Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SMIODDEN.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SMIODDEN."— Utskrift av presentasjonen:

1 SMIODDEN

2 DERE ER VIKTIGE Dagens forskning dokumenterer entydig at foreldreinvolvering og et godt samarbeid mellom hjem og skole, har positiv betydning for barn og unges læring og utvikling. Det fører til bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre atferdsproblemer, mindre fravær, gode relasjoner til medelever og lærere, bedre arbeidsvaner, en mer positiv holdning til skolen, bedre leksevaner og arbeidsinnsats og høyere ambisjoner med hensyn til utdanning (Epstein et al., 2002; Epstein, 2005; Fan & Chen, 2001; Hattie, 2009, Nordahl, 2003, Semke & Sheridan, 2010).

3 medborgerkompetanse Smiodden skal kjennetegnes av aktive elever som strekker seg mot nye faglige og sosiale mål. Elevene skal settes i stand til å kunne ivareta seg selv og å delta og virke i framtidig samfunn og arbeidsliv. MILJØTEAM «Overalt – alltid» HELSESØSTER Tone M. Meling Trefftid: Mandag 08:30-11:00, onsdag og fredag kl.09-15 Telefonnummer: / E-post:

4 SMIODDENPLAKATEN Skolen skal Eleven skal Foresatte skal
Lære barna medmenneskelighet og medborgerkompetanse gjennom sosial trening og modellering. UEGO Stoppe krenkelser og plaging når det blir oppdaget. Ta elever og foreldre på alvor når det kommer varsling om krenkelser og plaging. Ta hensyn til andre, vise medmenneskelighet, omsorg og forståelse, slik at han/hun utvikler god medborgerkompetanse. Ta imot hjelp og råd fra voksne som vil de vel. Stoppe krenkelser og plaging av andre. Gi beskjed til skolens ansatte hvis han/hun oppdager krenkelser og plaging, men ikke tør å stoppe det selv. Lære barna om medmenneskelighet og medborgerkompetanse gjennom dialog og engasjement for barnets utvikling. Støtte eleven i og hjelpe eleven med å stoppe krenkelser og plaging av andre. Gi beskjed til skolen dersom de oppdager krenkelser og plaging av eget eller andres barn. I tillegg skal foresatte varsle skolen ved generell bekymring for eget eller andres barn. Være tydelige på forventninger og krav, men samtidig vise støtte. Vise innsats og lyst til å delta i skolens hverdag, og bidra til at forventninger og krav kan oppfylles. Motivere eget barn til å vise innsats og engasjement for skolen gjennom positive holdninger, hjelp og støtte i det daglige arbeidet, og være rollemodeller for å unngå fordommer. Bidra til et godt samarbeid med elev og foresatte, og ha forståelse for de utfordringer eleven kan stå overfor. Bruke prinsippet «føre var» og ha lav terskel ved bekymringer. Snakke med andre elever, foresatte og lærere dersom noe er vanskelig, og føle trygghet for at alle henvendelser blir tatt på alvor. Vise forståelse for medelevers utfordringer, og være en medhjelper i stedet for en hemsko. Bidra til et godt samarbeid med skolen, og vise forståelse for skolens eventuelle bekymringer. Forstå at skolen vil eleven vel, og være en samarbeidspartner i alt arbeid med eleven.   Ha godt samarbeid med elevens kontaktlærer. Bidra til å fremme god atferd, og hjelpe elever med utfordringer på rett vei. Ha ansatte som framstår som gode rollemodeller i alt arbeid med eleven. Vise god oppførsel overfor medelever og ansatte. De skal også hjelpe til i arbeidet med å fremme medelevers atferd i en positiv retning, og ta hensyn til mangfold, inkludering og likeverd. Lære barna god atferd ved å være gode rollemodeller. De skal også fremme hensyn til mangfold, inkludering og likeverd i hverdagen. De skal snakke medelever opp og fram. SMIODDENPLAKATEN Forventninger til hvordan vi sammen skaper best mulig læring og trivsel. Ligger i utdelt ordensreglement.

5 PSYKISK HELSE

6 Nytt regelverk – nulltoleranse mot mobbing
Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende. Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra på skolen. Hvis en voksen på skolen vet om – eller tror – at en elev blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig si ifra til rektor undersøke det som har skjedd Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for at eleven igjen får det trygt og godt på skolen igjen. Dette kalles for skolens aktivitetsplikt. Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan du melde saken til Fylkesmannen.

