Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Sett farge på undervisningen Fredag 21. oktober :00 – 15.30 Undervisningsrom VU27 Brit Skaugrud, Karoline Fægri og Svein Tveit

2 Program Tid Innhold 09.00 – 10.00 Flammefarger 10.00 – 10.15
Pause, kaffe og te 10.15 – 11.30 Lag din egen universalindikator 11.30 – 12.30 Lunsj 12.30 – 14.30 Farging med indigo og plantefarger 14.30 – 14.45 14.45 – 15.30 Ulike oksidasjonstrinn for mangan

3

4 Flammefarger Tenk, par, del Hvilken erfaring har dere med bruk av flammefarger i undervisningen? Bilde: Søren Wedel Nielsen Lisens: CC BY-SA 3.0

5 Hva kan elevene lære av flammeprøver?
Bohrs atommodell Elektroner kan få økt energi og flyttes til et elektronskall med høyere energi – Vi sier at atomet er eksitert Atomet går tilbake til sin grunntilstand og det sendes ut et foton med en bestemt bølgelengde Bilde: Wikipedia Lisens: CC BY-SA 3.0

6 Knyttet til kunnskapsløftet
Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger vurdere egenskaper til grunnstoffer og forbindelser ved bruk av periodesystemet undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger planlegge og gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff Ett 11. årstrinn forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet

7 Flammefarger på en «ny» måte
Fordeler Unngår forurensning av gassbrenneren Kan bruke enkelte giftige salter som BaCl2 Bruker svært lite salter Spritbrenner i stedet for gassbrenner Vi gjør forsøket

8 Lag din egen universalindikator
sterkt sur løsning svakt sur løsning nøytral løsning svakt basisk løsning sterkt basisk løsning 1-2 3-4 6-7 8-9 10-11 14 pH

9 Hva kan elevene lære Lærer om syrer og baser Lærer om pH
Erfarer at forskjellige indikatorer slår om ved ulik pH Erfarer at hverdagsprodukter har sure og basiske egenskaper Forstår prinsippene for en universalindikator Optimaliserer og vurderer et produkt

10 Knyttet til kunnskapsløftet
Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper utvikle produkter ut fra kravspesifikasjoner og vurdere produktenes funksjonalitet, brukervennlighet og livsløp i forhold til bærekraftig utvikling (formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport)

11 Farging med indigo mer enn 6000 år Bayer i 1882 BASF fra 1887
indigo tinctoria i Asia vaid i Europa Bayer i 1882 BASF fra 1887 By Kurt Stüber [1] [GFDL ( or CC-BY-SA-3.0 ( via Wikimedia Commons By Alupus - Own work, CC BY-SA 3.0, Anilin som råstoff

12 Kypefarging

13 Reduserende sukker og grønn kjemi
Fehlings test Reduksjon av indigo Påvisning av reduserende sukker: blåfarget Cu(II) kompleks reduseres til Cu(I) i Cu2O som er rødt. Uløselig blått indigo reduseres av fruktose til leukoindigo som er løselig Grønn kjemi: Merkepliktige kjemikalier erstattes med mindre farlige kjemikalier i industrielle prosesser. Velger prosesser som gir lite eller ufarlig avfall

14 Verdens mest kjente plagg?
patent i 1873 på naglene, ble ikke rik på gullgraving «501» fra 1880 (XX) denim eller de Nimes «blue jeans»

15 Hva kan elevene lære å lage en ny kjemisk forbindelse
at kjemiske reaksjoner tar tid om bruk av reduserende sukker litt om grønn kjemi om en plante med Svartelistestatus: «Svært høy risiko»

16 Knyttet til kunnskapsløftet
Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner gi eksempler på samisk og annen folkemedisin og diskutere forskjellen på alternativ medisin og skolemedisin undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper gi varierte eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene utvikle produkter ut fra kravspesifikasjoner og vurdere produktenes funksjonalitet, brukervennlighet og livsløp i forhold til bærekraftig utvikling

17 Vi lager indigo

18 Ulike oksidasjonstrinn for Mangan
Tenk, par, del Hvilken erfaring har dere med bruk av manganforbindelser i undervisningen? Vi gjør forsøket

19 Hva kan elevene lære av forsøket?
Tenk, par del Elevene kan lære: Litt om kjemien til innskuddsgrunnstoffene. Mange har forskjellige oksidasjonstrinn i ulike forbindelser og forbindelsene er ofte fargede (Fehlings test). Hva som skjer i en kjemisk reaksjon er avhengig av miljøet reaksjonen skjer i (surt, nøytralt, basisk) Å sette oksidasjonstall på atomer og avgjøre om en kjemisk reaksjon er en redoksreaksjon Om mangan som er en viktig bestanddel i alkaliske batterier (MnO2)

20 Knyttet til kunnskapsløftet
Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: vurdere egenskaper til grunnstoffer og forbindelser ved bruk av periodesystemet undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper Etter 11. årstrinn skal eleven kunne: forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige batterier og brenselceller

21


Laste ned ppt "Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google