Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter Våren 2017 Tonje Hilde Giæver/ Håkon Swensen

2 Program Litt om sammensatte tekster Kort introduksjon av Photo Story
Kort introduksjon av Book Creator Utprøving: Gruppeoppgave – velg program Presentasjon og vurdering av noen sammensatte tekster

3 Multimodalitet Multimodalitet gir en helt ny dimensjon til tekstene. Den framstår som en annen og ofte rikere, fortelling som kan berøre mottakeren på en annen måte. Men de forskjellige virkemidlene stiller krav til kompetanse både i uttrykk og tolkning – for produsenter og mottaker. (Haug, Jamissen og Ohlmann 2012 gjengitt i Hardersen 2015 s. 188)

4 sammensatte tekster i Læreplan for norsk
Kompetansemål etter 4. trinn: Skriftlig kommunikasjon: finne informasjon ved å kombinere ord og illustrasjon i tekster på skjerm og papir lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy Språk, litteratur og kultur samtale om innhold og form i sammensatte tekster Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne bruke digital verktøy

5 Verktøy for å sammensatte tekster
Photostory – Gratis fra Microsoft Setter sammen bilder, fortellerstemme, skreven tekst og musikk Movie Maker – Gratis fra Microsoft iMovie – Gratis fra Apple Setter sammen video, bilder, fortellerstemme, skreven tekst og musikk Bookcreator Android og ios Mange andre alternativer

6

7 Noen eksempler på pedagogiske muligheter
Tolke, bearbeide ulike tekstsjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, dikt osv Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, tidsepoker, fenomener osv Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis

8 Ulike typer bildegrunnlag
Digitale bilder – fra digitalt kamera, web-kamera eller mobiltelefon – elevene tar bildene og lager historien omkring bildene. Scanne tegninger/gjenstander/dokumenter som elevene har tegnet/valgt ut – elevene beskriver tegningene/gjenstandene Importere tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Kombinasjon – ta bilder av gjenstander som elevene har laget – overføre bildene til PC-en – Digital kunstutstilling?

9 Hente bilder Innstillinger for søk Avansert søk Bruksrettigheter
Fritt tilgjengelig for bruk eller deling

10 Photostory Photo Story 3 for Windows er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som lett kan deles med andre. Gratis program, tilgjengelig på nettet (forutsatt Windows-plattform) Finnes som norsk versjon Kreativ behandling av bilder Enkelt å ta i bruk, lite tidkrevende å lære og å bruke Krever minimalt med utstyr: Datamaskin, programmet, høretelefon med mikrofon

11 En arbeidsmåte for en sammensatt tekst
Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.

12 Arbeidsgangen i Photostory
Start programmet Importer og ordne bildene Legg til en tittel/tekst på bildene – og eventuelle bilde effekter Gi bildene en lydkommentar (fortellerstemme) og tilpass bevegelsene Legge til bakgrunnsmusikk Musikk fra programmet Egne lydfiler Spor fra CD Lagre historien Prosjektfil eller fremvisningsfil

13 ”Katten” – av Olav H. Hauge
sit i tunet når du kjem. Snakk litt med katten. Det er han som er varast i garden.

14 Lagring av den ferdige videoen
Kvalitet på presentasjonsfilen velges etter som hva du skal benytte filen til. Holde styr på filene: Prosjektfilen: WP3-format Visningsfilen: WMV-format Windows Media Player for avspilling av videoen Kan lastes opp på YouTube

15 Noen tips

16 NB! Lagre 2 filer (=2 filtyper)
Her lagres wmv-filen Her lagres wp3-filen

17 Book creator Velg + nederst på siden – New book Velg format (Portrait)
+ øverst i venstre hjørne gir mulighet for å legge inn bilder, kamera, penn (tegning), tekst, lyd Sett inn bilde, støttelinjer gir mulighet for å presisere layout Bilder kan hentes fra bildegalleriet Hente bilde fra nettet: søk opp et bilde hold på bildet og velg Arkiver bilde «i» øverst i høyre hjørne gir mulighet for å endre egenskaper på et objekt som er lagt inn i boken Hvert lydopptak kan være max 10 min «Pages» øverst i venstre hjørne gir mulighet for å endre rekkefølgen av sider

18 Oppgave Gå to – tre sammen
Lag en sammensatt tekst ved å bruke Photostory eller Bookcreator Hva trenger vi av bilder?

19 Digital historiefortelling
En egen sjanger, med gitte retningslinjer Fortellingene skal være mellom tre til fem minutter, og bestå av 15 til 20 visuelle elementer. 7 elementer: Poeng – fortellerstemme – spenning – følelser – musikk - lyd og bilder - tempo 7 steg: Planleggingsfasen: skrive manuskriptet – planlegge prosjektet – juster manus Produksjonsfasen: Legge inn bilder – spille inn fortellerstemme – legg til effekter og overganger – musikk og film

20 Sprinteren Legg merke til:
Historien er fortalt med bare et bilde og noen streker Fortellerstemmen gjør fortellingen svært personlig 1:49

21 Bilderessurser på nett
Det eksisterer en rekke bilderessurser på nett som er frigitt til bruk i undervisning. Vær likevel oppmerksom på at det finnes enkelte regler man må forholde seg til Det kan være at man må registrere seg før man får laste ned et bilde Av og til må man også oppgi webadressen hvor bildet er tenkt benyttet I noen tilfeller er det også klare bestemmelser om hvor mye du får lov til å endre på et bilde

22 Opphavsrett/Personvern
Trend: Økt tilgjengelighet av bilder, økt spredning av bilder. => Viktig å oppdra barn til å ikke stjele og misbruke bilder Det som regulerer bruk og spredning av bilder er Åndsverksloven og Personvernloven Vurder hvordan bildet skal brukes – det er mange gråsoner; skal bildet brukes på åpne eller private områder? (=gjøres det tilgjengelig for allmennheten eller ei?) Barnehagerommet anses for å være et lukket område, web er et åpent område Når bilder skal publiseres eller spres utenfor det private område slik at det blir tilgjengelig for allmennheten, kreves det tillatelse fra rettighetshaver (jfr. Åndsverksloven) Kopinoravtalen: hogskoler Eksemplarfremstilling: Papirkopier eller digitale kopier av et bilde – kan brukes i lukkede områder. -

23 Dette nettstedet gir god informasjon om opphavsrett og klarering Nettstedet er etablert av syv norske forvaltningsorganisasjoner: BONO Kopinor Norwaco TONO FONO GRAMO

24

25 Flickr.com er en bildedata-base som er mye brukt. Gå inn på ”commons” -siden – her kan du finne bilder som er merket med "no known copyright restrictions"

26 Ressurser Digital storytelling for learning HIOA
Digital fortelling UIA axVikdal.pdf?sequence=2 Movie Maker iMovie Photostory Cartoonist Glogster.com


Laste ned ppt "Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google