Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeid mellom skole og barnevern

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeid mellom skole og barnevern"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeid mellom skole og barnevern
Hege Hovland Malterud Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

2 Utfordringsbildet: skole og barnevern
For stor grad av variasjon – praksis, kvalitet og kompetanse For liten grad av samordning med andre sektorer Kapasitetsutfordringer Holdningsutfordringer Store ambisjoner, men krevende felt Ulike sektorer har ulike kulturer og ulikt mandat

3 HVA ER TILSTANDEN? 53 088 barn og unge i alderen 0-22 år mottok hjelp fra barnevernet i 2014. 8/10 4/10 4 av 10 barn med barnevernstiltak gjennomfører videregående skole, mot 8 av 10 i den øvrige befolkningen. 61 % Hjelpetiltak 39 % Plasseringer 22 600 14 500 Ved utgangen av 2014 mottok barn barnevernstiltak 61 % mottok hjelpetiltak og 39 % var plassert utenfor hjemmet. BARNEVERNSTILTAK Utfordringer ved foreldrenes omsorg er oftest årsak til barneverntiltak. Barn med tiltak fra barnevernet har et langt lavere gjennomsnittlig karakternivå i grunnskolen enn barn uten barnevernserfaring Cirka ti prosent av barn og unge i Norge vil i løpet av oppveksten ha vært i kontakt med barnevernet.

4 Resultater fra holdningskartleggingen blant ansatte i skole og barnevern
Enighet på tvers av sektorene om at man med tilpasset opplæring og egeninnsats fra elevene kan ha de samme forventningene til barn og unge med tiltak fra barnevernet som til andre barn og unge 4 av 10 i barnevernet og 1 av 5 i skolen, oppgir likevel at de har lavere forventninger til barn og unge med tiltak fra barnevernet enn til andre, når det gjelder muligheter til å lykkes med skolegangen Stor enighet på tvers av sektorene om at barnevernet og skolen bør utvikle bedre kunnskap om hverandres fagfelt, ansvar og oppgaver, og en generell tiltro til at dette vil bedre skolesituasjonen for barn og unge med tiltak fra barnevernet De aller fleste mener at det i dag ikke er tilstrekkelig med møteplasser og rutiner for å få til en god samhandling mellom barnevern og skole

5 Hva virker positivt?

6 Mestring av skole og utdanning er en av de enkeltfaktorene som har størst betydning for å lykkes i voksenlivet

7 Tiltak 2014-2016 1. Veileder + melderutiner:
Utarbeide en veileder for ansatte i barnevern – og skolesektoren Melderutiner utarbeidet 2. Fylkesvise dialog-konferanser: Rettet mot ansatte i barnevern – og skolesektoren 3. Kartlegging av holdninger: Blant ansatte i barnevern – og skolesektoren 4. Statistikk Sammenstille og utarbeide barnevern – og utdannings-statistikk. 5. Tiltak med dokumentert effekt: Utrede og igangsette tiltak med dokumentert effekt. 6. Opplærings-program: Utvikle og gjennomføre obligatorisk opplærings-program for ansatte i statlige og private institusjoner og fosterhjemtiltak

8

9 En god oppvekst varer i generasjoner


Laste ned ppt "Samarbeid mellom skole og barnevern"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google