Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Komite for helse og omsorg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Komite for helse og omsorg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Komite for helse og omsorg 31.05.17

2 Mandatet Å videreutvikle og systematisere Aktiv omsorg for eldre i sykehjem og omsorgsboliger for å kunne ivareta beboernes sosiale, fysiske, eksistensielle og kulturelle behov. På bakgrunn av dette mandatet har arbeidsgruppen utarbeidet en rapport.

3 Arbeidsgruppen Kirsten Koht Trygve Lia Kari Kongshaug Toril Fjellseth
Sidsel Eidsvold Anne- Lise Frogner Ohna Melbye Hilde Kirkerud Solveig M. Onstad Elisabeth Fanghol

4 Mål for arbeidet Resultatmål:
Utarbeide en modell som sikrer struktur og kontinuitet i Aktiv omsorg på gruppe- og individnivå. Det er utarbeidet en plan for implementering av modellen Effektmål: Bedre livskvalitet hos beboere/pasienter og opplevelse av mestring i egen hverdag. Økt innsats fra pårørende og frivillige. Økt opplevelse av samhandling/bedre samspill mellom pasienter/ansatte/pårørende og nærmiljøet.

5 Hva er Aktiv omsorg? «En tilpasset prosess som bidrar til optimalisering av helse, deltagelse og sikkerhet, hvor formålet er opprettholdelse av livskvalitet for den enkelte i hele livsløpet» Senter for omsorgsforskning Aktiv omsorg er et vidt begrep og kan være alt fra å løfte hverdagsmåltidet til en feststund, korøvelser med sang eller opprettelsen av en strikkegruppe eller turgruppe. Begrepet rommer velvære, trivsel, dagliglivets aktiviteter og eksistensielle behov. Aktiv omsorg kan også knyttes opp mot velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering.

6 Kartlegging av dagens aktiviteter
Mange gruppeaktiviteter De fleste har årsplaner Ulik organisering Ikke alle har aktivitør/ kulturkonsulent Lite samarbeid på tvers Lite på individnivå Man har organiserte aktiviteter, samarbeid med frivillige og pårørende. De fleste virksomhetene har årsplaner for aktivitet og annonserte aktiviteter i ukes/månedsplaner. Det er noe ulikt hvordan arbeidet er organisert og bemannet. Gullhella bo- og aktivitetssenter har både sykehjem og omsorgsboliger, de har en stilling som kulturkonsulent med spesifikt ansvar. Solgården har satt av ressurser til 0,5 årsverk aktivitør. Søndre Borgen og Solgården sykehjem har satt av personalressurser i faste tidsrom til aktivitet, Torstadtunet, Asker bo- og omsorgssenter og Oppsjø har avsatt noe tid til aktivitet. Det er ikke systematisk samarbeid mellom virksomhetene om aktiviteter. Aktivitetene som tilbys er først og fremst gruppeaktiviteter. Det er en større utfordring å tilby beboerne aktiviteter på individnivå. Det er et behov for i større grad å tilrettelegge for å styrke brukernes egenomsorg og hverdagsmestring. Det gjøres gjennom brukeropplæring, læring- og mestringstiltak, motiverende samtaler, veiledning og rådgivning.

7 Kriterierier for Aktiv omsorg
1. Virksomheten legger til rette for at beboeren har mulighet til å ivareta sin egenomsorg og mestrer egen hverdag mest mulig selvstendig. Dette sikres ved at: De ansatte kartlegger og dokumenterer beboers ressurser/behov i samarbeid med beboeren/pårørende. De ansatte anvender hverdagsmestring som metode slik at beboerne utnytter sine ressurser.

8 Kriterium 2 Virksomheten legger til rette for at ansatte har kjennskap til beboerens interesser og bakgrunn slik at de i størst mulig grad kan tilrettelegge for individuelle aktiviteter. Dette sikres ved at: De ansatte sammen med beboer og pårørende kartlegger beboers interesser og ressurser. Dette innebærer både fysiske ressurser og ressurser i form av nettverk (pårørende, venner, nærmiljø).

9 Kriterium 3 Virksomheten legger til rette for tilbud om varierte og tilpassede aktiviteter både inne og ute og benytter mulighetene som ligger i tradisjoner, årstider og merkedager. Dette sikres ved at: Virksomhetene utarbeider en årsplan og månedsplaner for kultur og aktivitet. Virksomhetene samhandler med beboernes nettverk ved arrangementer, aktiviteter og dugnader. Utearealene benyttes hele året. Individnivå: Primærkontakten utarbeider tiltaksplan som beskriver hvilke aktiviteter som er viktige for beboeren å være med på. Planen følges opp og evalueres i internkontroll for dokumentasjon som gjennomføres 3 ganger i året.

