Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gruppeveiledning i praksis

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gruppeveiledning i praksis"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gruppeveiledning i praksis
Rådgiverkonferansen, Geiranger Anne Torbjørg Raastad-Hoel

2 Forventning Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp. (KL06) Eleven skal gradvis bli bevisst sine eigne interesser, dugleikar og verdiar, og få kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga skal også utvikle eleven sine evner til å vurdere moglege konsekvensar av val og førebyggje feilval. Frå årstrinn skal rådgivinga leggjast opp som ein prosess. (Forskrift til Opplæringsloven)

3 Noen teoretiske og praktiske «knagger»
Rie Thomsen – «Vejledning i fællesskaber» Clare Seville - effektivt-verkt%C3%B8y Kjersti Dovland – «Veiledning i grupper» Anne Holm-Nordhagen – master i karriereveiledning ved HSN

4 Hva? Bakgrunn Årshjul Praktisk gjennomføring Hva sier elevene?
Hva kreves av meg som gruppeleder? Hva får vi ut av gruppeveiledning?

5 Bakgrunn Lovfestet rett Vi vil favne flest mulig
Vi vil gi best og mest mulig informasjon til flest mulig Vi vil dekke den generelle delen av LP Vi vil hindre frafall Vi vil dekke §9A: Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.

6 Fakta og historikk Kombinert vgs, ca 850 elever, 150 ansatte
270% rådgiverressurs – sos.ped og karriere 2009: «Generasjonsskifte», krav om formell rådgiverutdanning. Hvordan nå alle elevene? Fra to gruppeveiledninger pr. klasse til månedlige gruppeveiledninger i vg1 Fra «Utdanning» 5/11

7 Vg1 Forebyggende arbeid Vg2 og Vg3
Rådgiveraktiviteter Vg1 Klassemiljø, overgang usk  vgs, drømmer, mål, motivasjon, programfag, Vigo, lærling, VIP, utveksling, konferanser m.m. Karriereveiledning, drømmer, mål, studieteknikk, eksamensveiledning, motivasjon m.m. Forebyggende arbeid Vg2 og Vg3

8 Årshjul VG1 ØKT Tema for gruppeveiledning Fokus/Aktivitet 1-aug
KLASSEMILJØ Navn, rar og morsom ting. Hvorfor er du der du er? Integrering av klasseromsregler Klassekart Heiagjeng 2-sept OVERGANG USK  VGS Status etter skolestart: Invitere ungdomsskolerådgiverne? Status klassekart, forventninger, faget UDV 3-okt DRØMMER OG MÅL Drømmer, ønsker og mål Klassekontrakt 4-nov MOTIVASJON Evaluering, mestring Positive egenskaper 5-des YF: LAGBYGGING ST: PROGRAMFAG Status målbeskrivelse økt 3 YF: VG2, valg ST: programfag info 6-jan VIGO: PLAN FOR NESTE SKOLEÅR Evaluering Vigo-info «Drømmetime»: klassevalgt tema 7-feb STATUS TERMINOPPGJØR, VEIEN VIDERE Bedriftsøvelse (fravær) 8-mar VIP – PSYKISK HELSE I SKOLEN Aula-opplegg 9-apr INNSPURT Klassetilpasset 10-mai OPPSUMMERING/EVALUERING

9 Praktisk gjennomføring (eksempler)
Skaleringer Øvelser: Navn, rar/fin ting om seg selv, ville jeg ansatt meg? Speedintervju. Lapper på gulvet: Personlige egenskaper, valgmuligheter (programfag/etter vgs./yrker) Fra «Utdanning» 5/2011

10 Praktisk gjennomføring forts.
Pedagogisk sol: Assosiasjoner/forventninger Ta en utfordring og la den vandre… Reflekterende par/team «Gallerivandring» Informasjon (vigo.no, programfag, samordna opptak) Psykologisk førstehjelp (samarbeid med helsesøster)

11 Hva sier elevene? Anne Holm-Nordhagen: «Fra kontor til klasserom,
en studie av karriereveiledning i samlet klasse»

12 Karriereveiledning i gruppe i skolen
Tenk at andre har det som meg! Tenk at andre kan ha nytte av mine meninger! Jeg ønsker å få en god jobb! Jeg har ikke lyst til å velge feil! Troen på at veiledning i grupper fører til noe nytt:

13 Hva kreves av meg som gruppeleder?
Klar plan, mål og mening Tåle uforutsigbarhet og endringer Åpenhet og trygghet Evne til å lytte og til å stille spørsmål Tydelig leder i en uformell kontekst Klasserommet som arena Klapp deg selv på skuldra!

14 Hva får vi ut av gruppeveiledning?
Betydning for klassemiljøet Betydning relasjon enkeltelever imellom Betydning relasjon rådgiver-elev Lavere terskel for individuell veiledning Mindre behov for individuell veiledning Trening i å by på seg selv Humor og engasjement inn i alvorlige temaer Trening i selvironi CMS – livslangt perspektiv

15 Ta kontakt da vel! www.royken.vgs.no anne.raastad@bfk.no
Anne Holm-Nordhagen: «Fra kontor til klasserom. En studie av elevers opplevelse av karriereveiledning i samlet klasse»

16 Gå ut… ..og forkynn det glade gruppeveiledningsbudskap!
Bare hopp i det! Og husk at du kan utgjøre enorme forskjeller for dem du møter på din vei. LYKKE TIL!


Laste ned ppt "Gruppeveiledning i praksis"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google