Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arvid Ellingsen Kristian Ilner

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arvid Ellingsen Kristian Ilner"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arvid Ellingsen Kristian Ilner
Hva betyr oppdatert yrkesutdanning for arbeidslivet? Tønsberg 4. mai 2017 Arvid Ellingsen Kristian Ilner

2 Arbeidslivet i omstilling – behov for grunnpilarer

3 Partssamarbeidet gir bærekraft

4 Nye utfordringer: digitalisering og robotisering
«Helt personlig venter jeg bare på at noen lanserer en drone som kan male huset for meg», sier Anders Martinsen, leder av bransjeforeningen for ubemannede luftfartøyer ,UAS til NTB juni 2016.

5 Ny teknologi gir nye kompetansebehov – klarer vi å henge med?
Animasjon skal forsterke fortellingen, pilene skal ikke med

6 Stort behov for fagarbeidere
NHOs Kompetansebarometer 2016 viste en signifikant etterspørsel etter fagarbeidere blant NHOs medlemmer SSB anslår en underdekning på fagarbeidere i 2035 med dagens situasjon Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

7 Flest NHO-bedrifter har behov for yrkesfag og fagskoleutdanning
Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

8 Flest NHO-bedrifter med behov for håndverksfag og ingeniørfag
Lansering av NHOs kompetansebarometer 2016

9 Etter Ludvigsen-utvalget – om fremtidens skole (2016):
- Styrking av de praktiske og estetiske fagene Troms Arbeiderparti med gjennomslag i partiprogrammet på Arbeiderpartiets landsmøte 2017: Sten Ludvigsen leder utvalget Innføre «Den praktiske skolesekken» for å la elever oppleve, utforske og lære fag og ferdigheter på en måte som i større grad enn i dag er praktisk og relevant, skape bedre sammenheng mellom teori og praksis i skolen  Fullt hus på debatten om Kunst og håndverk, Lærernes Hus 25. april 2017

10 Behov for relevans og kvalitet i utdanningene

11 Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning
Mål for meldingen 1. Alle studenter skal møte krevende og engasjerende studier 2. Alle studenter skal møtes som ansvarlige deltakere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet 3. Studieprogrammene skal ha tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng 4. Alle studenter skal møte aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes 5. Studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet 6. Alle studenter skal møte undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse 7. Utdanning og undervisning skal verdsettes Meld. St. om kvalitet i høyere utdanning Ble lagt fram 27. januar

12 Noen sentrale tiltak Tydeligere ledelse av studieprogrammer
Sensorveiledning ved alle eksamener Kvalitetsportal for høyere utdanning Meritteringssystem for undervisning Fagfellevurdering av undervisning Praksisprofessor Noen sentrale tiltak

13 Revisjon av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen
Bakgrunn – faglige råds rolle Mål: relevante læreplaner – en god og effektiv læreplanforvaltning KD, høring 2. mai – 1. sept NHO-fellesskapets prosess og posisjoner Implementering 2019/2020 Problemstillinger

14

15

16 Trender i europeisk utdanning
Tibor Navracsics, Kommisær for utdanning Marianne Thyssen, Kommisær for arbeidsliv

17 Høyere utdanning i Europa
En tilsynelatende harmonisering (Bologna prosessen) hvor alle Europeiske land masseproduserer (de samme Bachelor, Master og Doktor) kandidatene Men bare en tilsynelatende harmonisering – under overflaten ser vi en økende eksperimentering med organisasjons og læringsformer Utviklingen fra elite- til masseutdanning stiller nye krav til relevans, kvalitet - og samarbeid med samfunnet utenfor universitetene

18 Akademisering eller yrkesretting?
En grunnleggende spenning preger Europeisk høyere utdanning: En akademisering av høyere utdanning hvor stadig flere fagområder trekkes inn i dragsuget av de tradisjonelle forsknings- og eliteorienterte universiteter og hvor fokuset rettes mot forskningsbasert kunnskap En yrkesretting av høyere utdanning hvor særtrekkene fra tradisjonelle yrkesfag legges til grunn for høyere utdanning. Fokuset legges på praktiske ferdigheter utviklet gjennom en systematisk dialog med arbeidslivet

19 Eksempler på yrkesrettet høyere utdanning
De Tyske og Østerrikskes Mesterbrevene utstedes på samme nivå som en Bachelor (EQF 6) De tyske «Duale Hochschulen» kombinerer forskningsorientert undervisning med praktisk læring i bedrifter. Duale Hochschule Baden Wurtemberg har studenter og samarbeider med bedrifter i sin region Sveits har nå utviklet et helhetlig rammeverk for yrkesfag som går fra EQF1 til EQF 8, det vil si at yrkesorientert utdanning tilsvarende doktorgradsnivå er en integrert del av det nasjonale systemet

20 LO og NHO i spissen for fagskolene som høyere yrkesfaglig utdanning
LO og NHO står sammen om å styrke den duale modellen i Norge. Fagskoleutvalget i 2014 ønsket ikke at fagskolene skulle omtales som høyere utdanning. LO og NHO skrev særmerknad. Regjeringens fagskolemelding åpnet for «høyere yrkesutdanning» og Stortinget har endret dette til «høyere yrkesfaglig utdanning». Fagskolereformen åpner også for treårig fagskoleutdanning. LO og NHO vil arbeide videre for å integrere fagskolene i høyere utdanning og har lansert en ide om «faghøyskole» – men først vil vi styrke kunnskapsgrunnlaget og plassere to-årig fagskoleutdanning på et høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket.

21 LO og NHO mener det er behov for en livslang karriereveiledning med et arbeidslivsperspektiv

22 Kvam-utvalget (satt ned i 2015)
Roger Kjærgård tar over etter Christl Kvam

23 Fra arbeidslivet til utvalget
En profesjonell livslang karriereveiledning Et nasjonalt rammeverk Samordnet i et offentlig og helhetlig system Digital veiledning som kjerne Vurdere profesjonsutdanning – arbeidslivserfaring en viktig kompetanse

24 Karriereveiledning satt i system - partene vil bidra
Et helhetlig system lenge etterspurt – samfunnsøkonomisk lønnsomt Omstilling, endringsbehov og krav til læring vil øke – flere jobbskifter Sikre oppdatert kunnskap om kompetanseutfordringene i norsk arbeidsliv Forpliktende samarbeid mellom arbeidslivet og karriereveiledningsaktører

25 Tydelig ansvar på nasjonalt og regionalt nivå
Kunnskapsdepartementet – overordnet ansvar NAV – bidragsyter Karriereveiledningen har for ulik organisering Fylkeskommunen – ansvar for koordinering og samarbeid Styrke karriereveiledning for alle Karrieresentrene Ressurssenter for alle Forpliktende avtaler med relevante aktører – arbeidslivet

26 Sammen for kvalitet – NHOs fagopplæringspris 2016 Nammo og LO sammen for norsk hoppsport


Laste ned ppt "Arvid Ellingsen Kristian Ilner"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google