Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden
Morten Halvorsen mai 2017

2 Hva skal vi snakke om?

3 Industrielle revolusjon

4 …til nettbank og mobil… til Fintec
Alltid ny teknologi Fra brevgiro, telefonbank og skranke… til nettbank og mobil… til Fintec Midten av 90-tallet 2017 4 4

5 Jacquard-veven Verdens førte datamaskin; 1801, hullkortstyrt vevstol

6 Bedriften trenger kompetente arbeidstakere med kunnskaper, ferdigheter, evner og;
holdninger Indre motivasjon Kvalitetsbevisst Arbeidsvillig og lojal Kompetansebegrepet: Den enkeltes kompetanse består av kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger. Med kunnskaper tenker vi i første rekke på formalkompetanse, dvs. utdannelse fra undervisningsinstitusjonene - i første rekke universitet og høyskoler. Med kunnskaper menes selvfølgelig også etterutdanning og intern opplæring (eksempelvis autorisasjon som finansiell rådgiver). Ferdigheter er evnen til å omsette kunnskapen til praktisk handling. En ting er evnen til å anvende teoretisk kunnskap, men det er også svært viktig å kunne samhandle med andre. En ny medarbeider skal gli inn og bidra som en ressursperson også i forhold til arbeidsmiljøet og samhandlingen med kollegene. I kundesituasjonen er det avgjørende at en kan ta kundens perspektiv og bygge en god relasjon. Relasjonskompetanse blir derfor viktig og utgjør en del av den enkeltes ferdigheter. Livslang læring er en forutsetning for å lykkes i et arbeidsliv som er under stadig utvikling. En medarbeidernes evne og vilje til faglig utvikling og omstilling er helt avgjørende for å være en attraktiv arbeidstaker. I tillegg til formalkompetanse, realkompetanse og personlig egnethet trenger vi medarbeidere/kolleger som har de rette holdningene. Vi etterspør medarbeider som er indre motiverte, kvalitetsbevisste, arbeidsvillige og lojale. Vi trenger de som evner å ta kundens perspektiv og bygge gode relasjoner, ikke bare til kundene, men også til kolleger og ledelse. Vi trenger de som har vilje til fortsatt læring og som er fleksible i forhold til nye oppgaver, endrete rutiner og arbeidsmetoder. De som ser utfordringen i samhandling med nye kolleger og som evner å jobbe på tvers av fagmiljøene. Vi ser etter medarbeidere med integritet; at det er samsvar mellom ord og handling og at man har verdier som er konstante over en viss tid.

7 Det er så mye som er blitt så bra
Velferdsstaten formes – fra slutten av 1800-tallet: Fabrikktilsynslov 1893, arbeidervernlov 1937 LO etablert 1899, NAF 1900 Lov om sykeforsikring og ulykkesforsikring Arbeidsledighetsstøtte 1909, arbeidsledighetstrygd 1938 Avtalefestet ferie 1916, ferieloven 1937, 5. ferieuke 2000 Ti timers arbeidsdag (1915), 8 timer fra 1919 Allmenn stemmerett for menn (1898) og kvinner (1914) Hovedavtalen 1935 Lov om alderstrygd 1936 (1923) Lov om folketrygd (1967)

8 Norske Assurandørers Forbund etablert i Kristiania 1901
Lønn, lønn og lønn Fagopplæring for å sikre kundene fagmessig behandling i økonomiske spørsmål Ryddige ansettelsesforhold Vesta Hygea

9

10 1904 – Bankfunksjonærens samfunn ble etablert i Kristiania
Å stå samlet og være solidariske i lønnskampen Drive folkeopplysning blant medlemmene – og senere yrkesutdanning Etablere en pensjonsordning for funksjonærene

11 Forsikringsfunksjonærforening etablert i Oslo 1937
Bedring av lønnsforholdene – etablering av minstelønnstariff Etablere et alternativ til LOs Handel og Kontor Medbestemmelse - bedriftsdemokrati Idun

12 Hva var vårt bidrag til utvikling av velferdsstaten
Første fagforening i privat sektor som fikk innført lønn under svangerskap Først i privat sektor med felles lønnstariff for «damer og herrer» (1959) Utviklingen av bedriftsdemokrati med drøftingsrett før beslutning fattes Rett til representasjon i bedriftsforsamling og styret tilsvarende som for aksjeselskap; Gjennom hovedorganisasjonen YS har vi hatt innflytelse på:

13 Den Norske Velferdsstat
Sammen med YS: Videreutvikling av bedriftsdemokratiet Utvikling av trepartssamarbeidet og den nordiske modellen som har gitt oss: Ryddige samarbeidsformer AFP og pensjonsordningene Ytelse ved svangerskap og fødsel Ferie- og fritidsordninger Livslang læring Et bærekraftig næringsliv – lav arbeidsledighet Hindring av sosial dumping Den Norske Velferdsstat

14


Laste ned ppt "Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google