Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Energibruk til transport

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Energibruk til transport"— Utskrift av presentasjonen:

1 Energibruk til transport
Dag Spilde og Christer Skotland – Energiavdelingen - NVE

2 Bakgrunn Norge har betinget forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i Norge med 40 % innen 2030 Transport, maskiner og redskaper står for 30 % av energibruk og klimagassutslipp i Norge Utslippene innen transport må ned for å nå klimamålet NVE har som oppgave å overvåke energisystemet i Norge og må ta en slik endring i energibruk med i sin planlegging

3 Hva skal vi snakke om? Hva er status for energibruk til transport i dag? Hvordan tror NVE dette vil utvikle seg fremover? Hva er NVEs mening om fornybar energi til transport? Hvordan takler strømnettet en høy andel elbiler?

4 Kilde: Eurostat

5 Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly
Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly. Inkluderer også maskiner og redskaper (anlegg, landbruk, forsvaret) og fiskebåter. Kilde: NVE

6 Batterielektrisk/elektrisk
Hva kan elektrifiseres? Batterielektrisk/elektrisk Bio/hydrogen Personbiler Batterielektrisk Varebiler Busser ? Lastebiler Langtransport/trekkvogner Tog, T-bane, Trikk Elektrisk Ferger, havner ---- Batterielektrisk/el Skip, fiskebåter ---- Maskin og redskap Bio Innenlandsk luftfart Kilde: NVE

7 Batterielektrisk mest energieffektivt
Kilde: NVE, Miljødirektoratet

8 Tog og batterielektrisk er mest miljøvennlig
Kilde: NVE, NSB

9 Elbiler og strømnettet
Signaler fra stortingsflertallet om at 100% av nybilsalget skal være nullutslippskjøretøy fra 2025 Sannsynligvis vil en stor andel av disse være elbiler Vil føre til ca. 1.5 millioner elbiler i 2030 Hvordan går det med strømnettet?

10

11 Gjennomsnittlig hjemmelading

12 De ulike nettnivåene distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet
Snu denne… distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet

13 Antall elbiler pr. husholdning Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW)
Scenarier for økt effekt 3 scenarier Avhengig av andel elbiler i nabolaget, ladeeffekt og samtidig lading Scenario Antall elbiler pr. husholdning Ladeeffekt (kW) Samtidig lading Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW) 1 0,5 6,0 30 % 2 0,75 6,5 50 % 3 7,0 70 % 5

14 Hvordan går det med trafoene?
Konsekvenser… Søylene viser hvor stor andel av fordelingstransformatorene i Norge som blir overbelastet ved de ulike scenariene

15 Muligheter med smarte strømmålere
En tenkt situasjon for hvordan elbillading kan foregå uten å øke maksimalt effektforbruk hos en gjennomsnittlig husholdning

16 Konklusjon Jevnt over går det bra
Enkelte steder med svakt nett (i distribusjonsnettet) kan det oppstå problemer med kapasiteten og skjevspenning Store deler av nettet vil skiftes ut innen Snittalder 30 år på fordelingstransformatorer (levetid 40 år) Smarte strømmålere og effekttariffer vil redusere problemene. Les mer på:


Laste ned ppt "Energibruk til transport"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google