Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elevrådet presenterer spørsmål om læring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elevrådet presenterer spørsmål om læring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Elevrådet presenterer spørsmål om læring

2 Spørsmål om læring i 5.-7-klasse på […] skole
Neste år er det kvalitetsoppfølgingsmøte. Da skal 2 fra elevrådet fortelle til kommunen + FAU + skolen om hva elevene synes om læringen på skolen. Derfor skal vi nå samle inn informasjon fra dere. Vi skal se på ett tema, som skolen har bestemt. Elevrådet skal lese opp punktet + spørsmål, og dere skal få diskutere i par. Lærer skriver ned det som blir sagt høyt til slutt. Etter at alle klassene har kommet med innspill, skal elevrådet lage en oppsummering.

3 Tema 1: aktiv i egen læring
Tenk på hvordan det er i din klasse: Jeg synes at vi jobber med det vi skal lære på forskjellige måter. Lærerne legger til rette for at jeg kan bruke praktiske arbeidsmåter (f.eks å lage modeller, bruke måleinstrumenter, rollespill og lignende) Er dere elever med på å foreslå hvordan dere skal arbeide med fagene? Hører skolen på elevenes forslag? Snakker lærerne for mye i timene? Bruker dere læresamtalen? Lærer kan forklare vanskelige ord. Snakk sammen 2 og 2 til vi/lærer stopper dere. Da skal dere dele med hele klassen. Lærer skriver ned stikkord fra delingsrunden.

4 Tema 2: mål i timene Tenk på hvordan det er i din klasse:
Lærerne forklarer tema og oppgaver slik at jeg forstår hvorfor vi jobber med dem. Vet du alltid hva du skal gjøre i timen? Hva du skal lære i timen? Har klassen alltid mål for timen? Hva skjer når noen ikke forstår målet? Lager dere mål selv? Eller lager alltid lærer målet? Lærer kan forklare vanskelige ord. Snakk sammen 2 og 2 til vi/lærer stopper dere. Da skal dere dele med hele klassen. Lærer skriver ned stikkord fra delingsrunden.

5 Tema 3: kreativitet – å gjøre noe spennende
Tenk på hvordan det er i din klasse: Når jeg er arbeider med skolefag, fortsetter jeg å jobbe selv om det jeg skal lære er vanskelig. Er dere elever med på å forslå hvordan dere skal arbeide med fagene? Jobber alle i klassen på samme måte – eller jobber man på ulike måter i timen? Hvis dere får komme med forslag til arbeidsmetode – blir det mye tull og tøys, eller har dere gode forslag? Lærer kan forklare vanskelige ord. Snakk sammen 2 og 2 til vi/lærer stopper dere. Da skal dere dele med hele klassen. Lærer skriver ned stikkord fra delingsrunden.

6 Tema 4: egenvurdering + lærerens vurdering
Tenk på hvordan det er i din klasse: Forklarer lærer godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet dit vurderes? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene i halvårsvurderingen i fag? Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke til å bli bedre i fagene? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? Jeg får hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget. Lærer kan forklare vanskelige ord. Snakk sammen 2 og 2 til vi/lærer stopper dere. Da skal dere dele med hele klassen. Lærer skriver ned stikkord fra delingsrunden.

7 Takk for innsatsen! Nå skal lærer samle sine notater og gi til elevrådet. Elevrådet skal lese og velge ut det viktigste av det alle elevene har sagt Elevrådet presenterer dette til skolen og kommunen


Laste ned ppt "Elevrådet presenterer spørsmål om læring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google