Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

InterCity Drammen - Kobbervikdalen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "InterCity Drammen - Kobbervikdalen"— Utskrift av presentasjonen:

1 InterCity Drammen - Kobbervikdalen

2 Hva er et planprogram? Beskriver en «plan for planen»
(her for kommunedelplan med konsekvensutredning) Hvilke korridorer som skal utredes Hvilke tema som skal utredes Planprosess og medvirkning Det er nå planarbeidet starter

3 Mandat Konseptvalgutredning for InterCity-strekningene (KVU IC)
Mandat fra Samferdselsdepartementet/Regjeringen Nasjonal transportplan for (NTP ) Tydelig bestilling fra Stortinget om at det skal være sammenhengende dobbeltspor Oslo-Tønsberg innen 2024.

4 Hvorfor InterCity-satsing?
Befolknings- og næringsutvikling: Kraftig vekst, ref. Statistisk Sentralbyrås befolkningsprognoser moderne jernbane og smart arealutvikling er svaret IC-trafikken skal gi høy kollektivandel i daglige reiser til og fra Oslo og mellom øvrige byer avlaste Oslo-området bygge opp under flerkjernestruktur langs intercitystrekningene Kilde: SSB

5 InterCity-prosjektet
Skal gi persontogtilbud med hyppige avganger, korte kjøretider og høy punktlighet høy samfunnsnytte; sentral stasjonslokalisering og utvikling rundt knutepunktene avgjørende Forutsetninger hastighet inntil 250 km/t søke funksjonelle løsninger med lave investerings-, drifts- og vedlikeholdskostnader trinnvis utbygging forutsigbare rammebetingelser

6 Kunnskapsinnsamling Anlegg Byggeplan Reguleringsplan /
Teknisk detaljplan Kunnskap Kommunedelplan (KDP) / Teknisk hovedplan Konseptvalgutredninger (KVU) Strategiske planer / NTP Mulighetsrom

7 Planprosessene, hvor er vi nå?
Planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning hvilke utredningskorridorer som skal utredes hvilke tema og utredningsmetodikk medvirkning i arbeidet med kommunedelplanen

8 Mandat og føringer Konseptvalgutredningen for InterCity-strekningene (Regjeringen 2012) Dobbeltspor Sentrale Stasjoner Nasjonal transportplan (Stortinget 2013) Sammenhengende dobbeltspor Oslo - Tønsberg innen 2024 Areal- og sporbehov i Nedre Buskerud (2015) Utredning av 5 ulike spor- og stasjonskonsepter. Ett av konseptene er valgt

9 Konseptvalg for InterCity
Konseptvalgutredningen er en overordnet utredning, som skal svare på om tiltaket bør gjennomføres . Konkluderer med at det er behov for moderne dobbeltspor og hovedkorridor, og at Drammen stasjon har en gunstig lokalisering. Utredningen angir ikke detaljer for framtidig korridor, den avklares i kommunedelplan.

10 Effekt av tiltaket Bedre togtilbud både i Drammen, på Gulskogen og Vestfoldbanen. Grunnlag for bedre togtilbud i alle retninger på sikt. Bedre tilgjengelighet til Drammen stasjon. Dobbeltspor til Gulskogen. Utvidelse av Gulskogen stasjon. Ferdigstillelse Drammen - Kobbervikdalen i 2024.

11 Forkastede konsepter Vestfoldbanen over Holmen
Stasjon på bru over elva Vestfoldbanen på tvers Stasjon Nybyen Stasjon Strømsø - linjedrift Korridor Gulskogen

12 Valgt spor- og stasjonskonsept
Drammen stasjon lokalisert som i dag med ekstra plattform til spor 6. Dobbeltspor til Gulskogen og 4 plattformspor på Gulskogen stasjon. Planskilt avgrening til Vestfoldbanen. Vurdert ut fra blant annet: Kapasitet og fleksibilitet Reisetid Kostnader

13 Fokusområder i prosjektet
Ombygging ved Drammen stasjon og Gulskogen stasjon Ny sporplan gir 6 spor hhv. 4 spor til plattform. Bedre tilgjengelighet til stasjonene. Tunnelpåhugget i Strømsåsen Finne beste sted for tunnelpåhugg. Behov for innløsing av boliger. Anleggsgjennomføringen Behov for anleggsatkomster, riggområder, anleggsveier, etc. Avbøtende tiltak i anleggsperioden. Tilkobling i Kobbervikdalen Tilkoblingspunktet vurderes ift. hastighetskrav og kostnader.

14 Drammen st. - Gulskogen st.
Drammen stasjon sees i sammenheng med sporsystemet mot Gulskogen Dobbeltspor til Gulskogen forutsettes. Gulskogen stasjon utvides til 4 plattformspor. 350 m lange plattformer vurderes. Forbedret tilgjengelighet. Ny sporplan skal håndtere økt trafikk.

