Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Medborgerskap Gjøre sammen Gjøre enkelt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Medborgerskap Gjøre sammen Gjøre enkelt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Medborgerskap Gjøre sammen Gjøre enkelt
Heidi Thommessen, frivillighetskoordinator/rådgiver Teamleder Samskaping og medborgerskap Strategi og samfunn Asker kommune

2 Medborgerskap betyr å delta aktivt inn i fellesskapet
Kommunestyret vedtok den at utvikling av samskaping og medborgerskap skulle være en gjennomgående og sektorovergripende strategi for samfunnsutvikling i Asker kommune. Med begrepet medborgerskap siktes det til at innbyggerne deltar aktivt i samfunnsutviklingen, engasjerer seg og bidrar til å finne løsninger. Det å være en medborger i våre dager kan kjennetegnes ved at den enkelte ikke opplever barrierer i det å kunne delta. Gjennom å gis muligheten for deltagelse uavhengig av funksjonsevne, kan den enkelte føle seg innenfor og inkludert. For noen er det helseutfordringer som utgjør barrierer, for andre er det språk. Målet er at vi sammen skaper et lokalsamfunn hvor vi føler oss inkludert og tar ansvar for oss selv og andre rundt oss.

3 Formynderkommunen Servicekommunen Samskapingskommunen
I samskapingskommunen legger vi til rette for prosesser hvor vi undersøker hva vi kan gjøre sammen med i stede for å gjøre for. Formynderkommunen Kommunen bestemte «ovenfra og ned» Servicekommunen Kommunen bærer innbyggeren gjennom livet Samskapingskommunen «Hva kan vi få til sammen?»

4 Skape sammen Samskaping er et verktøy for å mobilisere til deltagelse og innebærer at flere aktører er sammen om å skape verdier og velferd på nye måter.

5 FORHINDRER KLAGER OG UNØDIGE KOSTNADER
ENGASJERER FORHINDRER KLAGER OG UNØDIGE KOSTNADER BEDRE RESULTAT ØKER TILHØRIGHET OG EIERSKAP GIR MER TREFF-SIKRE LØSNINGER Å praktisere samskaping innebærer at aktørene kommer sammen helt i starten av en prosess for å definere felles behov. Samskaping gir den enkelte deltager engasjement og øker tilhørighet og eierskap til prosesser og løsningene som kommer utav prosessene. Gjennom prosessen avdekkes behovene på en mer treffende måte. Og delaktighet i prosessen fører til færre klager i etterkant, noe som gir lavere kostnader. Løsningene blir mer treffsikre og alt i alt blir resultatet bedre for innbyggerne og for felleskapet. Punktene i sirklene er hentet fra erfaring i plan og byggingsprosesser. Men mange av disse faktorene beskrives som gevinster av tidlig delaktighet allerede i 1986 da begrepet "empowerment« ble lansert i Ottawa-chartret. Empowerment som strategi i folkehelsearbeidet betyr at folk ut fra sin egen situasjon blir i stand til å definere sine egne problemer og finner sine egne løsninger i fellesskap med andre. Samskaping benyttes ikke der løsningene allerede er definert gjennom vedtatt praksis, lover og regler. AV-DEKKER BEHOV

6 Samskapingens faser Realisere Velge løsning Definere felles behov
Kunnskapsdeling Teste ut Realisere Evaluere Implementere Felles suksess feires Denne foilen viser faser i en samskapende prosess. En nødvendig forutsetning er erkjennelsen av at en god prosess ikke oppstår automatisk selv om ulike aktører bringes sammen. Hvilke metoder som er hensiktsmessige avhenger av i hvilken fase prosessen befinner seg i. Erfaringer fra frivillig sektor, pilotprosjekt på Borgen og brukermedvirkning har gitt oss innsikt i hvilke og hvordan metodene bør benyttes. Våre medarbeidere blir nøkkelen til å tilrettelegge for kunnskapsbaserte prosesser i henhold til godt medarbeiderskap definert i Arbeidsgiver politisk plattform 2020.

