Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Valgkamp på sosiale medier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Valgkamp på sosiale medier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Valgkamp på sosiale medier
Valgkampwebinar for lokallaga 27. april

2 SVs SoMe-kanaler SVs facebookside, største selvdrevne kanal.
@SVParti på Twitter. Profilerte politikeres facebook og twitterprofiler. Lokallags facebook- og twittersider. Aktivister og medlemmers SoMe-arbeid Når vi legger opp til en mobiliserende valgkampen er sosiale medier særlig viktig. Det organisatoriske arbeidet og det å engasjere velgere gjøres best gjennom direkte, målrrettet kommunikasjon der mottakeren er kjent og forstår budskapet lett. Lettere å finne og treffe målgrupper i SoMe, lettere og mer effektivt å ha direkte velgerkontakt.

3 Hva bruker vi SoMe til? Å spre våre budskap, påvirke og få gjennomslag hos folk Å møte og samtale med medlemmer og potensielle velgere – få nye ideer og innspill. Å rekruttere medlemmer Å aktivisere og organisere medlemmer Å komme på i tradisjonelle media Å finne ut hva folk sier om oss. (Idiotiske krangler med Frp-velgere klokken halv tre om natten.)

4 Algoritmen – din beste venn

5 INNHOLD: Hvordan lager vi godt innhold i sosiale medier?
Som i all kommunikasjon: Det handler mest av alt om at du må ha noe å si. Godt innhold er nøkkelen til god spredning.

6 Tenk deg godt om Ha et mål. Ha en strategi.
Skriv om. Kan du si det bedre? Vær kort: Kutt det du kan. Kommunikasjon i sosiale medier når ut til mange. Det fortjener omtanke og konsentrasjon.

7 Vær kort! Tweets under 100 tegn = 17 % høyere deltakelse.
Facebook-statuser under 40 tegn får 86 % mer deltakelse

8 Post ofte (men ikke så ofte)
Facebook pages: 1-4 ganger om dagen Facebook personlig: Så ofte du vil, men helst under 5. Twitter: Så ofte du vil. Jo mer du twitrer, jo mer eksponering Instagram: Stories kan du ta så mange du vil. Vanlige poster tenker vi 3-4/dagen. Risikoen her er at dine poster slår hverandre i hjel og at du gjør folk slitne av deg.

9 Timing! Fra cirka halv åtte om morgenen til ti om kvelden er optimalt.
De døde timene: unngå mellom kl. 15 og 18. Særlig høyt aktivitetsnivå: Mellom åtte og ni om morgenen. (Kommer på jobb) Mellom elleve og tolv om formiddagen. (Lunsj) Mellom åtte og ni om kvelden. (Ungene er i seng) Fredager! (Spre gjerne samme innhold flere ganger, på forskjellige måter.)

10 Call to action Avslutt dine poster med noe konkret som leseren kan gjøre som hjelper deg. Meld deg inn i SV Send en epost til din representant og be om … Følg SV på Facebook Send meg penger Tvinger deg til å tenke gjennom hva du vil oppnå. Sjekk etter om du oppnår det, eller ikke. Dette er noe undertegnete bør bli flinkere til.

11 Bruk bilder Bilder øker engasjementet:
87 % deltakelsesnivå på Facebook. Øker retweets med 35 %. Pass på at du har rettighetene til bilder: Lær deg å bruke Creative Commons Ikke bruk hva som helst.

12 Koordiner din innsats med andre
Kast deg på samtaler Bruk emneknagger (#SVLM17) Budskapsdisiplin: Hvordan virker det? Lag lister og følg aktivister / medlemmer

13 Sosiale medier: regel nummer 1
VÆR SOSIAL Det er ikke en enveiskanal. Engasjer deg i samtaler, svar på spørsmål, vær vittig og morsom, konstruktiv og hyggelig. Still spørsmål. Følg tilbake så ofte du kan. Bruk tid på tilstedeværelse og dialog. Ta alle folk på alvor, med mindre de gir deg gode beviser for at de ikke fortjener det. Ta alt som blir sagt i absolutt beste rimelige mening, og aldri vær redd for å krangle.

14 Alfa / beta-testing Bruk samme innhold på forskjellige måter for å lære hva som fungerer best.

15 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
Sosial kapital: Hvis jeg deler dette, vil andre synes jeg er fantastisk: Viktig å huske på at det er ikke alt dette som er direkte relevant for våre SoMe-kampanjer, men dette er noen faste holdepunkter fra samfunnsvitenskapen.

16 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
2. Triggere: Vi knytter en ide til noe som finnes i folks hverdag, som de ser ofte. Triggere

17 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
3. Følelser: Dette trigger sterke følelser i meg. Når det gjelder følelser handler veldig mye om hastighet. De mest vellykkete postene er dem som kommer raskt til poenget. Følelsen skal aller helst kommuniseres innenfor de første par sekunder leseren ser på siden. Det er et av grunnene til at bilder virker mer. Og et av grunnene til at vi alltid skal jobbe 10 ganger så hardt med tittel, ingress og tekstinngangen på alt vi skriver. Det første leseren leser skal aldri være tilfeldig. Positive følelser er best. Glede, interesse, latter, overraskelse og nytelse. Noen negative følelser virker også: sinne er vanlig i politikken, kvalme, sjokk. Det de følelsene har til felles er at hjernen er aktiv og stimulert. Det er høy-aktivitetsfølelser. De dummeste følelsene å vekke er frustrasjon, apati, depresjon og tilfredshet. ALDRI GI FOLK EN FØLELSE AV AT DET ER INGENTING Å GJØRE MED DET

18 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
4. Offentlig / synlig: Jo mer folk kan se det, jo mer snakker de om det.

19 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
5. Praktisk verdi: Hjelper dette noen andre med noe praktisk? (For eksempel å få med seg noe alle snakker om?)

20 HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner
6. Historiefortelling: Forteller dette en historie som det er mulig å viderefortelle til andre? Tenk på budskapet vårt som en gave der historien inni kun er tilgjengelig om du kommer deg igjennom vårt gavepapir.

21 Hvem er ditt publikum?

22 Hvem er ditt publikum? Hvor bor de? Hva interesserer dem?
Hva liker de? Hvor gamle er de?

23 Annonsering i sosiale medier

24 Annonsering i sosiale medier
Geografi Kjønn Alder Interesser

25 Huskeliste for kandidater
La det være synlig på dine profiler i sosiale medier at du stiller til valg, og for hvem. Sett opp en page på Facebook eller aktiver ”follow” funksjonen Finn et medie som passer for deg Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, blogg Vær deg selv og skriv om saker som opptar deg Del saker om partiets hovedsaker Legg en plan


Laste ned ppt "Valgkamp på sosiale medier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google