Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Morgedal Hotell Steinar Lien Prosjektleder Tønsberg kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Morgedal Hotell Steinar Lien Prosjektleder Tønsberg kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 22.8.2017 Morgedal Hotell Steinar Lien Prosjektleder Tønsberg kommune
Sør-Øst 110 Morgedal Hotell Steinar Lien Prosjektleder Tønsberg kommune

2 Bakgrunn Endringer i Politiloven 2015(«nærpolitireformen»)
12 politidistrikt = 12 nødalarmdistrikt Distrikt Sør-Øst (BuTeVe+ Jevnaker) 52 kommuner Stortinget bestemmer samlokalisering av 110 og 112 POD beslutter nytt administrasjonssted = Tønsberg DSB beslutter at Sør-Øst 110 legges til Tønsberg DSB pålegger Tønsberg kommune å etablere nye 110 110 Telemark og Vestviken 110 opphører AMK – ingen sentrale føringer for samlokalisering AMK Tønsberg og –AMK Drammen består

3 Prosjekt Sør-øst 110 i Tønsberg
Styringsgruppe (SG): Jan Eide, kommunaldirektøren for teknisk i Tønsberg kommune Jan Petter Johansen, ass. rådmann Skien kommune, nestleder styret for 110 Telemark Halfdan Aass, styreleder Vestviken 110 (styringsgruppas leder) Knut Rune Hansen, Skien Brannkorpsforening Pål Christian Syvertsen, Drammen Brandkorpsforening Mandat: Utarbeide et beslutningsgrunnlag med anbefalinger om: Tjenester og oppgaver ved den nye sentralen Organisasjonsform (herunder eierskap, styring, ansvar, navn) Økonomiske konsekvenser, inntekter og kommunenes bidrag Drift (bemanning, kompetanse, administrasjon, operative forhold osv)

4 Prosjekt Sør-Øst 110 Prosjektgruppe (PG) 5 arbeidsgrupper (AG)
Steinar Lien, prosjektleder Tønsberg kommune Kim Haugan, daglig leder Vestviken 110 Henrik Brokke, daglig leder 110 Telemark 5 arbeidsgrupper (AG) Organisering Operativ drift Teknisk Nye lokaler/samlokalisering Flytting

5 Framdriftsplan

6 Framdrift 2017 2018 Oppstart og organisering av prosjektet
1.kv 2.kv 3.kv 4.kv Oppstart og organisering av prosjektet Avklaring av organisasjons /-eierform og oppgaveportefølje og behandling i kommunene Etablering av driftsorganisasjon, ansettelser, flytting, testing osv ? ?

7 Nye lokaler Politi

8 Byggeprosjektet

9 Organisering & Oppgaver Økonomi

10 Primæroppgaver Lovpålagte oppgaver (Brannloven § 16)
Sentral tilsynsmyndighet kan pålegge en kommune å etablere en nødalarmerings -sentral for mottak av meldinger om branner og andre ulykker innen en fastsatt region som kan omfatte flere kommuner. 

11 Sekundæroppgaver 110-sentralene utfører også andre tjenester enn de lovpålagte. Kan varierer fra sentral til sentral. 110 Telemark har besluttet å legge sekundæroppgaver i en egen sentral i Skien Vestviken 110 har besluttet å overføre alle oppgaver til Sør-Øst 110 Styringsgruppa besluttet den følgende: Prosjektgruppa legger fram et forslag til løsning basert på at dagens 2 sentraler overfører de oppgavene som ønskes overført til den nye 110-sentralen, herunder de lovpålagte oppgavene. Forslag legges fram på neste møte.

12 Oppgaver i dag * Lovpålagt Vestv 110 110 Telem.
Oppgaver og tjenester som utføres Utføres i dag Vestv 110 110 Telem. 1 Brann og nødmeldinger til 110 * JA 2 Lovpålagte automatiske brannalarmer* 3 Automatiske brannalarmer (ABA) 4 Heisalarmer 5 Teknisk alarmer/Sikkerhetsalarmer 6 Røykvarsler fra Trygghetsalarmer 7 ABA fra vaktselskap, med og uten avtale 8 Mottak av brannmelding fra Flyklubber, koordinering Hendelse (Skogbrann) 9 Mottak Sikringsradio 10 Varsling Kriseledelse 11 Utvarsling av Skogbranntropper og lederstøtte 12 Teknisk sentralbord for kommunene NEI 13 Trygghetsalarmer 14 Innbruddsalarm fra kommunale bygg * Lovpålagt

