Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Økonomiforum 10.mars 2017

2 Mandat for arbeidsgruppen
Arbeidsgruppen skal: Utforme forslag til justering av UITs budsjettfordelingsmodell i tråd med ovennevnte mål og prinsipper i KDs modell til institusjonene. Foreta simuleringer som sammenligner gammel modell med ny modell slik at konsekvenser av endringene er tilsiktet og tydelig fremkommer. Gjennomføre arbeidet i dialog med organisasjonen og universitetsstyret gjennom høringer, tema på sentrale møter og i universitetsstyret.

3 Universitetsdirektøren oppnevnte arbeidsgruppe etter forslag fra enhetene
Økonomidirektør Eli Pedersen – leder Kine Nilsen – Helsefak Dan-Håkon Henriksen – TMU Kurt Hemmingsen – NT-fak Morten Espejord – HSL-fak Eirik Sund – IVT-fak Sekretærer: Steinar Johansen og Elin K. Andersen

4 Alle enheter har hatt mulighet til å komme med innspill
Presentasjoner i fakultetsdirektørmøte, utvidet ledermøte, dekanatmøte og ledermøte Helsefak Høringsrunde Revidert forslag i etterkant av høring Rapport levert til universitetsdirektøren 15. februar Universitetsdirektørens forlag til ny modell lagt frem for universitetsstyret 9.mars

5 Modellen består av 3 komponenter som hver har flere indikatorer eller fond knyttet til seg

6 Resultatkomponenten deles inn i åpen og lukket ramme
Resultatfinansiering Resultatkomponent Undervisnings-bevilgning Forsknings-bevilgning Studiepoeng Dr.grad Utveksling EU NFR / RFF Publisering Åpen ramme Lukket ramme Studiepoeng Kandidater Dr.grad Utveksling Øvrig BOA EU NFR / RFF Publisering Indikatorene på resultatkomponenten i KDs modell videreføres på UiT Åpen ramme -> økt uttelling ved økt produksjon Lukket ramme -> økt uttelling ved økt relativ andel av produksjonen ift øvrige universitet/høgskoler

7 Nasjonal sats på indikatorene er endret og UiT sitt avtak også
Ramme Nasjonal sats 2016 Nasjonal sats 2017 Avtak UiT 2017 Avtak UiT 2018 Avlagte studiepoeng Åpen 25% Kandidat* Utveksling Erasmus + 15 000 Utveksling øvrige 8000 10 000 0% Avlagt doktorgrad 5% EU-midler Lukket 1,239 1,374 50% NFR/RF-midler 0,158 0,120 Vitenskapelige publikasjoner 34 951 25 550 BOA 0,102 Kandidatmidler – enkel og dobbel uttelling Dobbel sats for kandidater på integrert 5-årig master og andre utdanninger på 5-6 år. Uttelling tilfaller enhet som eier studieprogrammet. Eks dobbel uttelling: profesjonsstudiet psykologi, medisin, odontologi, integrert master farmasi 25% avtak på alle indiaktorer – viderefører intensjonene fra KD *Dobbel uttelling for studier på 5-6 år.

8 Den strategiske komponenten foreslås opprettet med to fond
Strategisk forskningsbevilgning Fond for strategisk utvikling Strategisk komponent Fond for rekrutteringsstillinger Utdanning Forskning Øvrig strategisk Rekrutteringsstillinger 3,6% Strategiske tildelinger Formidling 5% Formidling og utstyr flyttes til generell basis – strategisk avtak reduseres fra 5% til 3,6% Vitenskapelig utstyr I budsjettfordelingen vil midlene fremkomme som to fond. Fordeling av midler til fakultetene vil ikke fremkomme og vil legges frem i egen styresak.

9 Fond for rekrutteringsstillinger inneholder alle stillinger i poolen
Fondet reguleres hvert år ved tildeling av nye, permanente stillinger (evt. avganger) og prisjusteres. Tildeling av midlertidige stillinger fra KD vil inngå i spesielle tildelinger basis. I budsjettfordelingen vil dette fremkomme som en samlet pott og fordeling ned på fakultetene vil ikke fremkomme. Tildeling UiT avviker fra tildeling KD. KD tildeler for 3 år – UiT for 4 år. UiT har et avtak på kr per stilling for sentrale indirekte kostnader. Satser UiT 2017 Forslag UiT 2018 Lønn stipendiat Ltr Ltr. 51 Lønn postdok Ltr Ltr. 61 Drift - eksperimentell kr kr Drift – ikke eksp. kr kr

10 Avsetning til bygg og infrastruktur
Avsetninger og reserver introduseres som en enhet som finansieres over basis Avsetninger bygg 40 mill. Avsetninger infrastruktur 20 mill. Reserver uforutsette kostnader 10 mill. Mål: unngå store svingninger i rammene til fakultetene fra år til år Saldering i den interne budsjettfordelingen skal ikke skje gjennom rammeendringer i generell basis, men mot reserver for uforutsette kostnader. Større tiltak hvor finansiering ikke medfølger eller andre større endringer vil fortsatt måtte tas som rammekutt. Generell basis Basiskomponent Spesiell basis Avsetning til bygg og infrastruktur Reserven Dagens modell har ikke tatt tilstrekkelig høyde for vedlikehold. Siste år har vi måttet prioritere tiltak knyttet til vedlikeholdsetterslep, som har ført til store rammeendringer fra et år til neste. Føringer fra KD – selvforvaltende institusjoner skal ha langtidsplaner for verdibevarende vedlikehold med tilhørende årlige budsjettavsetninger, som også bidrar til å hente inn deler av vedlikeholdsetterslepet. Avsetningene kommer i tillegg til den årlige avsetningen på 18 mill. som går til å dekke nybygg i egen regi. Reserver – buffer for å forhindre årlige svingninger. Støtdemper på mindre svingninger. Avsetninger videreføres fra 2017 og tas årlig. Reserven ikke finansiert i 2017 og settes av som et engangsbeløp i Trolig rammekutt.

11 Helsefak sin andel av rammeendringer på UiT utgjør 23%
Enheter uten resultatmidler gis halv effekt av rammeendringer (TMU, UB, Adm, BEA).

12 Prinsipper for finansiering i av nivå 1 videreføres
Sentraladministrasjonen er finansiert av generell basis og sentralt dekningsbidrag. BEA’s ramme er dimensjonert etter UiT’s nivå på drift av bygningsmassen. Universitetets fellesutgifter dekker faste forpliktelser og fellestiltak og realbudsjetteres. DB utgjør ca. 6% av den totale rammen til Sentraladm. Behov for gjennomgang av porteføljen av fellesutgifter. Ikke formålstjenlig at rammene til fellesutgiftene endres – verken i negativ eller positiv retning.

13 Simulering av ny modell viser økt ramme til Helsefak
Produksjon 2015 utgangspunkt for simulering Sammenlignet med vedtatt budsjettfordeling gir simuleringene en økning på kr for Helsefak – i revidert fordeling er imidlertid kutt knyttet til IT/print og økt avbyråkratisering implementert Helsefak øker resultatuttelling med 9,5 mill. mens basis reduseres med 8,8 mill.

14 Ny budsjettfordelingsmodell implementeres fra budsjettfordelingen 2018
Innfasing UiT: vedtatt 2017 lagt over på ny modell danner grunnlaget for budsjettfordeling 2018 Beregninger av behov for reserver i kommende år Finansiering reserver Internhusleiemodellen vil revideres i løpet av 2017


Laste ned ppt "Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google