Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategisk Helseplan for Fjellregionen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategisk Helseplan for Fjellregionen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategisk Helseplan for Fjellregionen
Rolf J. Windspoll Samhandlingssjef, St. Olavs Hospital Oddbjørn Øien Divisjonsdirektør, Sykehuset Innlandet div. Tynset 26. mai 2010

2 Bakgrunn Felles forståelse hos Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst av behovet for samordning i Fjellregionen. Oppgave er gitt til St. Olavs Hospital og Sykehuset Innlandet. Bakgrunn Helse Midt-Norge har vedtatt at driften ved Røros sykehus skal endres fra høsten Basisaktiviteten i Røros sykehus har i mange år vært ortopedisk protesekirurgi. Den virksomheten flyttes nå til i Trondheim. Helse Midt-Norge har derfor vedtatt at den fremtidige driftsmodellen skal omfatte en sengepost med intermediærtilbud (på sikt drevet i kommunal regi), poliklinikker og dagkirurgi. Til grunn for vedtaket ligger prosjektrapporten fra Mulighetsstudien Røros sykehus (desember 2009). Vedtaket i Helse Midt-Norge inneholder også en forutsetning om at det etableres kontakt og samarbeid med Helse Sør-Øst om å utvikle et samlet godt spesialisthelsetjenestetilbud til befolkningen i Fjellregionen. På denne bakgrunn ble det holdt telefonmøte mellom de to administrerende direktørene i. Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst 4, mai 2010 der det ble avtalt at det skulle etableres kontakt på foretaksnivå (St. Olavs Hospital og Sykehuset Innlandet (SI)) for å utarbeide et mandat og plan for videre utvikling og avklaring av spesialisthelsetjenestetilbudet. Dette har blitt fulgt opp i egne møter mellom adm. direktør Nils Kvernmo, St. Olavs Hospital og Morten Lang-Ree, sykehuset Innlandet. Disse har igjen gitt i oppgave til divisjonsdirektør Oddbjørn Øien, Sykehuset Innlandet divisjon Tynset og samhandlingssjef Rolf J. Windspoll, St. Olavs Hospital, å konkretisere utfordringene i et notat som grunnlag for et felles prosjekt med mandat og tidslinje for arbeidet. 26. mai 2010

3 Gjeldende forutsetninger
Helse Midt-Norge: Styrevedtak ” Fremtidig driftsmodell Røros sykehus” Helse Midt-Norge: Strategi 2020 – Høringsdokument (mars 2010) Fylkesprosjekt i Sør-Trøndelag i regi av Fylkesmann, KS og St. Olavs Hospital knyttet til Samhandlingsreformen Helse Sør-Øst: Hovedstadsprosessen – program for omstilling og utvikling i Helse Sør-Øst Strategisk Fokus Sykehuset Innlandet 2011 – 2014 Regionrådet for Fjellregionen Strategisk helseplan for Fjellregionen Stortinget Vedtak : knyttet til behandlings av Stortingsmelding 47 ”Samhandlingsreformen”. Obs Områdeplan fødselsomsorg SI kan plassere gyn pol til Tynset. 26. mai 2010

4 Utfordringer og muligheter (1)
Spesialisthelsetjenestens oppgaver bygger på kommunehelsetjenestens. Kommunehelsetjenesten som sterkere fundament. Avklart og forutsigbart samarbeid gir bedre og tryggere helsetjeneste til befolkningen. Sårbare enheter gir behov for samarbeid. Samarbeidsavtaler må forplikte kommunene mellom og mellom kommunene og sykehus Utfordringer og muligheter Et avklart og forutsigbart samarbeid mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten er viktig for en god og trygg helsetjeneste til befolkningen. Stortingsmeldingen om Samhandlingsreformen viser retningen for hvordan tjenestene i fellesskap skal utvikle seg. Med den utviklingen vi ser, med flere eldre og flere kronisk syke, vil samarbeidet mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste og intern innen tjenestene måtte omstilles. En sterk kommunehelsetjeneste vil i enda større grad enn i dag være fundamentet i helsetjenesten. På samme måte som små sykehus er sårbare innenfor spesialisthelsetjenesten er små kommuner sårbare enheter i primærhelsetjenesten. Et forpliktende samarbeid over grensene blir derfor enda viktigere i fremtiden. Spesialisthelsetjenestens oppgaver bygger på kommunehelsetjenestens. Det er derfor et viktig arbeid som nå pågår med å utvikle en strategisk helseplan for Fjellregionen. Sykehuset Innlandet vil i hele sitt opptaksområde legge regionale helseplaner til grunn for sin samhandling med kommunene. St. Olav Hospital er allerede innvolvert i et fylkseprosjekt om samhandlingsreformen i Sør_Trøndelag i samarbeid med KS og Fylkesmannen. Dette ser ut til å resultere i regionale prosesser i de ulike geografisek områdne i fylket og noen.tilgrensende kommuner. Avtaler om samhandling mellom kommuner og sykehus vil også måtte forplikte kommunene innbyrdes. 26. mai 2010

