Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Begynn å skrive! Med en gang!.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Begynn å skrive! Med en gang!."— Utskrift av presentasjonen:

1 Begynn å skrive! Med en gang!

2 Å skrive masteroppgave
Opplegg, disposisjon metode Tarjei Bekkedal, fagansvarlig for masteroppgaver

3 Forelesninger og kurs Harald Irgens-Jensen: Kildebruk 5. januar
Hans Petter Graver og Johan Tønnesson: Godt språk, 9 januar Kildesøk v/biblioteket 9. jan. Kurs/fellesveiledning: Tarjei Bekkedal og Morten Kjelland, januar, februar og mars. NB: krever påmelding

4 Hemmelig undervisning
Klarspråkdagen: 31 januar. Nasjonalt seminar for 60 p: 16 og 17 februar (Bergen, Oslo, Tromsø) i midtbygningen (krever påmelding)

5 Systemet Fagansvarlig/hovedkoordinator: Tarjei Bekkedal
14 fagkoordinatorer 3 sekretærer Anne Brit Strandset: Det som har med kurs å gjøre Berit Garvik og Axel Hjelme: Det som ikke har med kurs å gjøre (veileder ol.)

6 Veileder 15/30 t Forholdet til veileder
Skifte av veileder – «særlige grunner» Få det til å fungere!

7 Undervisningsopplegg - kurs
1. kursdag: Drill av problemstillinger 2. kursdag: Metodiske utfordringer (metode/disposisjon) 3. kursdag: Utfordringer og livskriser

8 Ting vi må gjennom

9 Meldeplikt NSD Om oppgaven din inneholder personopplysninger må du sjekke om den er meldepliktig til NSD (Personvernombudet for forskning).

10 Plagiat

11 Reaksjoner Karakter Annullering
Annullering og utestengelse fra alle utdanningsinstitusjoner (og lånekassen) ett semester Annullering og utestengelse fra alle utdanningsinstitusjoner (og lånekassen) to semestre

12 Skriv med en gang Legg vekk all selvkritikk
Det er et problem at skrivende blir selvkritiske for tidlig. Skriv hvorsomhelst i oppgaven

13 Opplegg Ingen mal (men vi kommer tilbake til eksempler)
«Ingen problemstillinger er for smale, men noen er for brede» Å vise analytiske ferdigheter krever at man lodder i dybden.

14 Hvordan leser en sensor en oppgave?
Skjønner jeg dette? Tittel, første avsnitt og konklusjon. Språk. Du skal ut i arbeidslivet Tror jeg på dette? Kildelisten. Internasjonale kilder. Henvisninger underveis. Energi i analysene. Holder den seg til tema, går den i dybden – innholdsfortegnelsen. Er jeg enig i dette? Normalt irrelevant.

15 Hva sier reglene? Kunnskaper Studenter skal tilegne seg: - Inngående materiell kunnskap innenfor det fagfeltet masteroppgaven omhandler. - Inngående kunnskap om de særskilte metodiske utfordringene på fagområdet. - Kunnskap om de etiske spørsmålene som reises innen fagfeltet. - Inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsidealer, herunder krav til referanser og respekt for andres arbeider. Ferdigheter Studenten skal være i stand til å: - Utforme og analysere en rettslig problemstilling i samsvar med de krav som stilles til god juridisk metode. - Bruke juridisk metode på en selvstendig måte. - Identifisere, formulere og drøfte rettslige problemstillinger, herunder å disponere stoffet i hovedproblemstillinger, argumentasjon og konklusjoner. - Skrive en selvstendig framstilling. - Orientere seg i tilfanget av kilder: Finne relevante kilder og selvstendig og kritisk skille kilder med akademisk tyngde fra andre. - Skille mellom rettsdogmatiske og rettspolitiske analyser i juridisk arbeid, der dette faller seg naturlig i forhold til problemstillingen, herunder kritisk å vurdere gjeldende rett og drøfte behovet for endringer. Generell kompetanse Studenten skal etter gjennomført masteroppgave: - Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor jussen. - Kunne presentere omfattende selvstendige arbeider og beherske de sentrale juridiske uttrykk.

