Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et godt sted å være – leke og lære.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et godt sted å være – leke og lære."— Utskrift av presentasjonen:

1 Et godt sted å være – leke og lære.
Årsplan Et godt sted å være – leke og lære.

2 Presentasjon av barnehagen
Ørebekk barnehage er en privat drevet barnehage som eies av Sunniva Rønning Skåre , som startet opp i januar Barnehagen har 80 barn i alderen fra 0-6 år. Personalgruppen består av en daglig leder, fire pedagogiske ledere, to barnehagelærere, to barne- og ungdomsarbeidere og ti pedagogiske medarbeidere.  Dette er en positiv gjeng, som deler mye humor og glede med barna. Vi er en barnehage med fire avdelinger : Minken 3-6 år, Harespretten 3-6 år, Ekorna 0-3 år og Revehiet 0-3 år. Vi leker mye sammen, slik at barna kan bli kjent og lære av hverandre på tvers av alderstrinnene. Men vi er også en del hver for oss og jobber med aldersbetinget lek og læring. Vi holder til i Ørebekk barnehage Ørebekkbråten 16, 1624 Gressvik. Vi har hyggelige og romslige ute-områder, med flere gode tur alternativer i nærheten.  Vi er opptatt av å se det enkelte barnet, og legger til rette for at barnet selv kan få være delaktig, i sin hverdag i barnehagen. Vi er mye ute og ønsker at uteliv blir en naturlig del av vår hverdag. Her i Ørebekk barnehage er vi veldig opptatt av lek og utforskning, å ønsker og gi barna rom og tid for rikelig med lek og moro! Barnehagen tilbyr både frokost og lunsj, samt frukt på ettermiddagen. Måltidene innebærer stort sett brødmat, med sunt og variert pålegg, og en gang i uken lager vi et varmt måltid. Barnehagen har feriestengt i ukene 28, 29 og 30.

3 Et godt sted å være – leke og lære.
Kreativitet Sammen med barna er vi kreative når vi: Legger til rette for at barna kan bruke sin kreativitet Er nysgjerrig og undrende Gir dem utfordringer Observerer og fanger opp barnas ideer Gir dem innspill i leken Tenker løsninger Er lekne og fantaserer med dem Tar deres perspektiv Glede Vi viser barna glede ved å: Være humoristiske Le og tøyse med dem Vise at vi er glade når de kommer Delta i lek og aktivitet Vise positive holdninger Respekt Vi viser barna respekt når vi: Tar barna på alvor Ser dem Lar dem få være seg selv Lytter Møter dem der de er Anerkjenner deres følelser Ser at de har ulike behov Omsorg Vi viser barna omsorg når vi: Viser at vi er glad i dem Lytter Gir barna kroppskontakt Ser hvert enkelt barn Viser anerkjennelse og bekreftelse Viser forståelse og toleranse Setter grenser Utfordrer dem Dekker deres primærbehov Gir trøst

4 Satsningsområde DEN GODE BARNDOM

5 August Og i august kan du få litt bær å leske deg på
August Og i august kan du få litt bær å leske deg på! Det skinner rødt i rødt, det blinker blått i blått, ja hele heia er blå! Så ta med kopper og spann, og kom igjen alle mann! På tur i skog og li, og du vil sikkert si "August har mye å gi!" Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 31 1 2 3 4 5 32 8 9 10 11 12 33 15 16 Planleggings-dag 17 18 19 34 22 23 24 25 26 35 29 30

6 De minste barna i barnehagen
For de yngste barna i barnehagen vil vi først og fremst legge vekt på å skape trygghet i en ny ”barnehageverden”. Det er mye nytt å bli kjent med og forholde seg til for de som har startet i barnehagen for aller første gang. De er kanskje ikke vant til å være mange timer borte fra mamma og pappa hver dag. De yngste har behov for ro og forutsigbarhet. De liker å ha oversikt over hvilke voksne og barn som er sammen med dem. Det er også viktig i arbeidet med å la småbarnas egen kultur få komme til uttrykk. De viser stor glede ved kroppslig lek, med store bevegelser som å hoppe og skli. Etter hvert som de blir kjent vil et blikk fra den ene til den andre kunne være nok i å sette i gang munter tumling.

