Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Utforming av skolebygg
Skolens lærere er den viktigste faktor for elevenes læring og utvikling. Skolebygget skal danne rammen for et godt arbeidsmiljø og ha et godt inneklima, og ikke minst skal skolebygget være fleksibelt slik at det kan romme de arbeidsformene pedagogikken krever. Skolebyggets fysiske rammer skal avspeile og understøtte skolens pedagogikk.
2
Fleksible skoleanlegg
Erfaringsmessig har nye skoleanlegg og rehabiliterte skolebygg en funksjonstid på 40 år. Det er derfor viktig å bygge skoler som har fleksible arealer for et mangfold av læringssituasjoner. Det må legges til rette for bruk av varierte læringsstrategier og arbeidsmetoder. Målet er å gi alle elever best mulig tilpasset opplæring. Skoler med fleksible arealer gir muligheter for både styrking, endring og utvikling av pedagogisk praksis.
3
Kategorisering av arealer:
Samlingsareal Generelt læringsareal Spesielt læringsareal Personal- og administrasjon Drift- og vedlikehold Uterom
5
Samlingsareal
7
mediatek Kantine Formidlingsrom - auditorium Allrom
8
«Variasjon og mangfold» skal ivaretas innenfor den enkelte skole og innenfor den enkelte klasse. Dette gir føringer for hvordan byggene og uteområdene skal utformes.
9
Generelt læringsareal
Hjemmeområdet skal ha plass til: formidling samarbeid mellom elever spesialundervisning selvstendig arbeid lesekrok – «stillesone» å kunne utforske oppheng av bl.a. elevarbeider
10
Generelt læringsareal Eiganes skole
11
Uterom som fremmer aktivitet
12
Uterom - lokale føringer
Samlokalisering av skoleanlegg, idrettsarealer og nærmiljøanlegg. Uteområdet bør inneholde en estetisk dimensjon i tillegg til at arealene skal stimulere til lek og bevegelse. Utearealet skal kunne tas i bruk i undervisningen. Uterommet bør tilpasses elever med spesielle behov - tilrettelegging av soner med mindre støy og færre barn til stede.
13
Skisse - ny skole på Storhaug
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.