Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Bruker – med – virkning Topplederforum Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

2 Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Bestillingen: «NAV ønsker å lære av brukerne våre og gi bedre brukeropplevelser» «Vi er nysgjerrig på dine tanker om hvordan NAV kan lykkes bedre fremover» Brukermedvirkning i NAV pr i dag: Er den optimal? Noe som kan endres? Kan man i større grad tenke seg brukermedvirkning som et ledelsesverktøy – på alle nivåer? Da jeg spurte noen representanter fra fylkes- og lokalutvalg hva de mente var viktig å formidle var det fire ting som gikk igjen: Gi fagfolkene i NAV beslutningsansvar! Brukerne kan gi NAV et riktig bilde av utfordringene de møter De ønsker seg opplæring på systemet NAV – hvem beslutter hva, hvor, på bakgrunn av hvilke føringer – og en forståelse for hvilke saker som hører til på hvilket nivå Rolle/mandat og oppdrag – hva er det å være et rådgivende organ? Skjønner ledelsen i NAV hvordan de skal «bruke brukeren»? Hva kan vi by på???? – neste PP-bilde! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

3 Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Brukermedvirkning? Noen ganger kan det føles slik. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

4 Hvordan lykkes vi sammen
Hvordan lykkes vi sammen?? Det er tungt å stå på hver sin side og ikke komme av flekken – så hva kan vi hjelpe dere med?? Brukerne sitter på enorm kunnskap om hvordan NAV fungerer – både godt og vondt. Bedre innsikt i det brukerne opplever som et «riktig bilde av utfordringene de møter» vil kunne bidra til bedre brukermøter og riktigere tjenester. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

5 Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Mye til felles………. Topplederforum skal være en arena for å Legge strategier og peke ut retning Dele kunnskap og dilemmaer Bygge fellesskap og stolthet Brukerutvalgene skal være en arena for å Bidra til implementering av strategier og være omforent om retningen Dele kunnskap og dilemmaer Bygge fellesskap og bidra til at NAV lykkes Det slo meg at dette forumet egentlig er et stort brukerutvalg – i ordets videste forstand! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

6 Brukermedvirkning i NAV
Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV fylke NAV lokal Sentralt brukerutvalg Prosjekt- og referansegrupper Brukertesting/brukerunder-søkelser Høringsprosesser Fylkesutvalgene (19) NAV-«kontor» (456) og Hjelpemiddelsentralene (19) Brukerutvalgene er rådgivende organ for NAV – hvilke forventninger har dere til oss? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

7 «Ingen avgjørelse om meg – uten meg…..»
«Bruker – med – virkning» HVORFOR BRUKERMEDVIRKNING? FORDI DET ER LOVPÅLAGT? FORDI MAN TROR MAN MÅ? FORDI DET ER LURT OG NYTTIG? JA Fordi det er en utmerket arena for samskaping Åpenhet kan være en god start; å tørre å erkjenne hva som kan/må bli bedre Noen brukerutvalg fungerer godt – andre fungerer ikke i det hele tatt (ikke møter eller sakspapirer) Noen brukerrepresentanter har tatt ledervervet – noen har sittet i flere år og fått informasjon fra NAV, spist lunsj, fylt ut reiseregning og gått hjem! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

8 Brukermedvirkning er å løfte sammen
Litt mindre informasjon – litt mer kommunikasjon! Komme med spørsmål og utfordringer – i forkant av møtene Bruk representantene til å oppnå NAV’s strategiske mål Still krav til samhandling og gode løsninger Brukermedvirkning er når bruker i større eller mindre grad har innflytelse i beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud Brukermedvirkning skjer når brukeren på individnivå og brukerorganisasjonene på systemnivå får delta i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av tiltak. Hvordan kan dere bruke utvalgene deres???? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

9 Brukerutvalgene – en arena for samskaping….
* Ansvar for god brukermedvirkning ligger på lederne * Brukerne besitter et enormt kompetanseområde (erfaringskompetanse, medvirkningskompetanse, fagkompetanse og andre egenskaper/talenter) * Lederne utpeker brukerrepresentantene – rekruttering viktig – stille krav: kompetanse, engasjement, tid * Delt ansvar – samhandling – begge parter investerer i det * Ledere må utfordre seg selv på hva brukermedvirkning kan være – hvor er det nyttig, på hvilken måte, i hvilke oppgaver og fora? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

10 …..og for å få det til trenger man…….
Kunnskap Ressurser Vilje Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

11 Kompetanse i brukerutvalgene – «side-by-side
Samhandlingskompetanse Brukerkunnskap og fagkunnskap - sidestilt Enig om hvorfor brukermedvirkning Bidra med en løsningsfokusert tilnærming Tenk over egne holdninger Lese dokumentene og sette seg inn i problemstillingene Lytte! NAV må også stille krav til brukerrepresentantene og deres engasjement!!! Kanskje også i større grad til alder og sammensetning? Fungerer det optimalt hos deg? Men – jeg tenker også at i mange brukerutvalg NAV’s egne ansatte ha bedre opplæring i brukermedvirkning – slik at hele utvalget har samme forståelse. Det gjorde vi i SBU – hadde en hel dags workshop (organisasjonene og NAV’s ledelse) – kjempespennende!! Dette gjentas nå i fylkene. Flere fylker har holdt tilsvarende opplæring. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

12 Brukermedvirkning i endringsprosesser…….
Strategi for brukermedvirkning SBU-representanter inn i arbeidsgrupper: «Utvikling av NAV-kontor……» DigiSYFO Brukermeldingen Høringsinstans Regionaliseringsprosjektet Per i dag kun retningslinjer for brukermedvirkning – sammen utarbeider vi nå strategi for brukermedvirkning på systemnivå - vi er i gang!! Et eksempel fra prosessen fra «Myndige NAV-kontor» til «Utvikling av NAV-kontor» – brukerstemmen inn med ordet «myndig» – problematisk!!!! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

13 NÅR NAV LYKKES – LYKKES BRUKERNE!
OG OMVENDT!!!!! TAKK!! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen


Laste ned ppt "Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google