7 September Jeg gir deg gaver, bungnende haver, epler og pærer og plommer i fleng. Plukk kantareller, rips og moreller. Gaver og grøde fra åker og eng. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 35 1 2 36 5 6 7 8 9 37 12 13 14 15 16 38 19 20 21 22 Foreldremøte klokken 19.00 23 39 26 27 28 29 30

8 Omsorg Gode relasjoner er en forutsetning for god omsorg. Dette avhenger av voksne som har respekt for og vilje til å se barnets behov og sørge for at behovene blir ivaretatt. I praksis vil det si at vi må: Bli kjent med hvilke rutiner barnet er vant til hjemmefra Sørge for tid og ro rundt måltidene, så alle får spist det de trenger Hjelpe barna med påkledning, så de er hensiktsmessig kledd i forhold til været Ha gode rutiner for generell hygiene. ”En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse, evne og vilje til samspill”. Rammeplanen.

9 Oktober Samme hva du heter, spiser du poteter
Oktober Samme hva du heter, spiser du poteter? Og nå kan du bukke ryggen din og plukke. Vi skal være flinke, siden skal vi vinke. Nå har vi poteter hele året rundt! Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 40 Skolens høstferie 3 4 5 6 7 41 10 11 12 13 14 42 17 18 19 20 FOTOGRAFEN KOMMER 21 43 24 FN DAG 25 26 27 28 44 31

10 Juleferie 2016 Julen og alle dens gleder nærmer seg.
Julen er en tid hvor også personalet ønsker litt fri med familien. Vi ønsker derfor å vite hvor mange barn som kommer i juledagene. Fyll ut skjemaet nedenfor med kodene F=ferie/fri og x= barnet kommer i barnehagen. Riv ut skjemaet. Leveres i barnehagen senest mandag 7.november 2016. Det kan være lurt å skrive ned et annet sted hva du har notert? Torsdag 22. desember Fredag 23. desember Tirsdag 27. desember Onsdag 28. desember Torsdag 29. desember Fredag 30. desember Barnets navn:_____________________ Avdeling:___________________

11

12 November November er så trist og grå, men nyttig likevel
November November er så trist og grå, men nyttig likevel. For nå kan barna finne på å lage moro selv. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 44 1 2 3 4 45 7 NB. Levere juleferie liste 8 9 10 11 Planleggings-dag 46 14 15 16 17 18 47 21 22 23 24 25 48 28 29 30

13 Desember Når dagen er mørkest, så vet vi en sang, vi hilser dem alle velkommen! Som barna har ønsket så mange en gang, titusene ganger velkommen! Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler, så glad er vi, så glad er vi! Vi svinger oss i kretsen og neier og bukker. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 48 1 2 49 5 6 7 Julebord store 8 Julebord små 9 50 12 13 Lucia feiring. 14 15 16 Nisse fest 51 19 20 21 22 23 52 26 Barnehagen stengt 27 28 29 30

14 Januar Jeg heter Januar, og jeg er svært til kar og kommer jeg så må du ikke gå med nesa bar! Men gaver kan jeg gi, hvis du vil stå på ski, så strør jeg snø på vei og sti, i bakkehell og li! Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 1 2 Planleggings-dag Barnehagen stengt 3 4 5 6 9 10 11 12 13 16 17 18 19 20 23 24 25 26 27 30 31

15 Språk Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Kommunikasjon foregår i et vekselspill mellom å motta og tolke et budskap og å selv være avsender av et budskap. Både den verbale og den nonverbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utvikling av et rikt språk.

