Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

2 Sentrale spørsmål i emnet 1
Hvilke formål skal anskaffelsesreglene ivareta? Hvilke grunnleggende krav stilles til en anskaffelsesprosess? Hvilke oppdragsgivere og hvilke anskaffelser (kontrakter) omfattes? Hvilke anskaffelser faller utenfor? Når gjelder de ulike delene av regelverket? Hvilke anskaffelsesprosedyrer er tillatt? Hvilke krav kan stilles til leverandørene og reglene for dokumentasjon og eventuell utvelgelse av leverandørene Hvilke regler gjelder med hensyn til krav til ytelsen Hva gjelder for valg av tilbud? (herunder forholdet til leverandørkravene) Hvilke kontraktsvilkår kan stilles? 2

3 Sentrale spørsmål i emnet 2
Hvordan er reglene om kunngjøring av konkurranser? Hva er en ulovlig direkte anskaffelse? Hvilke frister gjelder i konkurranser? Hva sier anskaffelsesreglene om adgangen til avklaringer, forhandlinger etc. under konkurranser? Når kan eller skal leverandør eller tilbud avvises? Hva sier anskaffelsesreglene om adgangen til å avlyse konkurranser? Hva sier lovverket om adgangen til innsyn i dokumenter ved anskaffelser? Hvordan sikrer lovverket tillit til anskaffelsesprosesser? (habilitet, bruk av rådgivere, taushetsplikt etc. Hvordan håndheves anskaffelsesregelverket? Hvilke endringer kan gjøres i en inngått kontrakt? 3

4 Faser i en anskaffelsesprosess
Planlegging Konkurranse Oppfølging av kontrakter Anskaffelsesregelverket

5 Kommunale organisasjonsformer
Forvaltningsorganer Egne rettssubjekter Etat Foretak Vertsk. Koml. § 27 IKS AS Stiftelse Kommunestyret Deltakende kommuner

6 Statlige organisasjonsformer
Direktorater Tilsyn Fylkesmannen. Universiteter og høgskoler etc. Stiftelse AS Helseforetak Forvaltningsorganer Egne rettssubjekter Regjering og departementer Regjering og departementer Også statsforetak (egen lov) og flere selskaper regulert i egen lovgivning, f. eks Vinmonopolet AS

7 Sentrale unntak fra virkeområdet for anskaffelsesregelverket i vår sammenheng
Utvidet egenregi og samarbeid jf. foa kapittel 3 Kontrakter om erverv eller leie av jord, eksisterende bygninger eller annen fast eiendom Ansettelser Tjenester som innebærer utøvelse av myndighet En del FOU-kontrakter Tjenestekontrakter inngått på grunnlag av en enerett

8 De grunnleggende prinsippene, jf. loa § 4
Konkurranse Likebehandling Forutberegnelighet Etterprøvbarhet Forholdsmessighet Bærende prinsipper bak utformingen av regelverket To funksjoner; - selvstendig grunnlag - tolkingsfaktor

9 Samfunnsansvar, jf. loa §§ 5-7
Miljø Klima Livssykluskostnader Ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter Universell utforming Helse-, miljø og sikkerhet Krav til bruk av lærlinger

10 Virkeområdet for foa Del I - anskaffelser mellom kr og nasjonal terskelverdi - helse- og sosialtjenester under EØS-terskelverdi Del I og II - på eller over nasjonal verdigrense og under EØS terskelverdi - anskaffelser av særlige tjenester uavhengig av verdi - gjelder ikke anskaffelser av helse- og sosialtjenester Del I og III - på eller over terskelverdiene etter EØS-avtalen - merk at terskelverdien for varer og tjenester er lavere enn ellers hvis oppdragsgiver er statlig Del I og IV - anskaffelser av helse- og sosialtjenester på eller over EØS-terskelverdi

11 Oppdeling av kontrakter
Oppdragsgiver bestemmer om kontrakter skal deles opp, jf. foa § 19-4 første ledd Plikt til å vurdere oppdeling av kontrakt etter foa § 19-4 andre ledd i og med at manglende oppdeling skal begrunnes, begrunnelsen kan ikke overprøves, men manglende oppfølgning av plikten kan overprøves Oppdeling kan ikke skje for å unngå at deler av foa kommer til anvendelse, jf. foa § 5-4 fjerde ledd Adgangen til oppdelingen av en kontrakt har ikke nødvendigvis konsekvenser for beregning av anskaffelsens verdi Regler om oppdelingen

