Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikkerhetsmøte i flyklubben

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikkerhetsmøte i flyklubben"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikkerhetsmøte i flyklubben
Avgang fra korte baner Uten hindringer Med hindringer Avgang fra bløte baner

2 Kortbaneteknikk - avgang
Hva er en kort bane? En guide eller ”knagg” å henge dette på er hvis sikkerhetsfaktoren er mindre enn 50%: Rullebanedistanse med aktuelle vekt for de aktuelle forhold : 150 m 50% sikkerhetsfaktor: 75 m Kort bane er i denne kalkylen: 225 m eller mindre Hindringer i bane enden Distansen fra brake release til flyet har en høyde på 50 fot (avgangsdistanse) kan på enkelte fly være opptil 1,5-3 x rullebanedistanse. Sjekk POH (Pilot Operating Handbook) 50 % metoden kan også brukes når hindringer er en faktor TWR, Feb 2017

3 Kortbaneteknikk - avgang
Litt teori Flap setting for avgang er beskrevet i flyets POH, men ikke alltid spesifisert for kortbaneteknikk Hvis teknikk for kortbane er utarbeidet vil dette stå i POH For enkelte fly kan høyere flapsetting føre til kortere rullebanedistanse, men dårligere stigning til 50 fot. Dette kan fremkomme av POH Tallene fra POH er normalt basert på max avgangsvekt (450/472,5) 10% økning i vekt kan på enkelte fly føre til over 20% lengre rullebanedistanse Bløtt, høyt gress kan på enkelte fly øke rullebanedistansen med 50% TWR, Feb 2017

4 Kortbaneteknikk - avgang
Det er beskrevet forskjellige måter å gjøre dette på, men her følger to teknikker som fungerer for meg: Start avgangen helt i enden av banen (banen bak deg har du ingen nytte av) Hold flyet på bremser i den grad det er mulig, øk turtallet rolig opp mot max turtall, normalt med stikka i ”magen” og slipp bremsene, sjekk at du får forventet turtall Deretter 2 metoder: Etabler utslag på høyderoret som er litt mer enn for normal rotasjon og la flyet fly seg av på minimum fart eller; Etabler nøytralstilling på høyderor og rotér flyet noen få knop før normal avgangsfart TWR, Feb 2017

5 Kortbaneteknikk - avgang
TWR, Feb 2017

6 Kortbaneteknikk - avgang
Etter ”liftoff”: Ikke hindringer Når du fremdeles er i bakkeffekt: Redusér pitch gradvis og fly ut av bakkeffekt og akselerér til normal fart for utklatring Hindringer Justér nesestilling slik at farten ikke overstiger Vx (fart for beste stigevinkel). Dette betyr normalt relativ høy nesestilling Behold Vx inntil hindringen er klarert Akselerér til normal fart for utklatring Velg flaps opp på samme måte som etter en normal avgang TWR, Feb 2017

7 Kortbaneteknikk - avgang
TWR, Feb 2017

8 Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

9 Avgang fra bløte baner Litt teori (mye er likt kortbaneteknikk)
Flap valg for avgang står i flyets POH, men er nødvendigvis ikke spesifisert for avgang på bløte baner For enkelte fly kan høyere flapsetting føre til kortere rullebanedistanse, men dårligere stigning til 50 fot. Dette kan fremkomme av POH Tallene fra POH er normalt basert på max avgangsvekt (450/472,5) 10% økning i vekt kan føre til 20% lengre rullebanedistanse Bløtt, høyt gress kan øke rullebanedistansen med 50% Ved avgang på kombinasjonen korte og bløte baner bør det lyse et varsellys. TWR, Feb 2017

10 Avgang fra bløte baner Det er beskrevet forskjellige måter å gjøre dette på, men her følger en teknikk som fungerer for meg: Hvis kort bane: Start avgangen helt i enden av banen (den banen du har bak deg har du ingen nytte av) Hold flyet på bremsene, øk turtallet rolig opp mot max turtall, normalt med stikka i ”magen” og slipp bremsene, sjekk at du får forventet turtall Nesehjulsfly: Behold nær fullt høyderor til nesehjulet løfter, deretter ; Behold nesestilling for avgang til flyet flyr seg av bakken TWR, Feb 2017

11 Avgang fra bløte baner Halehjulsfly: Etabler utslag på høyderoret som er litt mer enn for normal rotasjon og la flyet fly seg av på minimum hastighet Fortsett avgangen som beskrevet i ”kortbaneteknikk” TWR, Feb 2017

12 Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

13 Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

14 TAKK ! SPØRSMÅL? TWR, Feb 2017


Laste ned ppt "Sikkerhetsmøte i flyklubben"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google