Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Velkommen Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver

2 Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time)
Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter.

3 Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time)
Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia.

4 Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time)
Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia. last ned simulatoren, og deretter kan du sitte på din egen maskin å trykke i vei. Sjekk hvordan du legger inn manuelle innlegg, se hvordan du tar en utskrift, eller hvordan du setter skriveren i OUT eller TOG/FERGE.

5 Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time)
Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia. laster du ned simulatoren, og deretter kan du sitte på din egen maskin å trykke i vei. Sjekk hvordan du legger inn manuelle innlegg, se hvordan du tar en utskrift, eller hvordan du setter skriveren i OUT eller TOG/FERGE. Språket er dessverre kun på engelsk

6 Velkommen til Digital fartsskriver Simulator
Dette programmet har blitt laget slik at du kan få en innføring og øve deg med de digitale fartsskrivere som nettopp har dukket opp på markedet.

7 Velkommen til Digital fartsskriver Simulator
Dette programmet har blitt laget slik at du kan få en innføring og øve deg med de digitale fartsskrivere som nettopp har dukket opp på markedet. Er et verktøy, slik at du kan få mengdetrening. Det kan være vanskelig når du sitter i buss eller lastebil

8 Innlogging

9 Hvordan bruke programmet
I begynnelsen må du gjøre noen valg Buss eller lastebil Hvilken produsent/type fartsskriver du ønsker? Eventuelle andre valg?

10

11 Hvordan bruke programmet
Du kan bruke forskjellige deler av programmet.Hvis du er fører, kan du bruke Operational Mode.Hvis du er en bedrift eller selvstendig næringsdrivende, kan du bruke Company Mode.Control Mode er laget slik at du har mulighet til å laste ned data og inspeksjoner utført av arbeidstilsynet/statens vegvesen.

12

13 Hvordan bruke programmet
Velg mellom produsentene:

14 Hvordan bruke programmet.
Det finnes to møter å bruke simulatoren på. Du kan bruke demo-sekvenser. Eller bruke den slik du bruker en ekte digital fartsskriver. Det anbefales å gå igjennom demo-sekvensene først, for å finne hvilke muligheter som ligger i din fartsskriver. Og kanskje enda viktigere, finne ut hvilke muligheter som finnes. Om hva som er lovlig og ulovlig med tanke på kjøre- og hviletid.

15 Hvordan bruke programmet.
Video-sekvensene vil gi deg inngående kunnskap om digitale fartsskrivere. Det er for dette formålet at simulatoren har blitt utstyrt med en interaktiv modus. Takket være dette verktøyet, vil du finne svar på mange av spørsmålene du sannsynligvis vil ha om sekvensene.

16 Pause…. …etter video:

17 Den interaktive simulator
Den interaktive simulator Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer. I den nederste delen, finner du den digitale fartsskriveren, som består av en skjerm, et tastatur, to spor til å sette inn kort og en plass til en rull med papir som brukes til utskrifter. Den interaktive simulator  Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer. 

18 Den interaktive simulator
Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer.  I den nederste delen, finner du den digitale fartsskriveren, som består av en skjerm, et tastatur, to spor til å sette inn kort og en plass til en rull med papir som brukes til utskrifter.

19 Den interaktive simulator
Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.  

20 Den interaktive simulator
Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere.

21 Den interaktive simulator
Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere. Det er spesielt nyttig når du ønsker å simulere fullstendige arbeidsperioder eller skumme over flere arbeidsperioder. 

22 Den interaktive simulator
Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere. Det er spesielt nyttig når du ønsker å simulere fullstendige arbeidsperioder eller skumme over flere arbeidsperioder.  Dette området omfatter også en knapp med instruksjoner for å sette inn kort i fartsskriveren.

23 Den interaktive simulator
I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid.

24 Den interaktive simulator
I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -

25 Den interaktive simulator
I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.  

26 Den interaktive simulator
I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.   For kumulativ pausetid er fargen i utgangspunktet gul. Som ikke er nok for å starte en sammenhengende kjøreperiode. Men etter 45 blir den grønn. Og det er nok til å starte en ny hel kjøreperiode.      

27 Den interaktive simulator
I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.   For kumulativ pausetid er fargen i utgangspunktet gul. Som ikke er nok for å starte en sammenhengende kjøreperiode. Men etter 45 blir den grønn. Og det er nok til å starte en ny hel kjøreperiode.       Informasjonen om tid og dato    Informasjonen er ferdig med tid og dato når simuleringen foregår og hvor mye tid som har gått med siden oppstart. Husk at når du bruker tid multiplikator, kan tiden variere fra sanntid som vist på din PC.

28 Utskrift Med papirutskrift kan du få informasjon om din kjøretur. Slik kan du analysere og sammenstille data. Ved å peke på denne utskriften, kan du få mer informasjon hva de forskjelle dataene betyr. Det er viktig at du kan tolke utskriften slik at du kan bli vant til å lese slike rapporter.

29 LYD Det anbefales at brukerne aktivere høyttaleren på PC sin, slik kan en høre kommentarer underveis.

30 HJELP   Simulatoren gir en rekke tips, ikke bare for å forstå hvordan fartsskriveren fungerer, men også for å forstå tolkning av regelverket.  

31 HJELP   Gjennom å trykke på de forskjellige skjermene, kan du få informasjon av hva fartsskriveren forteller deg på et gitt tidspunkt.

32 HJELP   Ved å klikke på piktogram eller andre elementer i programmet, kan du få hjelp og informasjon. Dette vil gi det den hjelp du trenger til å forstå bruken av fartskriver.

33 HJELP   Simulatoren gir også andre fasiliteter for å sikre at bruken er en positiv opplevelse. Spesielt verdt å nevne er simulatoren vinduet, som ligger øverst til høyre, og forslag vinduet, ligger nederst til høyre.

34 Begrensninger i simulator virkemåte
Dette programmet er et verktøy laget for å trene og informere om kjøre- og hvileregler og vil ikke erstatte en ekte digital fartsskriver.

35 Begrensninger i simulator virkemåte
Avvik fra en virkelig situasjon vil kunne forekomme. Derfor vil simulatoren ikke erstatte en virkelig digital fartsskriver laget av samme produsent.

36 Video Praktisk bruk av fartskriver

37 Egen refleksjon 10 minutter med egen refleksjon. Minimum 5 setninger.
Legges i mappen, Kjøre- og hviletid.

38 Praktiske arbeidsoppgaver.
Neste leksjon: Praktiske arbeidsoppgaver.


Laste ned ppt "Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google