Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan skrive egne dilemma

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan skrive egne dilemma"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan skrive egne dilemma
Dilemmatrening - informasjonssikkerhet

2 Hvorfor dilemmatrening
Fleksibelt Virksomheten Målgruppen Tidsbruk Gir eierskap til problemstillingene Overførbar kunnskap Engasjerer Kan utvides og oppdateres Refleksjon kan føre til adferdsendring Direktoratet for forvaltning og IKT

3 Direktoratet for forvaltning og IKT
Hva er et dilemma ? Inneholde avveining mellom K, I og T Begge løsninger må ha fordeler og ulemper Ingen fasit Åpne for diskusjon Lett å gå i fella med å lage en problemstilling som har en «fasit». Må tenke over hvilke problemstillinger man ønsker å diskutere Direktoratet for forvaltning og IKT

4 Direktoratet for forvaltning og IKT
Oppgave Lag en liste over tema som kan være aktuelle for dilemmaer i deres virksomheter Hva kan være aktuelle tema for et dilemma? Bruk av private skytjenester (lagre et dokument i Dropbox for å jobbe på hytta) Viderebruk av data Tilgang for eksterne programmerere/konsulenter *Ca 10 minutt til å lage listen, rask gjennomgang av liste etterpå. Spør hvorfor de har valgt akkurat disse temaene. Direktoratet for forvaltning og IKT

5 Hvordan bør et dilemma utformes?
Gjenkjennelig historie (gjerne også privat) Enkel historie uten unødvendige detaljer En (og bare en) problemstilling pr dilemma Engasjerende Ikke fasitsvar Humor? Minstekrav – historien må få plass på mindre enn en A4-side. Er det mer enn dette, så er det garantert for langt til at du klarer å få noen gode diskusjoner. Vær forsiktig med historier som treffer for nær faktiske hendelser i virksomheten. Ansatte kan da sitte med følelsen «det er jo meg de diskuterer». Direktoratet for forvaltning og IKT

6 Direktoratet for forvaltning og IKT
Oppgave Lag en kort brukerhistorie for å presentere dilemmaet Det å lage en god historie er ikke gjort så raskt. Den trenger å pusses og men bør få flere til å lese gjennom den. Historien er avgjørende for at diskusjonen blir god. Detaljer som er unødvendige eller feil er ofte svært forstyrrende. Få utenforstående til å lese gjennom historien. Ikke vær redd for å kutte ned. Bruk av fiktive/morsomme navn på personer og arbeidsplasser? (Ikke så morsomt at det blir useriøst..) Her skal det bare være historien – ikke tenk på noe avsluttende spørsmål. Det kommer vi tilbake til. *20 min til å skrive historien Direktoratet for forvaltning og IKT

7 Direktoratet for forvaltning og IKT
Diskusjonsspørsmål Skal få diskusjonen inn på rett spor Åpne for flere svar Ikke ja/nei Difi har valgt å formulere problemstillingene som en mer generell problemstilling. Andre som har laget dilemmaer har valgt å formulere dem som at en spesifikk person diskuterer med en eller flere andre i en bestemt situasjon. Direktoratet for forvaltning og IKT

8 Direktoratet for forvaltning og IKT
Hvordan kan han egentlig bruke e-post i sin arbeidshverdag og samtidig ivareta informasjonssikkerheten? Kan hun være sikker på at det er riktig person som ringer? Og er det egentlig så farlig om feil person får denne informasjonen? Hvordan kan reglene utformes for å ivareta informasjonssikkerheten best mulig, samtidig som de ansatte får gjort jobben sin på en effektiv og god måte? Generelle eksempler på diskusjonsspørsmål Direktoratet for forvaltning og IKT

9 Direktoratet for forvaltning og IKT
Oppgave Formuler et kort diskusjonsspørsmål til historien dere har skrevet. Hvor åpent eller konkret bør det være? Hvordan skal spørsmålet få deltakerne til å diskutere de riktige problemstillingene? *Skrive opp spørsmålene på flip-over *Stille spørsmål til deltakerne om hva de ønsker å oppnå med spørsmålet de har laget. 15 min til å lage spørsmål 15 på gjennomgang Direktoratet for forvaltning og IKT

10 Direktoratet for forvaltning og IKT
Læringspunkter Sikre at de «riktige» problemstillingene blir diskutert Hjelpe diskusjonen videre Ofte har man en tanke om hva det er man ønsker at deltakerne skal lære/diskutere. Må sette ord på dette slik at den som leder dilemmatreningen kan bruke det både som en sjekkliste og som hjelpemiddel for å drive diskusjonen videre. Et typisk læringspunkt for disse dilemmaene er balansen mellom K, I og T. Direktoratet for forvaltning og IKT

11 Direktoratet for forvaltning og IKT
Alle sider av informasjonssikkerhet (konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet) må vurderes. Deltagerne må vurdere hensynene bak kravene. For å få de ansatte til å følge kravene er det viktig at de forstår hvorfor kravene er innført. Det er viktig å huske på at fysisk sikkerhet og adgangskontroll påvirker informasjonssikkerheten. Krav til adgangskontroll må være praktiske i arbeidshverdagen. For mange eller for strenge sikkerhetstiltak kan føre til at de ansatte omgår kravene. Det kan være hensiktsmessig å differensiere mellom hvem som får tilgang til hvilke deler av lokalet. Læringspunkter for et av dilemmaene i grunnpakken Direktoratet for forvaltning og IKT

12 Direktoratet for forvaltning og IKT
Oppgave Lag læringspunkter for dilemmaet ditt 15 minutt til å lage læringspunkter 15 minutt for gjennomgang Direktoratet for forvaltning og IKT

13 Kontaktinformasjon


Laste ned ppt "Hvordan skrive egne dilemma"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google