Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Morgendagens omsorg – framtidens behov for ny kunnskap i omsorgssektoren
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar Hvordan matche forskning og brukernes og samfunnets behov for innovasjon?

2 Flere aktive og sunne år
Avgrensning: De samfunnsutfordringene som blir vesentlig viktigere i lys av at vi får et samfunn med flere og en større andel eldre Tre pilarer / delutfordringer: Endring i sykdomsbilde og omsorgsbehov Produktivitet og kompetanse i tjenestene Behovet for økning i samfunnets arbeidsstyrke

3 1. Endringer i sykdomsbilde og omsorgsbehov
Kapasitet og innretning på tjenestene som møter de eldre Sykdommer Bedre tjenester Muligheter for at de eldre kan klare seg lenger eller bedre selv Forebygging Innovasjon

4 2. Produktivitet og kompetanse i tjenestene
I dag går hver 6. elev fra ungdomsskolen inn i helse- og omsorgsarbeid Med samme nivå på tjenestetilbudet, vil vi i 2025 ha behov for at hver 4. elev fra ungdomsskolen blir helse- og sosialarbeider …. og i 2035 må hver 3. elev velge h/s utdanning….

5 2. Produktivitet og kompetanse i tjenestene
Forskning og ikke minst innovasjon for bedre og mer effektive tjenester Ta vare på og øke kompetansen til arbeidskraften i tjenestene

6 3. Behov for økning i samfunnets arbeidsstyrke
Forskning om tiltak for å få folk til å stå lenger i arbeid hindre tidlig uførhet hindre frafall i videregående opplæring Forebygging og rask rehabilitering

7 Store samfunnsutfordringer krever forskning og innovasjon i offentlig sektor
Det dreier seg om helse og omsorg, men også hele bredden i offentlig sektor

8 Vårt utgangspunkt for innovasjonsarbeidet
Bred forståelse av hva innovasjon i offentlig sektor er Innovasjon i offentlig sektor og næringsliv er ikke motpoler, men må sees i sammenheng Innovasjon i offentlig sektor – det foregår mer enn vi tror Forskning er viktig for innovasjon i offentlig sektor

9 Forskning og forskere kan bidra
idéer til nye produkter, tjenester eller prosesser å fange opp og kvalitetssikre ekstern kunnskap og idéer å løse problemer og støtte beslutninger å dokumentere effekter og risiko å spre kunnskap å utnytte internasjonale nettverk kompetanse for endring Forskningsbasert innovasjon og Innovasjon med forskermedvirking

10 Innovasjon – å ta ny kunnskap i bruk for å oppnå verdiskaping og/eller samfunnsnytte
Det foregår mer enn vi tror Velkjente innovasjon med forskning: De store innovasjoner Innovasjon i næringsliv som leverer til det offentlige Innovasjon med forskning som ikke kalles innovasjon: Praksisrettet FoU Klinisk medisinsk forskning Anvendt samfunnsforskning / Aksjonsforskning Oppdragsforskning + innovative innkjøp Mangler SYSTEMATIKK+OPPSKALERING+SPREDNING

11 Policy for Forskningsrådets arbeid med Innovasjon i offentlig sektor
Styrket innsats i bredden av Forskningsrådets aktiviteter Fem fokusområder: Kunnskapssystemet for innovasjon i offentlig sektor Kommunesektorens innovasjonsutfordringer Planlegging og infrastruktur Innovasjon i helse, omsorg og velferd Innovasjon i utdanning og oppvekstvilkår

12 Praksisrettet FoU og profesjonsutdanning
Forskning Setter praktiske utfordringer inn i en systematisert og dokumenterbar ramme Spredning gjennom forskningslitteraturen / beste praksis Spredning gjennom utdanningen De nye yrkesutøverne får en kompetanse om forskning inn i yrket Dyktigere fagfolk Øke kapasitet for nye løsninger Praksis Utdanning

13 Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester
NB: Ikke avgrenset til tjenester rettet mot eldre Styrke tjenesteforskningen Løfte kvaliteten gjennom særskilte tiltak Fokusere på sammenheng mellom sektorer: helse-, omsorg- velferdssektorer med sikte på gode og effektive bruker- pasientforløp Styrke profesjonsutdanningene gjennom bedre kopling av forskning, utdanning og praksis. Styrke innovasjon med forskermedvirkning innenfor helse-, omsorgs- og velferdssektoren

14 Godt gjennomslag i viktige meldinger
Meld.St.13 Utdanning for velferd Forskning-Utdanning-Praksis Meld.St.18 Lange linjer – kunnskap gir muligheter Innovasjon i offentlig sektor sentralt i forskningspolitikken Meld.St.29 Morgendagens omsorg Helhetlig innovasjonssystem Velferdsteknologi og omsorg

15 Morgendagens omsorg – framtidens behov for ny kunnskap i omsorgssektoren
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar Hvordan matche forskning og brukernes og samfunnets behov for innovasjon?

16 Brukernes behov Hvem er brukerne? Innovasjon = Brukerne av
De som i praksis skal bruke forskningsresultatene De som nyter godt av forskningen (sluttbrukerne) Innovasjon = Brukerne av resultatene må involveres God forskning (og innovasjon) inkluderer (i de aller fleste tilfeller) sluttbrukeren Mer relevant forskning Mer informert forskning Etisk forsvarlig forskning Bedre rekruttering av brukere Krever representativitet og opplæring

17 Forskningens behov Ikke nok med relevans Viktig, svakt og
Kvalitet Høy Lav Lav Relevans Høy Ikke nok med relevans Viktig, svakt og vanskelig område Bygge opp faglighet Mer ressurser, konkurranse – skjermet Særskilte tiltak – bygge opp miljøer – klare krav Konkurranse

18 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google