Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Pukk, grus og samfunnet - Lakselvhotell 17. november 2016 Magnus Jakola-Fjeld Foto: Fylkesmannen i Finnmark

2 Hvilke krav er det som gjelder?
Tilsyn og erfaringer i fylket Andre utfordringer Meldingsskjema

3 Virkeområde Forurensningsforskriften kapittel 30 regulerer forurensninger fra produksjon av pukk, grus, sand og singel. Kapittelet omfatter stasjonære og midlertidige/mobile knuseverk og siktestasjoner som produserer pukk, grus, sand og singel. Midlertidige virksomheter regnes som stasjonære etter at virksomheten har foregått på samme sted i mer enn ett år. Pukkverk er særskilt regulert i forurensningsforskriften kapittel 30, og begrensningene i forurensningsloven § 8 gjelder derfor ikke. Dette betyr at alle pukkverk er omfattet av forskriften, også de som er en del av midlertidig anleggsvirksomhet, med mindre det er gitt tillatelse etter forurensningsloven § 11 jf. § 30-2.

4 Krav til pukkverk – Forurensningsforskriften kapittel 30
Sende melding til Fylkesmannen Skjerme for innsyn Dempe støv: Borerigger -Støvavsug eller påsprøyting av vann Annet prosessutstyr -Innebygget eller automatisk vannpåsprøyting Åpne lager og trafikkareal -Fukte med vann Støvnedfall hos nabo –5 g/m2 i løpet av 30 dager –nabo nærmere enn 500 m Utslipp til vann -skal ikke føre til nedslamming, mindre enn 50 mg SS pr liter

5 Støy § Støy Bedriftens bidrag til utendørs støy ved omkringliggende boliger, sykehus, pleieinstitusjoner, fritidsboliger, utdanningsinstitusjoner og barnehager skal ikke overskride følgende grenser, målt eller beregnet som frittfeltsverdi ved mest støyutsatte fasade: Støygrensene gjelder all støy fra bedriftens ordinære virksomhet, inkludert intern transport på bedriftsområdet og lossing/lasting av råvarer og produkter. Støygrensene gjelder ikke for bebyggelse av forannevnte type som blir etablert etter at virksomheten har startet opp. Mandag-fredag Kveld mandag-fredag Lørdag Søn-/helligdager Natt (kl ) 55 Lden 50 Levening 50 Lden 45 Lden 45 Lnight 60 LAFmax

6 Måling og beregning av utslipp
Både støv og støy kan være plagsomt for naboer, og god dokumentasjon er viktig for å synliggjøre at kravene overholdes. Regelverket skal sikre at ingen slurver med miljø for å oppnå konkurransefortrinn. Foto: Fylkesmannen i Finnmark

7 Erfaringer - tilsyn Vi har gjennomført få tilsyn – 3 stk. i 2012
Tilsynene avdekket en del avvik, 3-6 avvik pr. bedrift Avvikene var i all hovedsak knyttet til brudd på: -støykrav -støvkrav -utslippsmålinger -internkontroll – risikovurdering for ytre miljø -mangler ved lagring av avfall og farlig avfall

8 Andre utfordringer Pukkverk som mottak av avfall
–krever god mottakskontroll –krever tillatelse til mottak og mellomlagring av avfall Pukkverk som behandlingsanlegg for farlig avfall/ forurensede masser

9 Andre typer forurensning
Utslipp av prioritetslistestoffer Farlig avfall Søl/ oljespill

10 Generelt Viktig at bedriftene forholder seg til forskriftens krav og legger dokumentasjon av utslipp, vurdering av overholdelse av krav, avviksbehandling og annet inn i sin skriftlige internkontroll. Ingen meldingsskjema kommer inn av seg selv. Fylkesmannen må få en bedre oversikt over bedriftene i fylket – sende meldeskjema til alle?

11

12 Meldingsskjema

13 FAQ Reguleres pukking av betong av kap. 30?
-Nei, pukkverk som skal pukke betong må ha egen utslippstillatelse etter forurensningsloven § 29, jamfør § 11. Salt eller vann? -Salt kan brukes som bindemiddel mot støving, men vann er best Mobile knuseverk til anlegg? -Omfattes av forskriften og skal meldes inn til Fylkesmannen før oppstart.

14 Husk meldingsskjema! Takk for oppmerksomheten Foto: Steinar Wikan


Laste ned ppt "Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google