12 Tilbudskonkurranser etter del II 1
Oppdragsgiver kan velge mellom åpen eller begrenset tilbudskonkurranse, jf. foa § 8-3 Gjennomføringen er regulert i foa §§ 9-2 og 9-3 En tilbudskonkurranse innebærer at det er opp til oppdragsgiver å bestemme om det skal føres dialog eller ikke Hva er dialog? Dialogen gjelder tilbudet, omfatter blant annet avklaringer og forhandlinger, jf. foa § 9-3 første ledd Merk at dette er en annen dialog enn den dialogen som føres i planleggingsfasen før konkurransen kunngjøres Hovedregelen er at valget om det skal foretas dialog eller ikke skjer etter at tilbudsfristen er gått ut, etter at tilbudene er mottatt og vurdert, jf. foa § 9-2 tredje ledd Planlegger oppdragsgiver dialog skal imidlertid oppdragsgiver opplyse om det i anskaffelsesdokumentene, jf. foa § 9-3 tredje ledd Fraviker oppdragsgiver sin plan skal dette begrunnes i protokollen, jf. foa § 10-5 (2) h) Det er ikke lenger tillatt å bruke anbudskonkurranse etter del II, men oppdragsgiver kan fraskrive seg retten til å føre dialog, eller visse typer dialog på forhånd, jf. veileder pkt. 4 – dette må i så fall gjøres meget tydelig – i så fall minner prosedyren mye om anbudskonkurranse

13 Tilbudskonkurranser etter del II 2
Oppdragsgiver velger ut hvem det skal føres dialog med, trenger ikke ha dialog med alle som har levert tilbud, jf. foa § 9-3 andre ledd Kravene til likebehandling og forutberegnelighet må ivaretas ved utvelgelse Oppdragsgiver må begrunne utvelgelsen av leverandører til dialogen i protokollen, jf. foa § 10-5 (2) j) Gjennomføringen av dialogen må skje i tråd med likebehandlingsprinsippet, jf. foa § 9-3, fjerde ledd Kan velge mellom å rangere eller ikke rangere tilbudene før dialogen - avklaring av uklarheter - dialog for å rette avvik, obs avvisningsspørsmål kan utsettes til etter dialogen er gjennomført, jf. foa § 9-7 andre ledd - forhandlinger – må forhandle med alle hvis ikke oppdragsgiver rangerer tilbudene

14 Begrensninger i antall ledd i leverandørkjeden, jf
Begrensninger i antall ledd i leverandørkjeden, jf. loa § 5 tredje ledd og foa § 8-13 og § 19-3 Krav om begrensning av antall leverandører gjelder for anskaffelser der leverandøren skal utføre bygge- og anleggsarbeider og renholdstjenester (rengjøring) Gjelder bare selve utførelsen av bygge- og anleggsarbeider, ikke i planlegging, rådgivning etc. Kontrakten må ha en anslått verdi på minst 1,1 mill. kroner ekskl. mva. for statlige oppdragsgivere og 1,75 mill. kroner ekskl. mva. for andre oppdragsgivere Hovedregel kan ha maksimalt to ledd i leverandørkjeden under seg, dvs. maksimalt tre ledd Unntak

15 Tildelingskriterier Etter del II må det prioriteres, men det er ikke nødvendig med vekting Kan benytte samme vurderingstema som tildelingskrav og leverandørkrav etter del II såfremt det sier noe om ytelsen Etter del III er det gitt tre tildelingsalternativer Ved valg av alternativet beste forhold mellom pris eller kostnad og kvalitet må det prioriteres og som hovedregel vektes, bare unntaksvis kan vekting unnlates Forhold ved tilbudt bemannings organisering kan benyttes såfremt det er egnet til å si noe om tilbudet, men oppdragsgiver kan ikke benytte samme vurderingstema som under leverandørkrav

16 Elektronisk kommunikasjon og det europeiske egenerklæringsskjemaet
Hovedregel krav til elektronisk kommunikasjon Krav til bruk av ESPD-skjema etter del III, valgfritt etter del II Oppdragsgiver kan nøye seg med å kreve leverandørdokumentasjon fremlagt av leverandør med det valgte tilbudet

17 Avvisning Avvisningsreglene er delt opp på en litt ny måte
Kan og skal avvisningsgrunnene er ganske like når det gjelder leverandørkravene, men reglene især om kan-avvisningsgrunnene er enklere i del II Merk - nye regler om identifikasjon, avvisningsperiode og selfcleaning i foa Oppdragsgiver må ta stilling til avvisningsspørsmål snarest mulig og avvisning må begrunnes

18 Avslutning Valg av tilbud, må begrunnes og fastsettes karensperiode
Avlysning av konkurransen

19 Endringer i kontrakt Tillatte endringer Vesentlige endringer

20 Håndhevelse KOFAs rolle Domstolenes rolle
Særlig viktig ulovlig direkte anskaffelse


Laste ned ppt "Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google