Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Nasjonale anbefalinger for velferdsteknologiske løsninger og responstjeneste Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse

2 Anbefalinger Tekniske krav Responstjeneste Arkitektur
Tekniske krav Responstjeneste Likeverdige tjenester Kvalitet og sikkerhet Helhetlige tjenesteforløp Samfunnsøkonomisk implementering Næringsutvikling

3 En nasjonal velferdsteknologiarkitektur
Nasjonal arkitektur Innbygger Responstjeneste Øvrige aktører i HO-tjenesten En nasjonal velferdsteknologiarkitektur

4 Bilder fra Oslo kommune sitt prosjekt: Velferdsteknologisk knutepunkt (eVIK)

5 Pålitelig kommunikasjon Informasjons-utveksling med EPJ
Tekniske krav Utstyr hos tjenestemottaker Pålitelig kommunikasjon Respons- løsning Informasjons-utveksling med EPJ Fagsystem/EPJ Utstyr: Sikre at utstyret fungerer tilpasset til lokale menneskelige og bygningsmessige forhold Forutsigbar målenøyaktighet Må tåle fall, vann, temperatursvingninger, strømbrudd Kjent dataformat tilrettelagt for deling Teknisk «helsetilstand» på utstyr må være kjent Kommunikasjon: Mange forskjellige tilbakemeldinger fra kommuner og operatørene Hvor stort er problemet? Hva kan vi oppnå ved å kunne bruke alle de tre kommersielle nettene? Må sees i sammenheng med den nasjonale beredskapen knyttet til mobilnettene Responsløsning: Sentral løsning som er veldig kritisk for tjenesten – både mht funksjonalitet (støtte for effektiv tjeneste) og oppetid Anbefaler min. 99.9% oppetid – krever profesjonelt driftssenter ROS med leverandøren med jevnlig måling og tiltaksoppfølging Redundans, nødstrøm, feilretting, vedlikeholdsrutiner, beskyttelse av driftslokaler Må sikre at… …brukeren forstår å bruke utstyret riktig …utstyret har en nøyaktighet som forventet …utstyret tåler normalt bruk …utstyret kan utveksle dataformat som sentrale løsninger forstår …tjenesten får beskjed om ikke utstyret fungerer Må sikre at… …utstyret hos tjenestemottaker er påkoblet internett 24/7 Utfordringer: Bredbåndsdekning Nettutfall Utstyr må benytte nye mobilstandarder (4G/LTE) Må sikre at… …det gis rask respons på varsler …evaluering av videre aksjon blir gjort med høy kvalitet på kortest mulig tid …dokumentasjon og etterbehandling av hendelser skjer effektivt …ulike tjenesteoppsett kan benyttes …tjenesten er tilgjengelig 24/7 Må sikre at… …oppdatert informasjon om tjenestemottaker er tilgjengelig for responstjenesten …nødvendig registrert informasjon i responstjenesten blir lagret i fagsystem/EPJ Eksempler på informasjon som må utveksles: Personinfo Vedtak/tjenester Hjelpemidler/tiltak Helseinfo Besøkslister Hendelsesinfo Andre meldinger

6 Velferdsteknologisk responstjeneste

7 Anbefalte krav til responstjenesten
Kvalitetsindikatorer: Tjenesten skal alltid være tilgjengelig 95 % av alle varsler skal besvares innen 60 sekunder Lavest mulig responstid for utførende tjeneste. Krav må tilpasses lokale forhold. Kompetansekrav: Kunne gjennomføre riktige vurderinger og bidra til en forsvarlig og helhetlig helse- og omsorgstjeneste. Minst en person på vakt har relevant utdanning på bachelornivå. Gode egenskaper i muntlig dialog og menneskeforståelse Skrive og snakke flytende norsk, og beherske engelsk muntlig Beherske samisk der lokale behov tilsier dette Tolketjenester skal benyttes ved behov Myndighetene vil: Bidra til etablering av en felles kompetansemodul (e-læringsmodul) for personell i responstjenester Sikre tilgang til nødvendig statistikk og styringsinformasjon ved å igangsette en videreutvikling av IPLOS-registeret for å dekke forventet utvikling innenfor velferdsteknologiområdet.

8 Dimensjonering av responstjenesten
Minimum to personer på vakt samtidig av forsvarlighetshensyn, selv med et lavt antall tjenestemottakere (tilsvarer ca. 10 årsverk som kan betjene opp til tjenestemottakere basert på dagens erfaringer og anbefalte krav til svartid) Responstjenesten må dimensjoneres ut fra krav til svartid og alarmfrekvens, og fremtidig fleksibilitet (4-5 personer på hver vakt, og vil kunne betjene opp til ca brukere basert på dagens erfaringer og anbefalte krav til svartid) Store potensielle gevinster kan oppnås ved at flere kommuner samarbeider om anskaffelse av enten teknisk responstjenesteløsning eller komplett bemannet responstjeneste Teknisk responstjenesteløsninger som skal betjene flere kommuner må kunne håndtere ulike varianter av tjenesteoppsett – som for eksempel at varslene rutes på en intelligent måte rett til hjemmetjenesten, sykehjemsvakt eller pårørende Myndighetene vil: Sørge for at det frem mot 2020 gjøres en grundig faglig og økonomisk analyse av responstjenester basert på ny erfaring

9 Ressurser vil være tilgjengelig for diskusjoner og rådgivning knyttet til anbefalingene
Takk for meg!


Laste ned ppt "Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google