16 Februar Hu og hei, du og jeg, danser dagen lang
Februar Hu og hei, du og jeg, danser dagen lang! Januar og Februar har fest og bjelleklang! Snø og sno, har vi to hvis du liker det! Vil du heller ha litt sol, så vent på nummer 3. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 5 1 2 3 6 7 8 9 10 13 14 15 16 17 Karneval 20 21 22 23 24 27 28

17 Påskeferie 2017 Påskeharen kommer hoppende.
Påsken er en tid hvor også personalet ønsker litt ekstra kos i hjemmene sine. Vi ønsker derfor å vite hvor mange barn som kommer i påsken. Fyll ut skjemaet nedenfor med kodene F=ferie/fri og x= barnet kommer i barnehagen. Riv ut skjemaet. Leveres i barnehagen senest fredag 10. mars 2017. Det kan være lurt å skrive ned et annet sted hva du har notert? Mandag 10. april Tirsdag 11. april Onsdag 12. april (NB! Barnehagen stenger klokken ) Barnets navn:___________________ Avdeling___________________

18

19 Lek og læring Lek har en meget stor plass i vår hverdag i barnehagen og vi legger vekt på å sette av tid og rom til lek. Lek er av stor betydning for alle sider ved et barns utvikling: Å leke er et mål i seg selv, barn leker fordi det er morsomt å leke! Leken har en egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Leken gir ofte glede for den som deltar Barna lærer om seg selv gjennom og i forhold til andre barn Barnets identitet og selvfølelse utvikles og styrkes Språket og kommunikasjonsevnen utvikles Barnet bruker og utvikler sin fantasi og kreativitet Lek er utprøving av roller og ferdigheter Barna kan bearbeide vanskelige opplevelser, alle inntrykk kan bearbeides gjennom lek Lek er ofte motorisk trening I leken får barna venner og de lærer sosial kompetanse Lek er veien til læring Lek er en måte å bli selvstendig på. Læring skjer på ulike arenaer gjennom hele livet. Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med lek, oppdragelse og omsorg. Læring skjer også gjennom den frie leken, hvor de kan utfolde seg, tenke selv og utvikle den kreative delen av seg selv. Rammeplanen snakker om formell og uformell læring. De formelle læringssituasjonene er ofte planlagte og voksenstyrte aktiviteter som samlingsstund og temaarbeid. De uformelle læringssituasjonene er nærmere knyttet til hverdagsaktiviteter og her og nå situasjoner i lek, oppdragelse og annen samhandling. De syv fagområdene knyttes til både formelle og uformelle læringssituasjoner.

20 Mars Jeg heter Mars og kan være litt stri, oppå fjellet, oppå fjellet
Mars Jeg heter Mars og kan være litt stri, oppå fjellet, oppå fjellet. Men solskinn kan det jo også bli, oppå fjellet, oppå fjellet. Hvis jeg er heldig med vind og vær, så ser du gåsunger her og der. Nedi hellet, nedi hellet. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 9 1 2 3 10 6 7 8 10 NB levering av påskelister 11 13 14 15 16 17 12 20 21 22 23 24 27 28 29 30 31

21 Sommerferie 2017 For å koordinere de ansattes ferie i forhold til antall barn i barnehagen, ønsker vi å vite når dere har tenkt å avholde ferie i sommer. Fyll ut skjemaet nedenfor med kodene F=ferie/fri og X= barnet kommer i barnehagen. Riv ut skjemaet. Leveres i barnehagen senest 7. april 2017. Det kan være lurt å skrive ned et annet sted hva du har notert? Uke 27 3-7 juli Uke 28 10-14 juli Barnehagen stengt Uke 29 17-21 juli Uke 30 24-28 juli Uke 31 31. juli-4. august Barnets navn:_______________ Avdeling:________________