10 Kriterium 4 Virksomheten legger til rette for et godt samarbeid og samspill med pårørende. Dette sikres ved at: Virksomheten inviterer til minimum 2 formelle møter i tillegg til kontinuerlige møter og dialog med pårørende, på individ- og gruppenivå. Ansatte har kompetanse i å samhandle med pårørende. Dette sikres i virksomhetenes lokale kompetanseplaner, og i helse- og omsorgstjenestens overordnede strategiske kompetanseplan. Ansatte deltar i pårørendeprogrammet.no, kurs i helsepedagogikk; musikkbasert miljøbehandling (ABC); Miljøbehandling (ABC) som er eksempler på relevante kompetansetiltak.

11 … kriterium 4 forts. Pårørende er informert om aktiviteter som foregår på gruppe- og individnivå. Informasjon kan formidles via flere kanaler: ved informasjonsskjerm, nyhetsbrev på mail eller via Facebook.

12 Kriterium 5 Virksomhetene legger til rette for samarbeid og samhandling med skoler, barnehager, nærmiljø, næringslivet og kulturelle- og frivillige organisasjoner. Dette sikres ved at: Alle virksomheter har definerte ressurser som har ansvar for koordinering og samhandling. Virksomhetene har et formalisert samarbeid med Frivilligsentralen /Nærmiljø-senter/Innbyggertorg. Virksomhetene utarbeider en årsplan for kultur og aktivitet.

13 Kriterium 6 Virksomhetene legger til rette for å skape en hyggelig ramme rundt måltidene og sikrer at beboernes ernæringsfysiologiske behov er ivaretatt. Dette sikres ved at: Tjenesteområdet benytter de faglige retningslinjer og godkjente kvalitetsindikatorer for ernæring og måltider hos eldre. Avstanden mellom det siste og det første måltidet ikke er over 11 timer. Avstanden mellom øvrige måltider ikke er over 4 timer. Ansatte er til stede i forbindelse med måltidene.

14 Modell for Aktiv omsorg
For å sikre en enhetlig standard for Aktiv omsorg til alle beboere er det utviklet en helhetlig modell for Aktiv omsorg. Kvalitetssirkelen og prosessene på individ- og gruppe/virksomhetsnivå legges til grunn for å oppnå Aktiv omsorg, Figur 1. Den beskriver hvordan virksomhetene kan sikre at kriteriene for Aktiv omsorg etterleves.

15 Organisering av Aktiv omsorg
Tjenesteovergripende aktivitets- og frivillighetskoordinator skal; Koordinere arbeidet med virksomhetenes årsplaner. Etablere og opprettholde kontakt med skoler, barnehager, nærmiljø, næringslivet og kulturelle- og frivillige organisasjoner. Invitere aktivitets- og frivillighetsmedarbeidere i hver av virksomhetene til minimum to samlinger i året. Etablere formell kontakt med frivillighetskoordinator i Asker kommune. Aktivitets- og frivillighetsmedarbeider i virksomhetene skal; Delta på samlinger i nettverket Aktiv omsorg. Sikre gjennomføring av plan for Aktiv omsorg. Være ressursperson for Aktiv omsorg i egen virksomhet. Virksomhetene skal; Sørge for at aktivitets- og frivillighetsmedarbeider har kompetanse og mulighet til å fungere som ressurspersoner. Utarbeide aktivitetsplaner i samarbeid med tjenesteovergripende aktivitets- og frivillighetskoordinator og aktivitets- og frivillighetsmedarbeider. Sikre implementering av kriteriene for Aktiv omsorg. Motivere og involvere pårørende til å engasjere seg. Evaluere og følge opp at kriteriene etterleves.

16 Suksesskriterier Virksomhetsledere sikrer implementering av modell for Aktiv omsorg. Opprettelse av en stilling for tjenesteovergripende aktivitets- og kulturkoordinator. Opprette aktivitets- og frivillighetsmedarbeider i hver av virksomhetene. Forankring i virksomhetene og i virksomhetenes brukerråd. Aktiv omsorg inngår som et punkt i virksomhetsplanene. På individnivå: Aktiv omsorg inn i tiltaksplanen hos alle beboere. Det gode arbeidet som allerede gjøres i forhold til Aktiv omsorg på sykehjemmene og omsorgsboligene i Asker kommune vil med innføring av modellen og implementering av kriteriene kunne videreutvikle tjenestene i en ønsket retning. Dette vil komme beboerne til gode i form av økt livskvalitet og opplevelse av mestring i egen hverdag. Det vil også gjøre virksomhetene i bedre stand til å realisere de uutnyttede ressursene som ligger hos pårørende og andre frivillige. En lav ressursinnsats vil kunne gi økt effekt.

17 Plan for implementering
Informasjonsarbeid mot ansatte og brukere: høsten 2017 Rekruttere til stillingene: våren 2018. Modellen er implementert høsten 2018. Ansvarlig for implementeringen er virksomhetslederne.


Laste ned ppt "Komite for helse og omsorg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google