7 SKOLEDAGEN RUTINER – OPPSTILLING, GJENNOMGANG AV SKOLEDAGEN
KLASSEREGLER Friminutt ute fra og Ballbingen, hallen, ny skolegård Lunsj i kantina/mediateket ( ) Meny for varm mat mandager og onsdager ligger på hjemmesiden Horn på fredag Tinevarer, grøt, nudler, diverse de andre dagene

8 FRAVÆR, MERKNADER NETT OG MOBIL/NETTBRETT
WEBUNTIS FOR FORESATTE – PÅLOGGING egen info deles ut gå til stavanger.no.ist.com/guardian/index.html logg seg på via ID-porten sjekk egen kontaktinfo

9 SKAL IKKE BRUKES AV FORESATTE, DERE BRUKER SOM FØR MOBILSKOLE FOR Å MELDE FRA OM FRAVÆR.

10 mcASH/VIPPS Tips om mCASH
VIPPS OVERTAR FOR MCASH – MER INFO KOMMER PÅ HJEMMESIDEN KONTANTER KAN BRUKES INNTIL VIDERE Tips om mCASH Enklest er at en forelder laster ned appen og registrerer eget bankkort m/bank ID. Denne er uavhengig av banken en tilhører (se detaljert veiledning) Foresatte overfører penger fra egen konto til ungdommens mCASH-konto. Beløpet overføres direkte og SR-bank garanterer for god sikkerhet. Elever kan også ha registrert eget kort på appen, men det kan være at en må kontakte egen bank for å få en annen type kort enn det han/hun har. Info på skolens hjemmeside

11 ARBEIDSPLANER TIMEPLAN info PRØVER INNLEVERINGER FRAMFØRINGER LEKSER
Skal alltid ligge på skolens hjemmeside OG GOOGLE

12 TEMAPLAN 8. TRINN HØST Prøve  Muntlig M Innlev I AUGUST SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DESEMBER 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 RLE Filosofi H Ø S T F E R I Hva er religion og livssyn? Jødedommen Norsk (+ 1 t lesing, 1 t nynorsk) Studieteknikk Digitale ferdigheter (Power point) Skriv ing (Wordkurs av fortelling og noveller og retteprogram i word) Tegneserier Matematikk Modul 1 TALL Innføring av excel Modul 2 Geometri Samfunn Demokrati Elevdemokrati Kart-lære Grunnloven Den amerikanske revolusjon Tobakk og rusmidler Engelsk Reading and writing Naturfag Celler, Fagtekst fotosyntese og celleånding og HMS på naturfagsrommet Verdensrommet Kunst & håndverk Popart Geriljabroderi/sløyd Musikk Rytmekomposisjon Notekurs Pentaton c-dur skala, xylofon Kroppsøving Ballspill lek svømming og friluftsliv Ballspill Orientering svømming egentrening basistrening Fransk Je parle un peu francais. Alfabetet + takk Ca va tres bien + J`habite en F. Substantiv og artikler La famille Regelrette verb + avoir, être Le loisir Eiendomsord Verbet faire L’ecole Ukedager Klokka Tysk Du und ich Tall, regelrette verb, uttale. Deutschland. Meine Pronomen, Hamburg. Familie Verbet zu sein. Grüβe aus Deutschland Verbet haben, regelrette verb, adjektiv. Berlin. Weinachten Engelsk ford. Bullying English speaking countries I - culture Tokolonnenotat Tankekart BISON Nøkkelord Velg egen Lesing Fast lesetid i løpet av uka – alle fag involveres  (Bokkasse fra bibliotek – bok i mediatek) Innføre bokanmeldelse etter at de er ferdig med bok. fag Temaplan for hvert semester og hvert trinn legges ut på skolens hjemmeside.

13 UNDERVISNING VARIERT OG PRAKTISK UNDERVISNING TILPASSET OPPLÆRING
NASJONALE LÆREPLANER KUNNSKAPSLØFTET VURDERING KOMPETANSEMÅL

14 INFO AKTIVITETER LEKSEGRUPPE –TIRSDAG SKOLEMELK – WWW.SKOLEMELK.NO
HØSTTUR, DKS, TURNERINGER, SKIDAG LEKSEGRUPPE –TIRSDAG SKOLEMELK – ELEVPERMISJONER - SKJEMA PÅ NETT Nærvær/FRAVÆR «er du i tvil, send barna på skolen» SØKNAD OM FRATREKK ER MULIG – KONTAKT SKOLENS ADMINISTRASJON HJEMMESIDEN – STARTE ABONNEMENT – ARBEIDSPLANER, INFO Kan oversettes til mange ulike språk – velg fra menyen til høyre MOBILTELEFON IKT – PC, IPAD, CROMEBOOK

