Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Styrets oppgaver og ansvar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Styrets oppgaver og ansvar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Styrets oppgaver og ansvar
Seminar om stiftelser – Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Gudmund Knudsen, Advokatfirmaet BA-HR DA

2 Styrets oppgaver Utgangspunktet
Stiftelsesloven 30 første og andre ledd: «Styret er stiftelsens øverste myndighet. Forvaltningen av stiftelsen hører under styret.» Hovedoppgaver: kapitalforvaltingen, stiftelsesloven § 18 utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler, stiftelsesloven §§ 30 tredje ledd første punktum jf. § 19 første ledd tilsynsansvar med daglig leder. Ingen uttrykkelig bestemmelse i gjeldende lov, men forutsettes i stiftelsesloven § 35 første ledd om styrets myndighet til å gi daglig leder pålegg Intern kontroll, stiftelsesloven § § 30 tredje ledd andre punktum.

3 Styrets ansvar for kapitalforvaltningen
Stiftelsesloven §18: «Stiftelsens kapital skal forvaltes på en forsvarlig måte, slik at det til en hver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning for å ivareta stiftelsens formål.» Ingen regler om plasseringsmåte. Styrets ansvar Forvaltningen skal være forsvarlig. Både krav til saksbehandlingen og plasseringsmåten Loven likestiller hensynet til sikkerhet og avkastning. Begge hensyn skal ivaretas på en forsvarlig måte Krav til forsvarlig saksbehandling: aksjer og andre verdipapirer Kan være nødvendig å overlate forvaltningen til eksterne oppdragsmottakere Styret har tilsyn - og kontrollplikt med eksterne oppdragsmottakere

4 Kapitalforvaltningen. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven
Utkastet § 20 Forvaltningen av stiftelsens kapital viderefører og presiserer styrets ansvar for kapitalforvaltningen Bakgrunn for lovutkastet: Utvikling i retning av større stiftelser med en betydelig egenkapital Lovutkastet § 20 første ledd andre punktum: «Risikoen ved stiftelsens kapitalforvaltning og øvrig virksomhet skal stå i et forsvarlig forhold til stiftelsens egenkapital.» Formål: begrense styrets adgang til å pådra stiftelsen ulike typer risikoer som setter egenkapitalen i fare. Lovutkastet § 20 tredje ledd: Pålegger styret et ansvar for å utarbeide en plan for kapitalforvaltningen. Formål: styret skal være bevisst kapitalforvaltningen Planen må avpasses stiftelsens kapital, formål og virksomhet Ansvaret for planen påligger styret, men administrasjonen eller ekstern rådgiver kan utarbeide utkast

5 Styrets ansvar for utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler
Stiftelsesloven § 19 første ledd: «Utdeling av stiftelsens midler vedtas av styret. Utdelingene skal være i samsvar med stiftelsens formål.» To regler: Styrets myndigheten til å vedta utdelinger til styret delegasjonsforbud styret avgjør om det skal foretas utdelinger styret avgjør hvem som mottar utdelinger Styret avgjør utdelingenes omfang Formålet setter en ytre ramme for bruken av stiftelsens midler Stiftelsesloven § 19 gjelder ikke bare formelle utdelinger av legatporsjoner, men også andre disposisjoner som reelt innebærer en utdeling

6 Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler
Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven Lovutkastet kapittel 6. Gjennomføringen av stiftelsens formål. Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler utdelingsreglene skilt ut i eget kapittel og bygget ut Lovutkastet § 55. Plan for gjennomføring av formålet bidra til at styret arbeider mer målrettet med gjennomføringen av formålet, og at styret har et bevisst forhold til dette lovutkastet stiller ikke nærmere krav til innholdet av planen særlig redegjørelse for «formålsinvesteringer» tilpasses den enkelte stiftelse Utdelingsmyndighet Lovutkastet § 56: styret Lovutkastet §§ 57 og 58 åpner for at styret kan gi fullmakt til daglig leder til å foreta utdelinger og til å avslå søknader om utdelinger. Styrets tilsyns- og kontroll med bruken av fullmakten

7 Styrets tilsyn med daglig leder
Ikke uttrykkelig sagt i gjeldende lov, men forutsatt i blant annet stiftelsesloven § 35 første ledd. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven Lovutkastet § 33: «Styret skal føre tilsyn ved den daglige leder og stiftelsens virksomhet for øvrig. Styret kan fastsette instruks på daglig leder.» Innholdet av tilsynsplikten varierer med hva slags stiftelse det konkret gjelder. i større stiftelser vil tilsynet være en viktig del av styrets arbeid også betydning i stiftelse uten daglig leder, men der styrelederen eller annet styremedlem står for den løpende driften plikt til å gripe inn om særlige varsellamper

8 Styremedlemmenes erstatnings- og straffeansvar
Ansvarsreglene er speilbilde av styrets oppgaver. Sanksjon ved mislighold Stiftelsesloven § 56. Erstatningsansvar: «Stiftelsen kan kreve at styremedlem … erstatter tap som de forsettlig eller uaktsomt har voldt stiftelsen under utførelsen av sine oppgaver.» NOU 2016: 21. Stiftelsesloven viderefører i lovutkastet § 90 gjeldende loven § 56 Stiftelsesloven § 58. Straffeansvar: «Oppretter, styremedlem, person med verv i organ som nevnt i § 36, daglig leder og revisor som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av loven her, straffes med bøter eller under skjerpende forhold med fengsel i inntil ett år.» NOU 2016: 21. Stiftelsesloven viderefører i lovutkastet § 92 gjeldende loven § 56 I tillegg straffeansvar etter bestemmelser i straffeloven og annen spesiallovgivning

