Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,"— Utskrift av presentasjonen:

1 INTENSIVTILTAK I MATEMATIKK FOR YRKESFAGELEVER (IMY) En del av «Program for bedre gjennomføring»
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting, Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland fylkeskommuner

2 KDs utlysning og tildeling av prosjektmidler
KDs Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring Spor 1: Systematisere kunnskap, kompetanseutvikling og erfaringsdeling Spor 2: Utprøving av tiltak Spor 2: Randomiserte studier for å studere effekt av tiltak Tiltak som skoleeiere og forskere mener det er grunn til å tro vil ha positiv effekt Tett kobling mellom skoleeiere og forskere KD har innvilget 3 prosjekter i tillegg til vårt prosjekt SSB med Oslo Intensivopplæring i matematikk 8. trinn og vg1 studieforberedende UiB med Hordaland, Nordland, Sogn og Fjordane og Troms Psykososialt læringsmiljø HiOA med Akershus, Aust-Agder, Hedmark, Nord-Trøndelag og Oppland IKO-modellen (identifisering, kartlegging og oppfølging) Prosjektene er fullfinansiert av KD

3 Bakgrunnen for prosjektet
Stort frafall i videregående opplæring Skolene gjennomfører mange tiltak for å hjelpe elevene, men mangler forskningsbasert kunnskap om tiltakene virker Matematikkfaget omtales ofte som et «hengefag» som fører til frafall Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet

4 Begrunnelse for vårt tiltak
Fra forskningen Sterk sammenheng mellom ferdigheter i matematikk og suksess i utdanning Flere studier som benytter eksperimenttilnærming finner kausal effekt av mer matematikkundervisning og suksess i utdanning Ingen andre fag med så tydelig effekter Ingen kausalstudier av tilsvarende utdanning som yrkesfag på videregående nivå Fylkeskommunenes erfaringer Manglende kompetanse og ferdigheter i matematikk vanlig årsak til frafall, spesielt på yrkesfag Matematikk er det største «hengefaget» Ønske om å gi mer mestringsfølelse i faget og gjøre faget mer relevant Har prøvd ulike opplegg med «intensivopplæring», men ikke så målrettet og intensivt som vi foreslår Har erfart at svakt presterende elever kan ha stor nytte av intensivopplæring Tidligere opplegg er ikke veldig grundig evaluert

5 Innholdet i prosjektet
Mål: Gi elevene bedre kompetanse i matematikk Kunnskap, motivasjon, mestring, holdning til faget Varighet: 5 dager med kun matematikkundervisning Tidspunkt: Skoledagene torsdag-fredag og mandag-onsdag rett etter påske Deltakelse: Alle elevene som blir valgt ut skal delta. Dette kommer i stedet for vanlig undervisning disse dagene Målgruppe: Elever med forholdsvis svake prestasjoner i matematikk på teknikk og industriell produksjon (TIP) og helse og oppvekstfag (HO) Deltakere: Alle skolene i Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland

6 Innholdet i intensivtiltaket
Utviklingen av tiltaket gjøres av lærere i de 4 fylkeskommunene og eksterne didaktikere Eksterne fagdidaktikere er Ole Harald Johansen (Utdanningsetaten i Oslo kommune og Matematikksenteret) og Christina Bauck Jensen (NTNU) Ikke bare kortsiktig økt kunnskapsnivå som er viktig, men også motivasjon og å gi elevene mer eierforhold til faget. Det vil bli gjennomført opplæring av lærerne som skal gjennomføre tiltaket Gjennomføring andre termin 2017 og 2018 Halvparten av skolene i de 4 fylkene i 2017 og de andre skolene i 2018 Dette er et 1-læreropplegg (kun en lærer i klasserommet), men 2 lærere kan dele på å gjennomføre tiltaket

7 Elevene skal gjøre Høst: Vår:
Alle elever: Spørreundersøkelse – holdninger til faget, motivasjon, trivsel Alle elever: Prøve i matematikk Vår: Noen elever: Skal ha intensivundervisningen Elever som presterer svakt i faget på TIP og HO Halvparten av skolene blir trukket ut tilfeldig til å gjennomføre intensivundervisningen Alle elever: Ny spørreundersøkelse Alle elever: Ny prøve i matematikk Noen få elever: Intervju

8 Lærerne skal gjøre Alle lærerne som underviser matematikk på yrkesfag:
Spørreundersøkelser om implementering og erfaringer med tiltaket Caseundersøkelse/intervju ved et fåtall skoler Utvalget «vanlige» lærere skal gjennomføre intensivtiltaket Prosjektet er fullfinansiert av Kunnskapsdepartementet

9 Elevgruppe 1/3 av elevene på TIP og HO i de fire fylkene
Dette er andelen som i 2015 fikk karakteren 1 eller 2 i vg1 matematikk i de to utdanningsprogrammene Da er ca 1200 elever med i forsøket Det gjennomføres en test i høst (pre-test). Tredjedelen av elevene som gjør det svakest på denne testen inngår i forsøket Dette betyr at det ikke blir samme andel deltakere på hver skole Halvparten av skolene trekkes tilfeldig til å gjennomføre intensivtiltaket våren (ca. 600 elever) Den andre halvparten av skolene gjennomfører intensivtiltaket våren 2018 (ca elever)

10 Samtykke og forskning Tiltaket evalueres Senter for økonomisk forskning ved NTNU og Rambøll Management Consulting Det er nødvendig å koble sammen informasjon om elevene fra ulike kilder Aktuelle data: Svarene på spørreundersøkelsene Resultatene på matematikkprøvene Offentlige registerdata: Kjønn, familiebakgrunn, utdanningsforløp, jobber, mv. All informasjon vil være avidentifisert for forskerne Eleven må samtykke i kobling av data ved å skrive under samtykkeerklæring Dette samtykke kan eleven trekke når som helst uten begrunnelse

11 Forskningsdesign Randomisert kontrollert design (RCT)
Et utvalg tilfeldige skoler gjennomfører tiltaket Resultatene for elevene på disse skolene (tiltaksskolene) sammenlignes med skolene som ikke er trukket ut til å gjennomføre tiltaket dette året (sammenligningsskolene) Det vil bli studert effekt på en rekke ulike resultatmål (Matematikkprestasjoner; Deltakelse, gjennomføring og fullføring; Holdninger til matematikk; Motivasjon for utdanning, m.m.) Kritiske forutsetninger: Alle større skoler med de relevante utdanningsprogrammene deltar Loddtrekning om hvilke skoler som skal gjennomføre tiltaket Skolene som trekkes ut gjennomfører det samme tiltaket Skolene i kontrollgruppen gjennomfører skoleåret som opprinnelig planlagt Det kan ikke gjennomføres tilsvarende tiltak

12 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google