Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lekens egenverdi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lekens egenverdi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lekens egenverdi

2 Lek Hva kjennetegner lek? Hvorfor er leken viktig?
Hva betyr leken for barns utvikling? Hvorfor er det viktig med kunnskap om lek?

3

4 Norsk barnehagetradisjon

5 Barnehagens formål «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.»

6 Hva sier rammeplanen? Lek er en frivillig aktivitet, lystbetont og indremotivert Lek er en problemløser og fremmer utviklingen til barnet på mange områder Lek styrker identitet og selvfølelse Leken er et mål i seg selv Leken skal ha en framtredende plass Leken har egenverdi /er barnekultur Barnehagen skal legge til rette for lek Personalet må være tilgjengelig for barn (Kunnskapsdepartementet, 2011, kap.2) Lek er vanskelig å definere Det finnes flere måter å betrakte lek på: grovt sett kan vi dele perspektivene inn slik: Lek som en handling (en aktivitet – Lillemyr) Lek som en holdning (en innstilling-Öhman) Leken som et fenomen knyttet til det å være menneske, (leken blir subjektet som leker med de lekende/leken trollbinder– Gadamer) Innstilling til aktiviteten avgjør om det er lek eller arbeid: «Å leke kan være alt fra å ha det gøy, tenke seg, leke med, bli til lek, spille på, naturfenomener og paringsritualer» (Öhman, 2012, s.40). Hva sier barn om leken i barnehagen? «Det er gøy å leke, for da kjenner jeg det helt oppi hjernen, -den gode følelsen…»

7 Karaktertrekk ved leken
lek engasjerer Variert aktivitet og utfoldelse ut fra egne forutsetninger Stimulerer utvikling Utvikler identitet og selvrespekt Sosialisering (normer og krav fra samfunnet) I de fleste leker (rolle, regel, bevegelse, konstruksjon) kreves en viss form for bevegelse og noen grunnleggende ferdigheter

8 Sansemotorisk lek: barna gjentar en handling fordi de liker den, f.eks. åle og krabbe  sansemotorisk periode (0-2 år) (Piaget) Rollelek: barna går inn i ulike roller, f.eks. «Late som-leken» Regellek: regler er sentralt i leken, alle må forholde seg til disse Bevegelseslek (kroppslig lek): bevegelse er sentralt i leken, viktig i vår teknologiske verden? Konstruksjonslek: barna eksperimenterer med gjenstander, f.eks. til å bygge med

9

10 Relasjon og vennskap Småbarns kultur, væremåte, sosial omgang og kommunikasjonen. Medvirkning, danning og anerkjennelse En relasjon er noe som oppstår mellom noen. Mead sier at en relasjon kan forstås som et sosialt og kulturelt møte mellom mennesker. Videre handler da den relasjonelle kompetansen om evnen til å tilpasse seg den sosiale og kulturelle konteksten. Videre står en relasjon alltid i forhold til noe som en opplevelse eller følelse. Bae ser på det å delta i relasjonelt samspill som medvirkning, videre henger medvirkning danning sammen. Jeg relaterer dette til «hypertransflormasjoner» og intense opptreden sammen.

11

12

13 Hva er viktig?

14 «Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og utvikling»
Barnet må få tro på seg selv Barnet må få erfare samspill med andre Barnet må få øve seg på noe for å mestre det Betydning av barns relasjonelle samspill i et etisk perspektiv Danning og medvirkning Demokratisk medborgerskap Anerkjennende praksis og pedagogens åpne blikk Oppsummering Avrunding I del en ble et utvalg teori og forskningsbaserte funn knyttet til små barns sosiale omgang i barnehagen. Mine funn er farget av dette, liksom mine funn danner grunnlag for utvalg av teori og tidligere forskning. Ut fra et filosofisk og etisk perspektiv relaterer jeg dette både til det enkelte barns etiske kompetanse og utvikling, men også for personalets yrkesetikk som grunnlag for pedagogisk praksis. Ulike diskurser skaper ulike forståelser og sannheter om små barn Barnehagen skal bidra til at alle får opplever glede og mestring i et sosialt og kulturelt felleskap Viktig å se nærmere på «atmosfæren» for dette Obs, det som oppstår og utvikler seg mellom barn-barn Å la seg berøre Premisser og vilkår får boblenes opptrenden og eksistens er prisgitt flere forhold. Gode blikk og etisk bevissthet Bærekraftig utvikling BARNEHAGEN SKAL BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRINGI ETSOSIALT OG KULTURELT FELLESSKAP

15 Leken


Laste ned ppt "Lekens egenverdi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google