22

23 Samarbeid Samarbeidet mellom ansatte og foreldrene er en selvfølgelig del av barnehagens arbeid. Gjensidig åpenhet og tillit er et viktig grunnlag for samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene. Den daglige kontakten på morgenen og på ettermiddagen er svært viktig, her utveksles beskjeder, kommentarer, ideer og annen viktig kommunikasjon. Barnehageloven gir foreldrene både rettigheter og plikter i forhold til barnehagevirksomheten. Foreldrenes reelle innvirkning er slått fast ved representasjon i barnehagens samarbeidsutvalg. FAU (foreldrenes arbeids utvalg med 2 representanter fra hver avdeling) møtes til godkjenning av årsplanen. Forberedelser til juletrefest, dugnad og sommerfest? Vi tilbyr foreldresamtaler en gang på høsten og en gang på våren. Ønskes det flere samtaler utenom dette, så ta kontakt. Foreldremøter har vi 1 gang i året, og det er på høsten. Barnehagen har samarbeid med Fredrikstad kommune når det gjelder barnehageopptaket hvert år. Styrer er også med på kommunens felles-samlinger for styrere i kommunale og private barnehager.

24 April Den siste snøen som fins i skaret, den tiner jeg, for jeg er April. Jeg gir deg blåveis i bekkefaret, og regn og solskinn og mere til. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 14 3 4 Påskefrokost Revehiet 5 Påskefrokost Ekorna 6 Påskefrokost Harespretten 7 Minken 15 10 11 12 13 Skjærtorsdag Langfredag 16 17 2. påskedag 18 19 20 21 24 25 26 27 28

25 Skole-klubben Alle 5-åringene er med i skole-klubben. I denne klubben får de forberedt seg litt til skolestart, og blir tryggere og bedre kjent med hverandre. De synes det er morsomt med noe nytt, og det å lære. Barna får egne bøker fra et opplegg som heter Trampoline, og får dra på svømming på Blekkspruten en gang i måneden.

26 Mai Men det nå vel jeg som tar prisen, hva de nå alle andre har fått
Mai Men det nå vel jeg som tar prisen, hva de nå alle andre har fått! Det er jeg som kan vifte i brisen med et flagg som er rødt, hvitt og blått! Jeg har bjørker med slør over stammen, jeg har vårmuld til alt som vil gro! Jeg har allting som holder oss sammen, i det landet der nordmenn skal bo! Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 18 1 1. mai 2 3 4 5 19 8 9 10 11 12 20 15 16 Feire 17 mai i barnehagen 17 17. mai 21 22 23 24 25 Kristi-himmelfarts dag 26 Planleggings-dag 29 30 31

27 Juni Når mai er forbi, så ta deg en tur til steinrøysa ne'ri bakken
Juni Når mai er forbi, så ta deg en tur til steinrøysa ne'ri bakken. Der blomstrer det nyperoser i ur ved steinrøysa ne'ri bakken. Og blåklokka står og ringler i kratt, når bålet er tent en midtsommernatt. Blir juni en drøm som du finner att i steinrøysa ne'ri bakken. Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 22 1 2 23 5 2. pinsedag 6 7 8 9 24 12 13 14 Sommerfest 15 16 25 19 20 21 26 27 28 29 30

28 Barnehagen jobber kontiunerlig med de 7 fagområdene gjennom året, som er:
Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form

29 Juli (Og så er vi kommet til juli, og da er det) Sol ute, sol inne, ta et bad der det er å finne, plomp uti dammen! Sol nede, sol oppe, gå på brett og prøv å hoppe, plomp uti dammen! Juli har ferie, kom igjen. Finn melodien og hold på den! Så blir det sol ute, sol inne, ta et bad der det er å finne plomp, alle sammen! Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 27 3 4 5 6 7 28 Barnehagen feriestengt 10 11 12 13 14 29 17 18 19 20 21 30 24 25 26 31

30 Relevante kilder og linker
Barnehagens hjemmeside Her finner du rammeplan og temahefter Her finner du barnehageloven Her finner du søknadsskjemaer til barnehagen

31


Laste ned ppt "Et godt sted å være – leke og lære."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google