Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELKOMMEN TIL RÅDGIVERSAMLING! 13. SEPTEMBER 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELKOMMEN TIL RÅDGIVERSAMLING! 13. SEPTEMBER 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN TIL RÅDGIVERSAMLING! 13. SEPTEMBER 2016

2 Agderposten 1992

3 Program for dagen Velkommen Reidar Kyllesdal
Tid Tema Ansvar 09:00-09:15 Velkommen Reidar Kyllesdal 09:15-12:00 Karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne Hva er funksjonshemming og hvem er de funksjonshemmede? Hvordan veilede elever med nedsatt funksjonsevne? Hvilke barrierer finnes og hva er konsekvensene? Hva er en god rådgiver? Nina Johannesen Likestillingssenteret Geir Arne Hageland Funkibator 12:00-13:00 Lunsj 13:00-13:30 Gjennomgang av årshjulet for karriereveiledning og årets satsninger Anne Synnøve J. Sundsteigen 13:30-15:00 Oppsummering av årets Inntak 14:45- 15:00 Oppsummering og vel hjem Anne Synnøve J. Sundsteigen

4

5

6

7 Inntaket 2016 - En rask gjennomgang

8 Endring i søkertall fra søknadsfrist til andre opptak
Søknadsfrist 1. mars Hovedinntak 7. juli Suppleringsinntak 5. august Endring i søkertall fra søknadsfrist til andre opptak Mars 5. August Endring % Vg1 2571 2704 133 + 5 % Vg2 2254 2367 113 Vg3 1434 1568 134 + 9,5 % Sum 6261 6639 378 + 6 % Kun 1. prioritetssøkere – Av de ca 500 som har privatskole på 1. valg, er det mange som ikke får plass som da må få tilbud i den offentlige skolen Mange var ikke registrert med privatskoleplass, men takker nei i hovedinntaket etter å ha fått tilbud. Det var et fåtall elever som fikk tilbud på et program på en skole de ikke hadde søkt. 15 søkere til Vg2 ble videresøkt til et annet programområde Kun et fåtall som ikke fikk tilbud i hovedinntaket. Ved suppleringsinntaket hadde alle, med unntak av påbygg, fått tilbud Hvorfor endringer? Enkelte flytter til landsdelen Noen er ikke kvalifiserte til å gå videre, og må ta omvalg Barnevern OT Får utvidet ungdomsrett

9 196 færre elever inntatt en i 2015 En nedgang på 3 %
En større nedgang i antall inntatte på yrkesfag (en samlet nedgang på 9 %) Skyldes i all hovedsak Medier og kommunikasjon som nå er SF, ikke YF 92,5 % fikk sitt 1. valg av utdanningsprogram 86,7 % fikk 1. ønske både av program og skole Vg1 – 46,5 % inntatt til YF ( mot 52,5 % i 2015 ) Vg1 MK utgjorde 5,5 %, mot 4 % i 2015 Vg1 Størst nedgang i antall inntatte på Design og håndverk, Restaurant og matfag og Teknikk og industriell produksjon Gledelig at nivået fra i fjor på Bygg og anleggsfag holder seg, men skuffende at fjorårets økning til Restaurant og matfag ikke holder seg i år Lite kull i år; elevtallsnedgangen som forventet. Neste år ser ut til å være ganske likt som i år, deretter en reduksjon på elever pr kull. Fra 2022 større kull – kan endres av innvandring og kunjunkturendringer. Tilbake til kull på ca 2500 Gjesteelever ut og inn Rogaland: Aust-Agder:

10 Vg2: Noen flere inntatte til Vg2 i 2016 enn 2015
Flere inntatte enn i fjor på Helse- og oppvekstfag, idrettsfag og Restaurant og matfag Nedgang fra i fjor på Design og håndverk, Naturbruk og TIP En dreining av søkermasse i TIP: Veldig stor søking til Kjøretøy og Bilskade, lakk og karosseri, veldig lav innsøking til Industriteknologi Av søkere til Vg2 fikk 15 elever tilbud på et programområde de ikke hadde søkt, nesten alle på TIP Vest-Agder kjøpte en klasse Vg2 Anleggsteknikk på Sam Eyde i Aust-Agder Fra Vg2 Helsefag er det like mange som søker Påbygg som læreplass. Stor pågang på ordinær påbygg og påbygg etter yrkeskompetanse. Venteliste før skolestart Men veldig mange som takket ja til påbygg etter yrkeskompetanse, møtte ikke til skolestart

