeland vgs 2016 Bryne vgs Gand vgs Hetland vgs. Randaberg vgs. Sola vgs Øknevad vgs. Tryggheim vgs
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.