Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsleder i Norge på elektriske busser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsleder i Norge på elektriske busser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsleder i Norge på elektriske busser

2 EBUSCO Elektriske busser
EBUSCO 2.0 den første godkjente bussbygger for elektriske busser i Europa. De første to bussene i Norge blir satt i drift i Stavanger i februar 2015 og de 3 siste er nettop satt i drift . MÅL Vi har som mål å utvikle systemer for miljøvennlig, effektiv og komfortabel persontransport i Europa. FORDELER • Mindre luftveisplager Én elektrisk buss tilsvarer det å fjerne 23 biler fra veien hvert år. estimert verdi for samfunnet NOK per buss, eller NOK 4.8 mill over forventet levetid for en buss på 12 år. (Basert på EPA’s Diesel Emissions Quantifier Health Benefits Methodology) • Støy. Støy produsert av disse elektriske bussene tilsvarer nivået av en vanlig samtale. • NOK er beregnet årlig netto besparelse av drivstoffkostnad for hver elektriske buss, eller NOK 2.1 mill. pr buss over den forventede levetiden på 12 år. km er beregnet rekkevidde en buss kan kjøre på én ladning. Ladningen kan ta 1,5 til 3 timer, noe som er mindre enn tiden det tar å lade et lesebrett. EBUSCO Elektriske busser EBUSCO 2.0 den første godkjente bussbygger for elektriske busser i Europa. De første to bussene i Norge blir satt i drift i Stavanger i februar 2015. MÅL Vi har som mål å utvikle systemer for miljøvennlig, effektiv og komfortabel persontransport i Europa. FORDELER • Mindre luftveisplager gjennom senkning av skadelige utslipp. Én elektrisk buss tilsvarer det å fjerne 23 biler fra veien hvert år. Reduksjon av skadelige utslipp reduserer også risiko for sykdommer, særlig luftveissykdommer, estimert verdi for samfunet NOK per buss, eller NOK 4.8 mill over forventet levetid for en buss på 12 år. (Basert på EPA’s Diesel Emissions Quantifier Health Benefits Methodology) • Støy. Støy produsert av disse elektriske bussene tilsvarer nivået av en vanlig samtale. • NOK er beregnet årlig netto besparelse av drivstoffkostnad for hver elektriske buss, eller NOK 2.1 mill. pr buss over den forventede levetiden på 12 år. • km er beregnet rekkevidde en buss kan kjøre på én ladning. Ladningen kan ta 1,5 til 3 timer, noe som er mindre enn tiden det tar å lade et lesebrett. • Testing og erfaring: Vi er blant de første store bussprodusentene som har testet effekten og holdbarheten av elektriske busser med varmt/kaldt vær og tung passasjerlast. • Bistand til å forme fremtiden for offentlig transport. Det vi har lært gjennom drift av elektriske busser vil ikke bare hjelpe til med å forme fremtiden for EBUSCO og bussene våre, men det vil også hjelpe til å forme den offentlige transportbransjen i det kontinuerlige arbeidet med å bli mer miljøvennlig. HVORDAN FUNGERER BUSSENE? Våre busser er rent batteridrevne og har energi-effektive og pålitelige elektriske operativsystemer. • Motor: Bussene er utstyrt med en elektrisk asynkron motor på kW. • Batterier: EBUSCO elektrisk fremdriftssystem som er drevet av litium-ion-batterier (Li-ion) eller såkalte LFP batterier. (LTO leveres også). EBUSCO Li-ion-batterier er utformet for å holde gjennom hele bussens livssyklus som regnes å være rundt 12 år. Batteriene kan lagre opptil 311 kWh, og overvåkes for sikkerhet og ytelse av et state-of-the-art batteri styringssystem. • Ladning: Et langsomt ladesystem benyttes for å lade batteriene over natten. Ladning av en buss tar ca 3 timer. Hurtigladning 1,5 timer.

3 Hovedutfordringer Logistikk – drift
Krever ny-tenkning og tilpassningn av planleggingssystemer Lade-infrastruktur Plug-in – Pantograf - effekt? Flere forhold gjør seg gjeldende; - Energitilførsel, utforming, estetikk i det offentlige rom, driftssikerhet, kostnad .…. Man må tenke nytt og utradisjonelt, jfr lading av B/F Ampere. Energiforbruk Energiforbruket må heletiden overvåkes og regenerative systemer må utnyttes maksimalt. Innstallasjoner Sikkerhet, utforming, kostnader totalt med grunnarbeider etc. estetisk utforming

4 LADESTASJONER

5 Logistikk med tanke på lading og ladetider - Energi tilførsel
Hva er de viktigste læringspunktene i en systemtest? Dvs. hva er de største usikkerheter og risiko knyttet til innfasing av omlag 100 batterielektriske leddbusser i Oslo sentrum i 2020? Logistikk med tanke på lading og ladetider - Energi tilførsel

6 Ja - God planlegging av infrastruktur
Hva må til for at oppstart og drift av rutetilbud med ca 100 elektriske leddbusser i 2020 skal levere et minst like godt tilbud til kundene, som det vi har i dag? - God planlegging av infrastruktur - Riktig produkt med riktig kapasitet eller er disse bussene/ladesystemene nå så godt utprøvd/testet at Ruter allerede nå kan etterspørre el-busser i ordinære anbud? Ja

7 Hvem som eier bussene er for oss ikke så viktig, men
Hvilken forretningsmodell bør legges til grunn i testen ‐ dvs hvem skal eie/drifte/vedlikeholde de ulike elementene i elbussens økosystem? Dette også for å sikre: o en test som gir mest mulig relevant læring for mange aktører   o tilstrekkelig dynamikk med tanke på rask teknologiutvikling (f.eks. lengde og innretning på kontrakter)   Hvem som eier bussene er for oss ikke så viktig, men det er naturlig at operatørene eier bussene ut fra at disse har erfaring og kunnskap, og skal i alle fall drifte bussene, dermed bør de ha et godt ”eierforhold” til bussene og prosjektene ! Kraftselskaper bør på ”banen” for å eie og drifte ladestasjoner

8 Overlat til operatørene, men la operatørene få økonomiske rammevilkår.
Hvem bør anskaffe busser og infrastruktur til systemtesten?   o Bør Ruter gjennomføre separate anskaffelser på el-busser, infrastruktur og busstjenester, eller o bør noen/alle de tre anskaffelsene settes sammen til ett oppdrag? Ett oppdrag – Ja Overlat til operatørene, men la operatørene få økonomiske rammevilkår.

9 Operatørene få anledning til å gjøre kompetanseutvikling også ved
Hvor stort omfang bør oppdraget ha for å gi verdi som en systemtest?   - hvor mange el-busser, antall ladepunkter, antall kjørte km/timer pr år, varighet på kontrakten, etc. trengs for «god nok» erfaring? - 50 busser 60 – km pr år 3 år minimum Operatørene få anledning til å gjøre kompetanseutvikling også ved å prøve og feile ! - Systemendring


Laste ned ppt "Markedsleder i Norge på elektriske busser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google