9 Rt.1979 side 254 (Søndre Huseby Boligstiftelse)
Krav mot styremedlem og forretningsfører i en boligstiftelse om avskjed og erstatning. Hadde brukt av stiftelsens midler til å bygge et trimhus for NOK Beløpet var blitt til overs av det boligeierne hadde innbetalt til stiftelsen for byggingen av boligene. «Stiftelsens formål var utbygging av eiendommen Søndre Huseby mv. og drift av den utbygde eiendommen.» Retten fant at byggingen av trimhuset lå utenfor stiftelsens formål Burde ha innhentet boligeiernes samtykke Krav om avskjed av forretningsføreren ble tatt i følge, men retten fant det ikke godtgjort at stiftelsen og boligeierne hadde lidd noe tap som kunne kreves erstattet.

10 HR A - Rt (Helios) Saken gjaldt kravet om erstatning rettet mot styreformannen i en stiftelse. Stiftelsens forvaltet en innskuddsordning med grunnlag i innskudd fra leverandører, kunder og forbrukere. De innbetalte midler ble disponert av stiftelsen, og inngikk som en del av finansieringen av stiftelsens virksomhet. Det ble ikke stilt noen form for sikkerhet for innskuddene. Innskuddsordningen ble opprettholdt etter at økonomien i stiftelsen var sterkt svekket. Høyesterett fant at styrelederen opptrådte uaktsomt og ansvarsbetingende da han unnlot å hindre at det ble gjort nye innskudd til en ordning som var rettslig tvilsom, og som pådro innskyterne en risiko på grunn av stiftelsens svake økonomi. Kredittilsynet (Finanstilsynet) hadde truffet vedtak om at innskuddsordningen var i strid med bankmonopolet og pålagt stiftelsen å avvikle ordningen

11 HR-2011-815-A - Rt-2011-562 (Helios) Forts.
Avsnitt 36: «Det er uten videre klart at sparefondet og spørsmålet om dettes lovlighet ikke var en sak som omfattes av daglig leders oppgaver. Det er en sak av uvanlig art og stor betydning for stiftelsen, jf. stiftelsesloven § 35 andre ledd. Styreformannen hadde et selvstendig ansvar for å sørge for at saken ble styrebehandlet, jf. stiftelsesloven § 31 første ledd første punktum. Styret kunne naturligvis benytte administrasjonen til å iverksette styrets vedtak, men måtte selv føre kontroll med at saken ble fulgt opp på fastsatt måte.» Understreker styrets kontroll- og tilsynsansvar Styrelederens ansvar for å sørge for styrebehandling av styresaker Avsnitt 42: « innskyterne måtte kunne forutsette at innskuddene ble forvaltet slik at innskuddene ikke ble utsatt for større risiko enn stiftelsens kapital. For stiftelsens kapital følger det av stiftelseslovens § 18 at denne skal forvaltes på forsvarlig måte slik at det til enhver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for avkastning.»

12 HR-2011-815-A - Rt-2011-562 (Helios) Forts.
Understreker styrets ansvar for forsvarlig kapitalforvaltning Lovutkastet § 20 første ledd andre punktum: Kapitalforvaltningen og stiftelsens øvrige virksomhet skal stå i et forsvarlig forhold til stiftelsens egenkapital Avsnitt 44: «A, som etter det opplyste, er siviløkonom, har anført at han ikke har de samme forutsetninger som et erfarent styremedlem, og at hans deltakelse i styret skyldtes vedtektenes krav om at det blant styremedlemmene skulle være tre ansatte. Jeg finner det klart at de omstendigheter A har påberopt, ikke kan tillegges noen vekt ved vurderingen av hans ansvar.» Ingen unnskyldning at ikke hadde faglig forutsetning for å påta seg styrevervet Heller ikke at var ansattes styremedlem

13 TOSLO-2015-175713 (Manglerud/Star) (straffesak)
Daglig leder i blant annet to stiftelse dømt for utroskap for å ha «tappet» stiftelsene slik at de ble påført et tap på henholdsvis 3,5 millioner og 10,9 millioner kroner. Rettens bemerkninger om styrenes rolle: «Retten sitter med et bestemt inntrykk av at styrene forholdt seg påfallende passive, og lot A hente penger der det fantes. Retten har ikke funnet holdepunkter for at A bevisst prøvde å skjule denne ulovlige sammenblandingen av selskapenes midler. Dette var etter rettens mening etter bevisføringen noe styrene var klar over og godtok» Videre: «Etter rettens mening har styrene i stiftelsen […] åpenbart forsømt seg etter ovennevnte bestemmelser (dvs. stiftelsesloven § 30 om styrets ansvar) , og retten stiller seg undrende til at kun daglig leder blir holdt strafferettslig ansvarlig. Retten kommer tilbake til dette under straffeutmålingen, og da som et […] moment.» Styret har forsømt tilsynsansvar og eget ansvar for forsvarlig forvaltning Straffedømt for overtredelse av bl. a. stiftelsesloven § 58 første ledd


Laste ned ppt "Styrets oppgaver og ansvar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google