Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014
2
Hvorfor ny Sinus 1T? Justert læreplan fra skoleåret høsten 2013
Ny eksamensordning fra våren 2015 Ny symbol og terminologiliste fra udir Ny og bedre digital programvare
3
Justert læreplan Nytt i geometri
Eleven skal kunne lage og bruke skisser og tegninger til å formulere problemstillinger i oppgaveløsing, og til å presentere og grunngi løsningene med og uten bruk av digitale verktøy
4
Sannsynlighetsregning
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne formulere, eksperimentere med og drøfte uniforme og ikke-uniforme sannsynlighetsmodeller beregne sannsynlighet ved å telle opp gunstige og mulige utfall, systematisere opptellinger ved hjelp av krysstabeller, venndiagram og valgtre og bruke addisjonssetningen og produktsetningen Ute: Betinget sannsynlighet, uavhengighet, binomisk fordeling Fortsatt inne: Produktsetningen …
5
Andre endringer Kravet om at elevene skal kunne faktorisere ved hjelp av fullstendige kvadraters metode er presisert De digitale ferdighetene er tydeligere Mange språklige endringer som ikke har stor praktisk betydning
6
Ny eksamensordning fra 2015
3 timer uten hjelpemidler og 2 timer med i 1T Oppgavene i del 2 skal ikke lengre kunne løses ved hjelp av grafisk lommeregner Det blir nå krevd at elevene skal kunne bruke graftegnere, dynamisk programvare og CAS
7
Endringer fra høringsforslaget
Oppgavene blir ikke merket med CAS, graftegner osv. i overskriften Elevene må selv i større grad velge den beste digitale metoden I deloppgaver kan det komme til å stå for eksempel «Bruk CAS til å …»
8
Symbollista fra udir Vi finner den bakerst i årets eksamensveiledning i matematikk
9
Symbollista fra udir
10
Symbollista fra udir
11
Symbollista fra udir
12
Symbollista fra udir
13
Mener virkelig udir dette?
Med definisjonsmengde [-1, 4] er ikke endepunktene topp- eller bunnpunkter f(-1) er et absolutt maksimum, men det er ikke et lokalt maksimum! f(-1) er et absolutt maksimum, men (-1, f(-1)) er ikke et toppunkt! Vi finner den største verdien i et punkt som ikke er et toppunkt!
14
Tom Lindstrøm: Kalkulus
15
Nytt i teoridelen i Sinus 1T
Endret rekkefølge Begynner med algebra Elevene finner ut tidligere om 1T passer Praktisk talt alt digitalt stoff er basert på GeoGebra Det digitale stoffet er integrert i teksten Gir mye bedre læringsutbytte
16
CAS i kapittel 1 Algebra
17
CAS i kapittel 1 Algebra
18
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
19
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
20
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
21
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
22
Glidere i funksjonslære
23
Glidere i funksjonslære
24
Glidere i funksjonslære
GeoGebra
25
Nytt i funksjonslære Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
bruke digitale verktøy til å framstille og analysere kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner og potensfunksjoner
26
Rotfunksjoner
27
Rotfunksjoner
28
Trigonometri Stoffet er komprimert
Introduserer sin v og cos v samtidig Hører oppgavene hjemme i del 1 eller del 2? Del 1: Ingen lommeregner Del 2: Diverse hjelpemidler
29
Microsoft Mathematics
30
Microsoft Mathematics
31
Sinustrekantløseren Sinustrekantløseren
32
Oppgavedelen i Sinus 1T Tredelt oppgavedel som i R1 og S1: Del 1: Øv mer Del 2: Uten hjelpemidler Del 3: Med hjelpemidler Øv mer: Enkle oppgaver som er inndelt etter delkapitlene i teoridelen Noe fra kategori 1 og mest fra kategori 2 fra forrige utgave
33
Øv mer
34
Delene uten og med hjelpemidler
Blanding av egne oppgave, eksamensoppgaver og eksempeloppgaver fra udir De er ikke inndelte etter delkapitler Markert hvilke oppgaver vi kan gi fra kapittel 2 når vi for eksempel er ferdig med kapittel 2.5 Mange fine, kreative oppgaver i delen med hjelpemidler. Ikke alle av dem krever digitale hjelpemiddel, men elevene kan gjerne ha tilgang til blant annet lærebok når de løser dem
35
Hvilke oppgaver kan vi gi?
36
Eksamens- og eksempeloppgaver
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.