13 Forslag oppgaver Sør-Øst 110
Basert på de to sentralenes ønske om overføring av oppgaver : Oppgaver og tjenester som utføres av Sør-Øst 110 i følgende områder Buskerud* Vestfold Telemark 1 Brann og nødmeldinger til 110 X 2 Lovpålagte automatiske brannalarmer 3 Automatiske brannalarmer (ABA) ** 4 Heisalarmer ** 5 Teknisk alarmer/Sikkerhetsalarmer ** 6 Røykvarsler fra Trygghetsalarmer 7 ABA fra vaktselskap, med og uten avtale 8 Mottak av brannmelding fra Flyklubber, koordinering Hendelse (Skogbrann) 9 Mottak Sikringsradio 10 Varsling Kriseledelse 11 Utvarsling av Skogbranntropper og lederstøtte * Inkl Jevnaker ** Det må utarbeides avtaler om fordeling av inntekter osv

14 Oppgaver og tjenester Styringsgruppa skal avgi si anbefaling over sommeren.

15 Organisasjonsform Brannloven § 16.Nødalarmeringssentral
……..De kommuner som omfattes av den fastsatte regionen plikter å knytte seg til nødalarmeringssentralen og med grunnlag i avtale bære sin andel av kostnadene ved etablering og drift av sentralen. …… Dimensjoneringsforskriften § 4- 5 Mottak av nødmelding «Kommunene innenfor en region skal være tilsluttet felles nødalarmeringssentral som til enhver tid skal kunne ta imot meldinger om brann- og andre ulykker og iverksette nødvendige tiltak. Nødalarmeringssentralen skal ha fast bemanning av kvalifisert personell og være organisert slik at melding blir forsvarlig mottatt, registrert og fulgt opp. Nødalarmeringssentralen skal være samordnet med øvrige nødetaters nødalarmeringssentraler.»

16 Forutsetninger Ansvaret for etablering og drift er lagt til én kommune
Loven sier ikke noe om organisasjonsform. Det er kommunal organisasjonsfrihet. Kommunene plikter å knytte seg til en sentral. Kommune kan ha forskjellige oppfatninger av organisasjonsform Tønsberg kommune har det endelige ansvaret for å etablere en sentral Tilknytningsform vil påvirkes av kommunens ønske om eierskap og styring.

17 Konsulentutredning KS Konsulent AS (mai 2017)
En utredning som beskriver alternative organisasjonsformer med styrker og svakheter for blant annet: Primær- og sekundæroppgaver. Økonomi og forretningsmessige forhold. Styring og eierskap Driftsmessige forhold Forhold av betydning for ansatte herunder pensjonsrettigheter Belyse konsekvenser av pågående utredninger om mulige lovendringer. Utredningen skal være en del av beslutningsgrunnlaget for styringsgruppa og for et felles saksframlegg til alle kommunene. Et slikt saksframlegg er planlagt ferdig i juli/august. 

18 Mulige organiseringer
Avtalebasert samarbeid – kjøp av tjenester fra en kommune/IKS Kommunalt foretak med styre sammensatt av representanter fra kommunene – Kl kap 11 Vertskommunesamarbeid med Tønsberg kommune som vertskommune administrativt Kl § 28-1 b med folkevalgt nemnd –Kl § 28-1 c Interkommunalt samarbeid med eget styre Kl § 27 Tønsberg kommune som rettssubjekt Samarbeidet som et eget rettssubjekt Interkommunalt selskap – lov om IKS Etablere et nytt IKS hvor kommuner (og/eller IKS )er deltakere Utvide Vestviken 110 med flere deltakerkommuner og ev. endre navn. Aksjeselskap (AS)

19 Lovfestede modeller for interkommunalt samarbeid
Økende grad av selvstendighet Redusert direkte politisk styring Kommune Verts-kommune § 27-styre IKS Samvirke AS

20 Styring og eierskap Forvaltningsorgan Egne rettssubjekter
* Etat Foretak IKS AS Stiftelse Deltakende kommuner Kommune-styret Forvaltningsorgan Egne rettssubjekter Direkte styring Indirekte styring Kl. §28 Datter-selskaper Kl. §27

21 Konsulentens anbefaling
Interkommunalt selskap (IKS) Eget rettssubjekt Egnet for forretningsmessig drift Egnet for kommunalt eierstyring

22 Dagens utgifter

23 Nøkkeltall

24

25 Usikkerhetsfaktorer - økonomi
Tjenesteportefølje Bemanningsplan - antall årsverk Virksomhetsoverdragelsens omfang Leiekostnader nye lokaler i Tønsberg Etableringskostnader – utstyr, overgangsperiode, flytting, DSBs bidrag til etablering/flytting Valg av organisasjonsform Overtakelse av pensjonsforpliktelser

26 tonsberg.kommune.no/sor-ost110
Informasjon tonsberg.kommune.no/sor-ost110


Laste ned ppt "Morgedal Hotell Steinar Lien Prosjektleder Tønsberg kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google