11 - Veldig konkrete utfordringer i Oslo hvor det kun er noen og 20 % som søker yrkesfag
Fremdeles sterke tradisjoner for yrkesfag hos oss Utfordringer med læreplasser i enkelte fag; mangel på lærlinger i alle Den største utfordringen med lærlinger som mangler noe, er faglig svake. Her må det et samarbeid til for at skolen skal ruste dem best mulig (intensivkurs, sommerkurs, læreplasskurs), samtidig som lærebedriftene ikke bare kan ta inn toppkandidater. Noen trenger bare litt tid. Fagopplæring i skole som et fullgodt alternativ for ungdom uten læreplass. Men som Arly pleier å si: Halvparten så mange ungdommer i OT som for noen år tilbake: Disse er nå i skole; krever litt mer å få gjennom til et fullført løp, men gevinsten for den enkelte og samfunnet er desto større.

12 Nasjonale tall Elektrofag går tilbake Oppslaget i avisen snakker om nedgangen i søkere til byggfag – spesielt for Oslo Helse og oppvekstfag øker mest Idrett øker En liten økning i DH nasjonalt Kilde:

13 Naturbruk har en liten økning nasjonalt.
Restaurant og matfag får litt tilbake, det samme gjør stud spes og TIP.

14 Tilbudsstruktur skoleåret 2017-2018
Endring: Utdanningsavdelingens reviderte utkast etter søknadsfristen 1. mars sendes direkte til politisk behandling uten høringsrunde

15 Individuell behandling § 6-25 og § 6-38
Hentet fra rådgiverheftet: Denne individuelle behandlingen gir søkere som har tungtveiende dokumenterte grunner mulighet til å søke om en individuell søknadsbehandling. I søknaden må det fremkomme hvilke særlige behov søkeren har. Dette er en bestemmelse som vil omfatte svært få søkere. Bestemmelsen kan brukes som en sikkerhetsventil dersom det er særlige forhold ved søkeren som gjør at det er tungtveiende grunner for at søkeren for eksempel må plasseres på en bestemt skole. Merk at søker har rett på et av tre utdanningsprogram og at ingen søkere vil gis fortrinn til sitt førstevalg på bakgrunn av denne paragrafen. Vurderingen vil bli gjort med utgangspunkt i søkerens særlige behov. Elever med hørselshemming, svaksynte og blinde faller inn under denne paragrafen. Eksempler på tungtveiende grunner kan være: Omsorgsansvar Søkere plassert av barnevernet på institusjon eller i fosterhjem Søkere som har vært langvarig syk siste del av 10. trinn Elevens motivasjon for et tilbud, evne til mestring og søkers behov for forutsigbarhet vil ikke bli vurdert som tungtveiende grunner.

16 §6-25 totalt 98 søkere Avslag
Antall Resultat Begrunnelse 42 Avslag Overført til ordinært. 7 av disse var Steinerskoleelever. 2 Overført §6-22 Feilsøkt på § 6-25 54 Tatt inn totalt 11 Tatt inn Tatt inn av privatskoler, ikke behandlet av oss 7 Hørsel Syn 16 Barnevernsplassert 4 Somatisk sykdom 5 Psykiatri 1 Aust Agder elev og de har tatt eleven inn Bosatt fra annen kommune Nye opplysninger, burde vært §6-17 eller § 6-22 Egentlig ikke kvalifisert, men så mye tilrettelegging at skolen må ha tid til å forberede seg.

17 Fortrinnsinntaket Fire søkere etter § 6-15 (særskilt utdanningsprogram). 182 søkere etter § 6-17/§ 6-30 (sterkt nedsatt funksjonsevne). Én søker etter § 6-18 (tegnspråk). 34 søkere etter § 6-22 (mangler karakterer i over halvparten av fagene, og har spesialundervisning). 19 søkere etter § 6-35 (søker til Vg2/3 med mangler i mange fag, og har spesialundervisning/planlagt grunnkompetanse).

