Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
FAU møte m/ SMU 23.januar 2017 Elevundersøkelsen.no er obligatorisk for 7. trinn på høstsemesteret (Utdanningdirektoratet) Ammerud skole valgte at 5., 6., og 7. trinn skulle besvare undersøkelsen som er digital. Svarprosent: 95% Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn Svarprosent: 96%

2 Hva er SMU - Skolemiljøutvalget
Alle skoler i Oslo skal ha et skolemiljøutvalg. Skolemiljøutvalget er et rådgivende organ som jobber med skolemiljøet, og har derfor ikke vedtakskompetanse. Skolemiljøutvalget består av: 2 elever som oppnevnes for 1 år 2 foresatte som oppnevnes for 1 år 1 ansatt som oppnevnes for 2 år 1 fra ledelsen som oppnevnes for 2 år Elevrådet oppnevner en representant med personlige vararepresentanter. FAU oppnevner en representant med personlige vararepresentanter. Det skal være en samrepresentasjon mellom lokalt Arbeidsmiljøutvalg (AMU) og skolemiljøutvalget (SMU).

3 Hvem er for Ammerud skole
Hilde Solbjør - sosiallærer Læringsmiljø og leder for SMU Lene Stømner - leder for Aktivitetsskolen og sekretær for SMU Eirik Ahdell - kontaktlærer for Elevrådet og representant fra AMU Representanter fra FAU/Driftstyret: Trinnkontakter: Eline Krøger og Camilla Neiden Elever fra Elevrådsstyret Helen Harini Jeiharan gr. 7.3 Marcus Dion Bailey-Oddane, gr. 7.2

4 Trives ikke i det hele tatt
Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trives du på skolen? 56,1% 36,1% 7,8% 0% 4,5

5 Alltid Ofte Noen ganger Sjelden Aldri Har du noen medelever å være sammen med i friminuttene? 81,7% 12,6% - 0%

6 I alle eller de fleste fag
I alle eller de fleste fag I mange fag I noen fag I svært få fag Ikke i noen fag Snitt Er du interessert i å lære på skolen? 55,2% 31,7% 12,2% - 4,4

7 Svært ofte eller alltid
Svært ofte eller alltid Ofte Av og til Sjelden Aldri Snitt Hjemme viser de interesse for det jeg gjør på skolen 65,9% 22,7% 9,6% 1,7% 0% 4,5

8 Opplever du at lærerne dine bryr seg om deg? 57% 35,2% 6,1% -
Alle De fleste Noen få Bare en Ingen Snitt Opplever du at lærerne dine bryr seg om deg? 57% 35,2% 6,1% - 4,5 Opplever du at lærerne dine har tro på at du kan gjøre det bra på skolen? 72,4% 22,4% 0% 4,7 Opplever du at lærerne behandler deg med respekt? 72,1% 22,7% Når jeg har problemer med å forstå arbeidsoppgaver på skolen, får jeg god hjelp av lærerne 67,5% 28,9% 4,6

9 Verken uenig eller enig
Helt enig Litt enig Verken uenig eller enig Litt uenig Helt uenig Snitt Det er god arbeidsro i timene. 16,5% 49,1% 19,6% 12,6% 2,2% 3,7 I klassen min synes vi det er viktig å jobbe godt med skolearbeidet 47,6% 37,1% 11,4% 3,9% 0% 4,3 Mine lærere synes det er greit at vi elever gjør feil fordi vi kan lære av det. 72,4% 18,9% 4,8% 2,6% 1,3% 4,6

10 Alltid Ofte Noen ganger Sjelden Aldri Snitt Vet du hvilke regler som gjelder for hvordan dere skal ha det på skolen? 65,7% 26,1% 8,3% 0% 4,6 De voksne sørger for at vi følger reglene for hvordan vi skal ha det på skolen 65,2% 28,7% 6,1% De voksne på denne skolen reagerer på samme måte hvis elevene bryter reglene. 35% 34,1% 18,6% 6,2% 3,9

11 Alle De fleste Noen få Bare en Ingen Snitt De voksne på skolen synes det er viktig at vi elever er greie med hverandre. 76,4% 21,4% 2,2% 0% 4,7 Reagerer de voksne på skolen når noen sier eller gjør noe ubehagelig/ekkelt mot en elev? 56,7% 33,9% 7,1% - 4,4

12 Verken uenig eller enig
Helt enig Litt enig Verken uenig eller enig Litt uenig Helt uenig Snitt I min klasse gjør vi ikke narr av hverandre hvis noen gjør feil. 34,2% 35,5% 16,7% 10,1% 3,5% 3,9 Hvis det er noe som plager meg, så kan jeg snakke med noen i klassen min 57,9% 23,7% 10,5% 3,9% 4,3

13 Ikke i det hele tatt En sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i uken Flere ganger i uken Snitt Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene? 77,6% 15,4% 3,1% 1,8% 2,2% 4,6

14 Jeg ble kalt stygge ting og ertet på en sårende måte på skolen
Jeg ble kalt stygge ting og ertet på en sårende måte på skolen Jeg ble holdt utenfor og baksnakket på skolen Jeg ble slått, dyttet eller holdt fast på skolen Er du blitt mobbet av andre elever på skolen på en eller flere av disse måtene? 56,5% 26,1% 17,4%

15 En eller flere elever i klassen/gruppen
En eller flere elever i klassen/gruppen En eller flere elever på skolen En eller flere som ikke går på skolen, men som jeg kjenner En eller flere som jeg ikke kjenner Hvem var det som mobbet deg på skolen? 45,5% 36,4% -