15 KODEORD MÅ SKRIVES HELT KORREKT
mobilskole Send melding når barnet ditt er sykt, skal til lege, fritas gym eller det er andre ting du vil informere/spørre skolen om (erstatter meldingsbok og lapper) Motta viktige påminnelser og endringer fra skolen Skolen sender varsling-SMS ved uforutsette hendelser KODEORD MÅ SKRIVES HELT KORREKT Send SMS til kontaktlærer Send SMS til 03686, og start meldingen med SMIODDEN KLASSE, f.eks. SMIODDEN 8A SMIODDEN 8A Julie er syk i dag. Hilsen Kristin. foresatte betaler som en vanlig SMS begge kontaktlærere vil få meldingen på mail, og kan svare derfra Motta viktige beskjeder fra skolen på SMS Ingen ekstrakostnad

16 standpunktkarakterer
Alle trinn kan ha karakterer som blir stående på vitnemålet Klagerett på alle standpunktkarakterer Ta kontakt med skolen infoskriv om standpunktkarakterer og klagerettigheter, som må tilbake til skolen med underskrift deles ut på utviklingssamtalen i høst 8. trinn: valgfag (se neste lysbilde) 9. trinn: valgfag, musikk, mat og helse 10. trinn: alle fag, eksamen (skriftlig og muntlig)

17 VALGFAG Eleven kan ha det samme valgfaget over flere år eller velge ulike valgfag. Dersom eleven velger ulike valgfag skal det settes en standpunktkarakter for hvert fag, for elever som velger samme fag over flere år er det standpunktkarakteren som settes på det høyeste årstrinnet som skal føres på vitnemålet. Dersom eleven har hatt flere ulike valgfag så skal det beregnes en gjennomsnittskarakter ved inntak til videregående opplæring SMIODDEN FYSISK AKTIVITET OG HELSE SAL OG SCENE TEKOLOGI I PRAKSIS PRODUKSJON AV VARER OG TJENESTER MEDIA PÅ NETT FRILUFTSLIV SAMME VALGFAG ALLE TRE ÅR TEKNOLOGI I 8. OG 9. KLASSE SAL OG SCENE I 10. KLASSE ULIKE VALGFAG ALLE TRE ÅR

18 UV-FAGET (UTDANNINGSVALG)
Ikke eget timeplanfestet fag lenger, timer tas fra alle fag etter behov Progresjon i tidsbruk fra 8. til 10. klasse YOU-portalen (program med oppgaver, tester, info, filmer) Brukes mest i 9. og 10. klasse, elevene får brukernavn som også kan brukes hjemme 8. klasse Studiedag, informasjon 9. klasse You-portalen, hospitering vgs på vinteren, arbeidsuke i mai, Informasjon, bevisstgjøring 10. klasse YOU-portalen, hospitering, 3 arbeidsdager på høsten, yrkesmesse, besøk fra vgs, Åpent hus på vgs, foreldremøte i januar, samtaler med rådgiver med elev og foresatt, tett oppfølging i forhold til veiledning i det å søke «rett» vgs, på riktig måte Eget skriv deles ut på møtet, info legges fortløpende ut på hjemmesiden under «rådgiver»

19 NYTTIGE NETTSIDER (søknad vgs)
vigo.no er nettstedet for deg som søker videregående skole og formidling til læreplass i bedrift. Det er her elevene logger seg inn for å legge inn søknad. Mange private videregående skoler har søking direkte til skolen. På denne siden finner du det du trenger av informasjon om alle offentlige videregående skoler i Rogaland. Denne siden vil være oppdatert med alle tilbud fra alle skoler ved årsskiftet. Her ligger også hvilket snitt siste elev kom inn på dette skoleåret - veldig nyttig!  er fylkenes informasjonstjeneste for søkere til videregående opplæring, her finner du blant annet informasjon om ulike utdanningsprogram, studieforberedende eller yrkesfaglig – og hvilke muligheter som finnes etter det første året.

20

21 Klassen vår Miljø Aktiviteter Fau / Klassekontakt
2 klassekontakter, en av disse er med i fau

22 SPØRSMÅL?


Laste ned ppt "SMIODDEN."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google