16 Hvordan er resultatene?

17 Tittel, tema, vinkling, problemstilling

18 Tittel, tema, vinkling, problemstilling

19 Problemstillingorientert
«Hvitvasking og heleri - grensen mellom forsøk og fullbyrdet overtredelse av straffeloven §§ 332, 333, 335, 337, 338 og 340» «Hvor går grensen mellom tilregnelig og utilregnelig i strafferetten - en gjennomgang av straffeloven (2005) § 20» «Hvilke lovmessige skranker har vi mot overvåkning av journalisters kildekommunikasjon?»

20 Vinklingsorientert «Den norske parodiregel i lys av Deckmyn-dommen (C-201/13)» «Sammenhengen mellom konkurs og styreansvar» «Barns prosessuelle rettigheter: I hvilken grad ville det styrke barns prosessuelle rettigheter om dagens aldersgrense for partsrettigheter, jf. barnevernloven § 6-3 (2) for barnevernsbarn ble senket eller opphevet?» «Ansattes ytringsfrihet vs. ulovfestet lojalitetsplikt i arbeidsforhold» «Regulering av import av soya i lys av internasjonal handelsrett» «Hva er det seksuelle i seksuallovbrudd - herunder betydningen av seksuell motivasjon»

21 Temaorientert - spisset
«Sviktende arbeidsprestasjoner som oppsigelsesgrunn» «Adgangen til dialog ved anskaffelser under EØS-terskelverdiene» «Kravet til plausibilitet ved søknader om farmasøytiske patenter.» «Rettskildemessig vekt av FNs uttalelser i individsaker» «Vernet mot selvinkriminering» ««Indirect expropriation»» in international investment law - On the outskirts of an ambiguous term»

22 1. kursdag – drill i problem/temaformulering
Forklar den til alle du møter Hva er temaet? Hvorfor er det interessant? Hvordan vil du løse det? 60 sekunder.

23 Presentasjon av tema og oppbygning
Tema på 1 side: Integrere presentasjon av tema og presentasjon av oppbygning Eksempel: Grunnloven 93-avhandling Eksempel: Artikkel – avveining EMK artikkel 8 og 10 Eksempel: Avsnitt 2 behandler… avsnitt 3 behandler osv.

24 Disposisjon To vanligste utfordringer:
For oppramsende – «kommentarutgavepreg» For lineært – bredt – litt om alt (litt om metode, litt om historikk, litt om opplegg, litt om begreper, litt om tilgrensende ting …og litt om temaet. Hvorfor er dette så vanlig? Tidspress / kartmetaforen.

25

26 Hva gjør avhandlingen «Grunnloven § 93 og unntaket for «lite inngripende myndighetsoverføring» god?
Stram kort innledning 1. side. Går rett på det materielle. Holder seg til saken, går i dybden, svarer på det han sier han skal undersøke. Enkel og tight disposisjon / innholdsfortegnelse, maks 3 nivåer. Overbevisende kildebruk. Analytisk og kritisk tilnærming – viser forståelse.

27 2. kursdag Drill i disposisjon og valgt opplegg.
Drill i metode, særlig internasjonale kilder

28 Metode Generelt metodekapittel er ofte overflødig
Vi ser særlig på tilfang av internasjonal teori (bruk google scholar) og dybden i analysen av relevant internasjonal praksis Å kunne drøfte på ulike nivåer (trekke generelle hensyn og formål inn i drøftelsen av det partikulære og vise versa. Nyansert rettskildebruk – hvilken vekt har bestemte argumenter og hvorfor?

29 Eksempler Droppe slikt kapittel:
Stort tilfang – kanskje behov for presentasjon: Enkleste vei: «Rettskildebildet» Eksempel: Fremgår implisitt av det man gjør Eksempel: «Det rettslige rammeverket for avveiningen»

30 3. kursdag Intet fasttømret opplegg for 3. kursdag.
I denne fasen er det normalt «selvgenererende». Små og store kriser er vanlige og ofte helt nødvendige.

31 Begynn å skrive! Med en gang


Laste ned ppt "Begynn å skrive! Med en gang!."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google