Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”"— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Kristian B. Jørgensen Adm. direktør

2 mest kjente reiselivsprodukt
FJORDENE Norges viktigste og mest kjente reiselivsprodukt

3 Fjord Norge er den mest kjente norske
reiselivsdestinasjonen internasjonalt

4 Utenriksdepartementets omdømmeundersøkelse 2012
Kilde: Aftenposten 29 november 2012

5 In 2009 National Geographic Travelers panel of specialists rated Fjord Norway the world's most iconic travel destination!

6 DEN STORE IKONFJORDEN GEIRANGERFJORDEN

7 Geiranger nr. 1 på Tripadvisor for Norge 350 millioner unike månedlige besøkende

8 Reiselivets betydning som næring

9 KILDE: NØKKELTALL FOR NORSK TURISME/INNOVASJON NORGE 2015

10 Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt
Turisten som verdiskaper! Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt Transport (drivstoff, parkering, bompenger, fergebilletter og osv) Overnatting (hotell, camping, hytter, gårder, vandrehjem) Øvrige innkjøp (gaver, suvenirer, klær, osv) Aktiviteter (heiskort. museumsbesøk, båtleie, kultur, osv) Innkjøp av dagligvarer Servering (Mat & Drikke) Annet (porto, telefon, osv.) TURISTEN

11 Reiselivet er viktig for Vestlandet!
Den tredje største ”næringen” på Vestlandet målt i arbeidsplasser! Arbeidsplasser Totalt Hotell & Restaurant Hordaland: Sogn & Fjordane: Møre & Romsdal: Rogaland: Totalt * * Hotell & restaurant, transporttjenester, kulturtjenester (varehandel ikke med) Kilde: SSB 2011 / tallene er ca. tall og er ikke oppdaterte! REISELIVET VIKTIG FOR OMSTILLING OG SKAPER ARBEIDSPLASSER FOR UNGE, KVINNER OG INNVANDRERE

12 Markedsinvestering 2011-2016 Fjord Norge regionen. Matching. Totalt pr
Markedsinvestering Fjord Norge regionen Matching Totalt pr. år MNOK MNOK 34 = MNOK x 6 år = MNOK til internasjonal markedsføring over seks år

13 VÅRE MARKEDER

14 RESULTATER

15 Internasjonale hotellovernattinger i Fjord Norge 2000-2016

16 Prosentvis utvikling av internasjonal gjestedøgn

17 Utvikling landsdeler 2015 v 2016 - internasjonale gjestedøgn

18 Årsak til rekordår Global vekst for ferie & fritid i verden – ca. 4%
Sterk reiselyst til Norge og Fjord Norge bygget over mange år med målrettet markedsføring Bedre produkter, flere har online booking og bedre kobling mellom reiselyst & salg i markedsarbeidet Flere og bedre direkteruter til Norge & Fjord Norge Norge oppfattes som tryggere – flere nord enn sør (Tyskland / Asia / USA) Rimeligere norsk kroner gjør Norge billigere å reise til. (Ingen reiser til Norge fordi det er billig, men fordi de har lyst og det er billig)

19 REISELIVET VIL VOKSE I FREMTIDEN VERDENS RASKESTE VOKSENDE NÆRING!

20 Vekst i reiselivet frem mot 2030 kilde UNTWO 2012

21 Markedsførings-kampen fremover
handler ikke bare om å få kunder, men vinne de lønnsomme kundene

22 Konsekvenser for verdensarvområdet & Geiranger

23 NOK 1 mrd Turistkonsum i Geiranger skapt av reiseliv!
gjestedøgn x NOK 2500,- pr. døgn = NOK 570 mill. cruisedøgn x NOK 860,- pr. døgn = NOK 267 mill. landbaserte gjester x NOK 400,- pr. døgn = NOK 160 mill gjester legger igjen verdier for NOK 997 mill ≈ NOK 1 mrd på 5,5 måneder NOK 4,4 mill pr. innbygger (225 innbyggere) Kilde: SSB

24 Utviklingen har sin pris!

25 Både på fjorden…

26 …og på land!

27 SVEKKER MERKEVAREN GEIRANGER

28 600 000 flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene
Forventet global vekst er på 60 % frem til 2030 Geiranger holder sin markedsandel flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene

29 OMDØMMET TIL GEIRANGER

30 IKONET GEIRANGER

31

32

33 - en destinasjon preget av masseturisme
Geiranger - en destinasjon preget av masseturisme

34 Innføre begrensninger på land og vann?
Det må settes tak, men en defensiv strategi!

35 VERDENSARVSOMRÅDET- GEIRANGERFJORD

36 Helårsreiseliv er veien å gå
Skåne naturen ved å fordele trafikk på 12 mnd – ikke bare 5,5 mnd Differensiere prisen gjennom året - Øke samlede verdiskapningen Skape helårsarbeidsplasser Sikre et levende lokalsamfunn hele året Utnytte Strandafjellet – Vestlandets ski-ikon! +++ Synergi til hele regionen: Ålesund, Molde, Nordfjord Helårsåpne UNESCO fjorder: Nærøyfjorden og Geirangerfjorden sikrer helårsturisme til hele Fjord Norge regionen!

37 Nytter ikke å lage flere cruisehavner som åpner for flere båter i området og dermed flere bussturer til Geiranger! Valldal må avlaste Geiranger – ikke påføre ennå større trafikk til Geiranger!

38 Takk for tålmodigheten!
Mobil: facebook.com/FjordNorway twitter.com/fjordnorway Youtube.com/fjordnorge fjordnorway.com

39


Laste ned ppt "”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google