18

19 Det totale bildet i februar 2012 – ungdom med skolerett (8255 stk)
I opplæring (7166) Ungdom med skolerett, som ikke bruker den (361) Motivasjon Attraktivitet Uten store utfordringer (ca 360) Ufrivillig utenfor (ca 68) Store utfordringer - rus, sos, psyk (ca 150) Begynnende utfordringer - rus, sos, psyk (ca 150) OT (728): tid Ikke bestått, ikke læreplass Vitnemål, fagbrev (71% gjennomføring)

20 Det totale bildet i november 2015 – ungdom med skolerett (7963 stk)
I opplæring (7438) Ungdom med skolerett, som ikke bruker den (110) (7166) (728) (361) Motivasjon Attraktivitet Uten store utfordringer Ufrivillig utenfor Store utfordringer - rus, sos, psyk Begynnende utfordringer - rus, sos, psyk OT (415): tid Ikke bestått, ikke læreplass Vitnemål, fagbrev (75% gjennomføring)

21

22

23 Skole 2012 2013 2014 2015 2016 Vennesla vgs Elektro 39 37,1 35,0 33,8
Elektro 39 37,1 35,0 33,8 Helse og oppvekst 23 29,4 31,3 22,7 Medier og kommunikasjon 36 33,1 34,1 25,8 0* Service og Samferdsel 26,0 23,1 20,7 21,3 Studiespesialisering 38 36,3 29,0 TIP 24,7 31,2 Kristiansand Katedralskole Gimle 25 30,6 29,2 30,2 Idrettsfag 45 39,4 43,8 40,0 43,2 31 24,0 27,1 24,4 29 41,9 39,8 28,8 Studiespesialisering IB 49 34,0 50,0 49,6 40,2 Studiespes toppidrett 35,3* Tangen vgs Bygg og anlegg 19,2 17,1 Design og håndverk 16,4 44 34,7 37,6 29,1 Restaurant og mat 17 13,3 Formgiving/KDA 34 38,1 20,6* 38,0 20,0 32,4 36,1 Kvadraturen skolesenter 41 36,9 36,7 37,7 36,5 TAF Elektro 40,6 52,4* 25,3 26,5 Idrett 20,0* 25,9 26 TAF TIP 38,9 40,2*

24 Byremo vgs Bygg og anlegg 29 10,0* 0* 22,5* Elektro 11,1 28,8* 28,1* Helse og oppvekst 11 30,0 16,7 Studiespesialisering 34 36,3 29,4* 29,4 TIP 15,0 24,7 29,8 Sirdal vgs Idrett 31 27,5* 28,2* 27,0* Eilert Sundt vgs 14,3* 22,8 Design og håndverk 25 25,0 28,6 35,3 32,7 27,2 38,0 28 26,5 23,5 26,7 23,3 24,4 23,7 25,4 Flekkefjord vgs 16,3 28,8 18,3* 33,5 Formgiving/KDA 35,0* 35,0 36,9 23,1 Medier og kommunikasjon 36 Restaurant og mat 32 20,0* 21,7 Service og samferdsel 27 27,6 24 25,7* 37,5 23 22,5 15,3

25 Vågsbygd vgs Musikk 49 43,1 35,0 40,6 43,5 Dans 25,0* 0* Drama 44 39,4 35,6 37,8 Studiespesialisering 42 34,4 23,3* 40,0 33,3 Studiespes. forskerlinje 45,9 48,2 Søgne vgs Naturbruk 22,0 20,6* TIP 22 24,4 23,3 24,1 27,5 Mandal vgs Bygg og anlegg 20 17,5 20,7 18,6* Design og håndverk 8,8 Elektro 37 33,8 34,9 30,0 31,3 Helse og oppvekst 21,9 16,7 Idrett 24 30,6 36,1 Restaurant og mat 24,7* Service og Samferdsel 29 21,3 36,9 21 18,9 12,5 27,6


Laste ned ppt "VELKOMMEN TIL RÅDGIVERSAMLING! 13. SEPTEMBER 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google