16 I klasserommet I korridoren I skolegården På do I garderoben / dusjen Kantina Annet sted på skolen På skoleveien Hvor skjedde mobbingen? 17,2% - 48,3% 13,8% 0%

17 Nei, ingen voksne på skolen visste noe
Nei, ingen voksne på skolen visste noe Skolen visste det, men gjorde ikke noe Ja, skolen gjorde noe, men det hjalp ikke Ja, skolen gjorde noe, som hjalp litt Ja, skolen gjorde noe som fikk slutt på mobbingen Gjorde skolen noe for å hjelpe deg? 18,8% - 31,3% 25%

18 Ikke i det hele tatt En sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i uken Flere ganger i uken Snitt Er du blitt mobbet digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene? 93% 6,1% 0% - 4,9

19 Ikke i det hele tatt En sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i uken Flere ganger i uken Snitt Har du selv vært med på å mobbe en eller flere elever på skolen de siste månedene? 91,3% - 0% 4,9

20 Ikke i det hele tatt En sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i uken Flere ganger i uken Snitt Har du mobbet andre digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene? 97,8% 2,2% 0% 5

21 Ikke i det hele tatt En sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i uken Flere ganger i uken Snitt Er du blitt mobbet av voksne på skolen de siste månedene? 96% - 0% 5

22 Trivselsundersøkelsen 1.- 4. trinn

23 Har du noen å leke med i friminuttet?
Ja, nesten alltid 83% Noen ganger, men ikke alltid 15% Nei, nesten aldri 0,5%

24 64% 30% 5% Er det noen som erter deg? Nei, aldri Noen ganger
Ja, ofte – nesten hver dag 5%

25 81% 17% 0,3% Hender det at du selv slår eller plager andre? Nei, aldri
Noen ganger 17% Ja, ofte – nesten hver dag 0,3%

26 Tiltak som resultat av Elevundersøkelsen og Trivselsundersøkelsen
Elevtimen med lærere Trivselslederprogrammet Drøftingsmøte skole - helse Psykisk helse m/ helsesøster, skolepsykolog og familieveileder Elevsaksmøte med ledelsen Miljøverksted i storefri Utarbeide ny/ oppdatert standard i forhold til mobbing/ læringsmiljø ved Ammerud skole Samarbeide med SMU og FAU

27 Standard for trygt og godt læringsmiljø på Ammerud skole
Vi ønsker å utarbeide en standard som sier noe om våre rutiner og tiltak, samt retningslinjer for hvordan vi følger opp en sak og hvordan/hvem foresatte kan kontakte og hva de kan forvente når de er bekymret. Dette gjelder når foresatte melder mobbing Dette gjelder når skolen oppdager mobbing Vi ønsker også å synliggjøre vårt forebyggende arbeid for å skape et trygt og godt læringsmiljø for elevene. (Se strategisk plan + Folkehelseprosjekt)

28 Rapportering av mobbing/ Elever psykososiale skolehverdag
Rapportering av mobbing/ Elever psykososiale skolehverdag. Opplæringsloven §9a-3 Skolen oppdager mobbing: Gjennom observasjon/ samtaler med eleven eller andre elever melder fra Kontaktlærer og sosiallærer samarbeider Kontaktlærer og sosiallærer har samtale/ informerer med foresatte Starter raskt med samtale med mobberne, ev andre kontaktlærere involveres Foresatte til mobbere blir informert/ innkalt til møte av sosiallærer og ledelsen er tilstede Tiltak blir satt i gang og §9a-3 blir skrevet med dato for evaulering

29 Rapportering av mobbing/ Elever psykososiale skolehverdag
Rapportering av mobbing/ Elever psykososiale skolehverdag. Opplæringsloven §9a-3 Foresatte oppdager mobbing Melder bekymring til kontaktlærer Kontaktlærer informerer sosiallærer Sosiallærer snakker med foresatte for å informere om hva som skjer videre Samtale med eleven Samtale med elever som mobber I samråd med foresatte skrives det §9a-3 vedtak hvor tiltak skolen forplikter seg til å følge opp. Det blir skrevet en dato for evaluering av tiltak Sosiallærer og kontaktlærer samarbeider tett videre for å sikre at tiltak fungerer

30 Hva gjør sosiallærer Har samtaler/ megling/ oppklare hendelser med elever der og da Har avtalte møter; enten 1:1 eller jente- / guttegrupper Følelser Relasjoner Hvordan være venner Hvordan ta kontakt Hva prøver vi egentlig å si når vi reagerer som vi gjør… Møte elvene på følelsene sine; bekrefte at det er lov å være sint/ lei seg/ Tett samarbeid med foresatte

31 Skole – hjem samarbeid Har kontakt med foresatte
Ringe hjem for å oppklare hendelser Ringe hjem for å gi beskjed om hendelser som det er greit at hjemmet vet om Ringe hjem når man oppdager mobbing/ bekymring for mobbing Sender mail for informasjon om hva som er gjort av tiltak i konkrete hendelser Ber foresatte komme på skolen ved alvorlige hendelser Kontaktledd mellom lærer - foresatt

32 Mitt mål Å kunne være en trygg voksenperson som elevene kan komme til – uansett hva det skal være Å kunne trøste Å kunne irettesette, men likevel være en person som oppleves rettferdig Å sikre at mobbing blir oppdaget ved et godt samarbeid med skole- hjem Å vite at elevene har tillit til meg


Laste ned ppt "Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google