Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan styrke bestillerkompetansen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan styrke bestillerkompetansen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan styrke bestillerkompetansen
Hvordan styrke bestillerkompetansen? NHOs Anskaffelseskonferanse 2017 – «Effekten av offentlige anskaffelser» Hvordan styrke bestillerkompetansen? innledning om hvordan bestillerkompetanse er satt i fokus. 10 min Direktør Anders Skumsnes, Fellestjenester forsvarsmateriell og Avdelingsleder Bente Grønvold Gaarder, Bjørg Fjell Rekruttering, NHOs bedriftsforum for offentlige anskaffelser. Adm. Dir Bjørn Ove Liavaag, Seby AS 11. Mai 2017 Anders W. Skumsnes

2 FORSVARSDEPARTEMENTET
Forsvarssektoren FORSVARSMINISTEREN FORSVARSDEPARTEMENTET FORSVARETS FORSKNINGSINSTITUTT FORSVARSMATERIELL FORSVARET NASJONAL SIKKERHETSMYNDIGHET FORSVARSBYGG

3 13 MILLIARDER I BUDSJETTRAMME 1300 MEDARBEIDERE
10/9/2017 Oss på to minutter 13 MILLIARDER I BUDSJETTRAMME 1300 MEDARBEIDERE VISJON: RELEVANT OG TIDSRIKTIG MISJON: VI UTRUSTER FORSVARET VERDIER: INTEGRITET, RESPEKT, ANSVAR 40% MILITÆRE 60% SIVILE RUNDT 160 PROSJEKTER MER ENN 800 KONTRAKTER HOVEDSYSTEMER INDIVIDER MATERIALER HOVEDLOKASJONER Kolsås Haakonsvern Kjeller Oslo Raufoss Ramsund Jørstadmoen Ørland Bardufoss Relevant og tidsriktig Sett fra kundens ståsted, er det helt avgjørende at alt materiell er relevant for formålet og tidsriktig i forhold til både levering, ytelse og kostnadseffektivitet. Materiell som f.eks. får en bruksbegrensning av en eller annen årsak, er ikke relevant inntil forbudet er opphevet. Materiell for ikke lenger kan yte i forhold til oppdraget, kan ikke anses å være tidsriktig. Når en visjon er god, kan den stå alene og ha betydning for den enkelte medarbeider uavhengig av ansvar og roller. Alle i Forsvarsmateriell vil kunne assosiere seg godt med at alle oppgaver som utføres skal leveres til rett tid, og med relevans og innhold i forhold til formålet. I diskusjonene rundt hvorvidt relasjonen til sektoren og hvem man er til for skal inngå i visjonen, dekkes dette godt av misjonen; «Vi utruster Forsvaret» (se neste slide). Vi utruster Forsvaret Med denne formuleringen tydeliggjør vi hovedkunden og hvem vi er til for, samtidig som begrepet «utruster» dekker produkter og tjenester fra alle leveranseavdelinger. Organisasjonsnavnet Forsvarsmateriell er meget beskrivende for virksomheten og en sammensetning av misjon og visjon gir en god helhet. Forsvarsmateriell; vi utruster Forsvaret med relevant og tidsriktig materiell og løsninger Det vil være enkelt å tydeliggjøre eget leveranseområde som f.eks. Maritime kapasiteter gjør: Vi utruster Sjøforsvaret gjennom tidsriktige og relevante leveranser av maritimt materiell 5 1363 6 44 92 200 7 107

4 Bestillerkompetanse Kompetanseområder
Behovet/omgivelsene/utvikling Mulighetene i markedet Rammebetingelser (økonomi, regelverk, etikk etc) Prosessforståelse og organisering Evalueringskompetanse Kommunikasjon, formidling BESTILLERKOMPETANSE – evnen til å definere behov og velge riktig langsiktig løsning.

5 Industrisamarbeid FORSVARET FORSVARSDEPARTEMENTET
BRUKER OG HOVEDKUNDE FORSVARSDEPARTEMENTET BESLUTNINGSTAKER FORSVARETS FORSKNINGSINSTITUTT FORSKNING OG UTVIKLING FORSVARSMATERIELL ANSVARLIG FOR ANSKAFFELSER INDUSTRIEN LEVERANDØRER

6 Hvordan styrke bestillerkompetanse?
Noen grunnleggende forutsetninger Styring/ledelse – prioriteringer Organisering/struktur – effektive prosesser Riktig teknologistøtte (IKT/e-handel) Evne til å mobilisere kompetanse Internt (sektoren)/eksternt (markedet) Utvikle og gjenbruke kompetanse (lærende organisasjon) Riktig kompetanse til rett tid (relevans)

7 Hvordan styrke bestillerkompetanse kontinuerlig?
VISJON: RELEVANT OG TIDSRIKTIG MISJON: VI UTRUSTER FORSVARET VERDIER: INTEGRITET, RESPEKT, ANSVAR Hvordan styrke bestillerkompetanse kontinuerlig? Identifisere behovet og innhente informasjon Diagnose (med løsnings-alternativ) Valg av løsning Anskaffelse Kontrakts-oppfølging og evaluering Vi løser problemer/utfordringer for virksomheten Vår verdi er basert på Evne til å finne løsninger på behovene Evne til å utvikle nye løsninger Evne til å mobilisere kunnskap Vi bruker teknologi for effektiv oppgaveløsning Kostnadsdrivere Gjenbruk av kompetanse Evne til leveranse av relevante og tidsriktige løsninger

8 Effekten av offentlige anskaffelser kan styrkes betydelig med riktig bestillerkompetanse
Anders W. Skumsnes Direktør Fellestjenester, Forsvarsmateriell T @ askumsnes (et)mil.no


Laste ned ppt "Hvordan styrke bestillerkompetansen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google