Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Digitalisering og finansnæringen
et makroperspektiv Bente Sollid Storehaug ESV Digital, Nordic
2
Twitter @bentesollid
3
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper.
4
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon
5
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon Den nye konkurransen er global.
7
digitale vinnere ”tar-alt-økonomi”
Gamle monopoler faller digitale vinnere ”tar-alt-økonomi”
11
Bank og forsikring høyt på listen
over bransjer som trues av nye aktører Konkurranseutsatt
12
Fintech i Norge
13
Hvorfor? Endret kundeadferd Nye partnerskap Digital transformasjon
14
miks av forretnings-modeller og strategier
Nye hybrider oppstår … miks av forretnings-modeller og strategier
15
Digitalisering endrer kundeadferden
Assurandøren Fra lineær shopping til beslutningsprosesser
16
Første nettgenerasjon har blitt voksne
Mange utvikler for den digitale kunden
17
Før: bank og finans har vært produktorienterte
I dag står kunden i sentrum
18
De er sosiale av natur
19
De har stor tilgang til informasjon
De er sosiale av natur De har stor tilgang til informasjon
20
De ønsker å være selvhjulpet
De er sosiale av natur De har stor tilgang til informasjon De ønsker å være selvhjulpet
21
Sosial av natur mobilen viktigst
Har stor tilgang til informasjon Ønsker å være selvhjulpet mobilen viktigst
22
Hvordan forstå komplekse kundereiser?
60-70 prosent av kjøpsprosessen skjer online * Markedsføringen endrer form og karakter * 90 prosent av alle kjøp skjer fortsatt offline
23
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov. Hvordan tar vi ut vekst? Økende behov for dataanalyser Attribusjonsbasert forretningsutvikling Preskriptive analyser – slik sørger vi for at det skjer ..! 7 av 10 oppgir at de ikke evner å bruke dataene de har
24
7 av 10 Samtidig vet vi at Ikke evner å bruke egne kundedata
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov og hvordan vi rekrutterer nye kunder Økende behov for dataanalyser Algoritmiske modeller Prediktive analyser Kundeadferd simuleringer Scenario-modellering Hvordan være tilstede i beslutningsøyeblikket? Samtidig vet vi at 7 av 10 Ikke evner å bruke egne kundedata
25
Hvordan berører digitaliseringen finansnæringen?
26
22. MAI 2016 Dagens Næringsliv
27
Kilde: Accenture
28
Blockchain 2.0
29
dis·rupt Å forstyrre en bransje er noe mer enn å ta markedsandeler fra en konkurrent. Det er et skift i hvordan business gjøres, hvordan pengene flyter og hvordan verdier skapes og leveres. Innovatørene ser etter bransjer som preges av ineffektivitet, fordyrende mellomledd og aktører som profitterer på mangel av åpenhet.
30
iPhone :: disruptiv teknologi.
Har allerede stor betydning for finans-bransjen
31
PSD2 Ny gavepakke til innovasjon og innovatører
32
Utfordrere til forsikringsbransjen fikk mer enn 6,5 milliarder fra investormiljøene i 2015.
6,5 MRD NOK
33
535 selskaper innenfor forsikrings- teknologi landskapet Februar 2016
34
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur
35
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett
36
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett Bare 6% av nordmenn bruker kontanter daglig
37
Digitaliseringens DNA – salg og markedsføring smelter sammen
Hva er digitale selskapers DNA?
38
Hva innebærer å bli datadrevet?
40
Deskrivptiv analyse – dette skjedde
41
Prediktiv analyse – dette vil skje
42
Preskriptiv analyse – slik sørger vi for at dét skjer
43
Digital suksesser skapes når
vi forstår hvordan kundene tenker underveis i sine beslutningsreiser, og det jobbes knallhardt for å møte disse forventningene.
44
Smart- telefon Alle tjenester må optimaliseres for mobile enheter
45
Ingen digitale seiere varer evig
46
Eksklusiv pensjonsforsikring til Uber-sjåfører
47
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus,
48
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd,
49
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund,
50
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider,
51
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon
52
Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon, digitalt lederskap.
53
Hvordan skal bank og forsikring håndtere det digitale makroskiftet?
Hva kreves av lederne fremover?
54
gjennomsyrer ledelsen i innovative selskaper
Digitale kompetanse gjennomsyrer ledelsen i innovative selskaper
55
John Gapper John Gapper is associate editor and chief business commentator of the Financial Times.
56
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet?
Innovatører
57
Datadrevne forretningsutviklere
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere
58
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
59
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere
60
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere Dataanalytikere og matematikere
62
Bente Sollid Storehaug
Epost: Blogg: digitalhverdag.media
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.