5 Utfordringer og muligheter (2)
Kvalitet og/eller nærhet? Brukerperspektivet Pasientlekkasje må analyseres Befolkningsgrunnlaget er begrenset for spesialisthelsetjeneste Beslutte optimale løsninger ut fra de gjeldende forutsetninger Omstillingen på Røros er en av de gjeldende forutsetninger Samarbeide for å sikre omfang, kvalitet og nærhet ”Hvem samarbeider med hvem og om hva?” Skal Holtålen og Stor-Elvdal være med? Sikre lokal oppslutning Kommunenes ambisjoner påvirker behovet for spesialisthelsetjeneste Det er behov for en avklaring av hvilke rolle kommuner skal ha i forhold til hverandre. ”Hvem samarbeider med hvem om hva?”. Eksempelvis er Holtålen kommune aktivt med i rt i omstillingsprosessen i Røros sykehus, men er ikke en del av regionrådet for Fjellregionen.. Bruken av de lokale spesialisthelsetjenestetilbudene ved Røros og Tynset varierer mellom kommunene. Det er varierende grad av lekkasje fra kommunene til tilbud fortrinnsvis i Trondheim eller Elverum-Hamar. Omfang og årsak til dette er det viktig å få mer kunnskap om. Skal en opprettholde kvalitet på tilbudene er en avhengig av et visst volum. Fra brukerhold er det tydelig uttrykt at lokale tilbud er attraktive så lenge de er kvalitativt gode. I valget mellom nærhet til tilbud og kvalitet velges altså kvalitet. For mange pasienter er avtander til tilbud en begrensing for å kunne nyttiggjøre seg disse. Det er derfor et mål å få til et samarbeid som sikrer både kvalitet og nærhet for disse pasientgruppene som har lang reisevei til andre spesialisthelsetjenestetilbud. Både den nye driften i Røros sykehus og driften ved SI Tynset er avhengige av en lokal oppslutning og samarbeid for å ha eksistensberettigelse. Det er nødvendig å ha en felles klart bilde av hva som er befolkningsgrunnlaget for spesialisthelsetjenestene. Konkurrerende aktivitet mellom helseforetakene må derfor unngås da det bidrar til å svekke tilbudet totalt sett samtidig som det virker negativt på samarbeidsklimaet. Fjellregionen er delt med hensyn til organisering av prehospitale tjenester og tilknytning til legevaktsformidling og AMK-sentral. Dette kan påvirke pasientstrømmene i regionen. I det videre planarbeidet for Fjellregionen er det naturlig at også fagområdene rus og psykiatri inngår. Kvalitet i helsetjenesten er avhengig av at personalet har de nødvendige kunnskaper, ferdigheter og holdninger som skal til for å levere gode tjenester. Tjenestene både på Røros og Tynset er i hovedsak avhengige av legespesialister som ikke er fastboende i området.[b1] . Dette har tross alt vist seg som en robust ordning i flere år, men vil den kunne bestå i framtiden? Finnes det mer robuste alternativer? Spesialisthelsetjenestetilbudet i Fjellregionen er delt mellom Helse Sør-Øst (Sykehuset Innlandet) og Helse Midt-Norge (St. Olavs Hospital). Dette kan innbære utfordringer som det av hensyn til befolkning og pasienter er viktig å unngå. Ulike overordnede strategier og finansieringsmodeller kan hindre et optimalt samarbeid og effektiv ressursbruk. Et samarbeidsprosjekt må inneholde tiltak for å unngå suboptimalisering i tilbud og samarbeid. Det siste gjelder også i stor grad i samhandling mellom spesialist- og kommunehelestjenesten. Målsetningen må være at vi får mest mulig helse for hver krone og at samarbeidet i Fjellregionen kan resultere i gode helhetlige løsninger. 26. mai 2010

6 Konklusjon En helhetlig modell for helsetjenesten i Fjellregionen må beskrive følgende. Kommunehelsetjenesten i fremtiden, innhold og samarbeid. Spesialisthelsetjenestens innhold og samarbeid Samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Kompetanse og rekruttering Økonomisk status og virkemidler St. Olavs Hospital og Sykehuset Innlandet ønsker plass i styringsgruppen Konklusjon En helhetlig modell for helsetjenesten i Fjellregionen må beskrive følgende. Kommunehelsetjenesten i fremtiden, innhold og samarbeid. Spesialisthelsetjenestens innhold og samarbeid Samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Kompetanse og rekruttering Økonomisk status og virkemidler Forslag til prosjekt Fase 1: mai – oktober 2010 Utvikle strategisk (kommune?)helseplan for Fjellregionen Gjennomføre omstilling i Røros sykehus. Tynset sykehus deltar i relevante arbeidsgrupper. Gjennomføre en pasientstrømsanalyse for spesialisthelsestjenester for kommunene i Fjellregionen Utarbeid mandat for fase 2 som vil omfatte den totale spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen inkl. Holtålen og Stor-Elvdal. Styringsgruppe Det anbefales å foreslå at styringsgruppen for Regional helseplan i Fjellregionen utvides med representant både fra både Sykehuset Innlandet og St. Olavs Hospital. 26. mai 2010

7 26. mai 2010


Laste ned ppt "Strategisk Helseplan for Fjellregionen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google