15 Avtale om arealutnyttelse
JBV, Drammen kommune, ROM Eiendom og NSB har inngått avtale om framtidig utnyttelse av tidligere jernbanearealer. Avtalen er førende for sporplanen. Blå = jernbanearealer Rød = byutvikling

16 Regulering av Sundland
Områdeplan for Sundlandområdet er under behandling og gir føringer for Vestfoldbaneavgreningen.

17 Formannskapets vedtak (21. april)
«Formannskapet ber om at Jernbaneverket legger enten «Korridor Gulskogen Vest» eller Pukerud-alternativet, i tillegg til de foreslåtte alternativer, inn i planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning for dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen, før dette legges ut til offentlig ettersyn. Med denne endringen legges forslaget ut til høring».

18 Trasékorridorer JBV har foreslått en hovedkorridor for dobbeltsporet. På bysiden er det angitt 4 mulige korridorer for avgreninger til Vestfoldbanen: Korridor vest for Nybyen. Korridor Sundland øst. Korridor Sundland vest. Korridor Pukerud. Gjennom Strømsåsen er det flere tunnelalternativer. Tilkobling mot eksisterende dobbeltspor i Kobbervikdalen.

19 Korridorer på bysiden Smithestrøm gård. Store næringsbygg.
Verkstedbygg på Sundland. Boligbebyggelse. Store forekomster av løsmasser. Landbruk

20 Tilknytning i Kobbervikdalen
Tilknytning til eksisterende dobbeltspor vurderes ut fra krav til hastighet og kostnader. Tilknytning sør for eller nord for eksisterende jernbanebru vurderes. Én av korridorene vil kreve omlegging av E18. Tunnelpåhugg vurderes ut fra topografi/landskap, grunnforhold, etc.

21 Planområdet

22 Planområdet med korridorer
De ulike påkoblingene kan kombineres på forskjellige måter i tunnelen. Behov for anleggsatkomster for tunneldriving og evnt. rømningsveier.

23 Planlagte utredningstema i konsekvensutredningen (KU)
Økonomisk analyse - kostnadsforskjell mellom alternativer Støy, strukturlyd og vibrasjoner Boliger og grunnerverv Nærmiljø og friluftsliv Kulturminner og kulturmiljø Landskapsbilde Naturressurser Landbruk Naturmiljø Konsekvenser i bygge- og anleggsperioden Flom og stormflo Risiko- og sårbarhetsanalyse

24 Tunnelvurderinger i konsekvensutredningen (KU)
Tunnelpåhugg i Strømsåsen: Ulike muligheter undersøkes. Anleggsgjennomføringen beskrives for hver korridor. Gjennomføringsmetoder vurderes. Tunnelkorridorer: Tunnelkorridorer vurderes ift. lengde, kjøretid, kostnader, mv. Anleggsatkomster, riggområder, kjøreruter for massetransport. Tunnelkonsept: To spor i samme tunnel eller to tunneler med ett spor utredes. Atkomsttunneler og rømningsveier avklares. Føringer: Sikkerhet, kostnader, miljø og framdrift.

25 Bygge- og anleggsperioden i konsekvensutredningen (KU)
Finne egnede riggområder, anleggsatkomster, kjøreruter, mv. Utvikle gode løsninger for midlertidige omlegginger av veg og bane. Utrede støy, støv, vibrasjoner, strukturstøy samt andre ulemper for nærmiljøet i anleggsperioden. Beskrive konsekvensene for alle aktuelle fagtemaer. Beskrive avbøtende tiltak for miljø og samfunn.

26 Medvirkning Plan- og bygningsloven: Utvidet medvirkning:
Varsling av planarbeid. Åpent møte. Høringsuttalelser ved offentlig ettersyn. Utvidet medvirkning: Tett dialog med kommunen. Åpne kontordager. Møter med offentlige instanser. Møter med velforeninger og andre interessenter. Informasjon på hjemmesiden til prosjektet.

27 Prosess/fremdrift Planprogrammet definerer hva som skal utredes i kommunedelplanen. Kommunedelplanen skal avklare korridoren for Vestfoldbanen og beskrive konsekvensene av tiltaket. Reguleringsplanen skal fastsette arealbruken og dermed aktuell trasé. Planprogram legges ut på offentlig høring: april 2015 Åpne møter: mai 2015 Planprogram fastsettes i bystyret: høst 2015 Kommunedelplan til 1. gangs behandling: sommer 2016 Kommunedelplanen vedtas i bystyret: nov/des 2016

28 Deltagelse og veien videre
NÅ: Høring av planprogram Utredningskorridorer Utredningstema og -metodikk SOMMER 2015: Grunnundersøkelser Dybde til fjell Løsmassekvalitet Grunnvannstand 2016: Utarbeide kommunedelplan Valg av trasekorridor 2017- : Utarbeide reguleringsplan Detaljering av trasé

29 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "InterCity Drammen - Kobbervikdalen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google