7 Partnergrupper Barn, voksne og deres nettverk
Frivillige, organisasjoner og næringsliv Innbyggere og andre samfunnsaktører  Eksempel: Hverdagsrehabilitering Målet er hverdagsmestring. Fra passiv bruker til aktiv deltager- mestringskultur. Andre eksempler: «La meg klare selv», Vennegrupper, «Recovery»  Eksempel: Aktivitetsvenn-Nasjonalforeningen for folkehelsen, Hasselbakken frivillighetens hus og Asker kommune Tursti rydding og merking. Asker Turlag(DNT) , Julaften på Venskaben Innbyggertorg i Heggedal Seniorsenter, Bibliotek og Frivilligsentral tilbyr innbyggere en felles sosial møteplass inkl. kommunale tjenester. Borgen områdeløft Innovativ offentlig anskaffelse Samskaping skiller seg fra samarbeid ved at partene møtes før felles behov er avklart. De ulike partene er her sortert i tre ulike partnergrupper Den første gruppen sikter til at kommunens tjenester arbeider sammen med hverandre, og sammen med det menneske som trenger tjenester for å sikre at denne og dennes familie definerer behovet utfra prinsippet om gjøre sammen med. Eksempler på denne type samskaping finner vi i dag i prosjektet Hverdagsrehabilitering. Her er målet hverdagsmestring og den enkelte innbygger som mottar tjenester i hjemmet er selv med på å bestemme hva som er behovet. Behovet kan for eksempel være å bedre gåferdigheter. Og løsningen kan være å få hjelp til å hente posten i postkassen sammen med fysioterapeuten i stedefor at denne henter posten og etterpå trener på å gå innendørs. Den andre gruppen innebærer at innbyggerne skaper velferd for andre ved å stille seg til disposisjon – gjerne som frivillige. Men organisasjonene kan også være bedrifter som ønsker å gjøre en konkret oppgave. Et eksempel fremfor mange mulige kan være Aktivitetsvennprosjekt-Nasjonalforeningen for folkehelsen, Hasselbakken frivillighetens hus og Asker kommune Tursti rydding og merking. «Ingen skal ha mer en 250 meter til nærmeste tursti» Asker Turlag(DNT) i samarbeid med Asker kommune Den siste veien innebærer å involverer innbyggeren og andre samfunnsaktører i dialog omkring utviklingen av nye løsninger og servicetilbud. Oppstarten på denne prosessen kan initieres av kommunen eller av innbyggeren. Samskaping kan skje gjennom nye former for høringer og dialogmøter, fokusgrupper, gjestebud og arbeidsseminar. Her kan deltagerne fortelle om sine egne og andres ønsker og behov og respondere på forslag til løsninger i felleskap. Et eksempel kan være Innbyggertorget i Heggedal hvor Seniorsenter, Bibliotek og Frivilligsentral tilbyr innbyggere en felles sosial møteplass inkl. noen kommunale tjenester. Saken som legges frem for behandling i 2 kvartal 2017 skal beskrive prinsipper og strategier for hvordan Asker kommune skal gå frem for å øke antall gode eksempler innen hver av partnergruppene.

8 Gjøre sammen med folkevalgte og ledere - innbyggere
Saksordfører oppnevnes Saksprosess i alle komiteer, råd og utvalg- workshop Kunnskapsspredning for de som er med i prosessen Vedtak om prinsipper og strategier i 2 kvartal Ledere og medarbeidere Workshop Kunnskapsspredning Intern kommunikasjon Innbygger Ekstern kommunikasjon gjennom relevante prosesser Avklares videre under saksutredning Prosessen «Gjøre sammen med» starter i januar 2017 og involverer folkevalgte, råd og utvalg inkl. frivillighetsutvalg og næringsråd, kommunens medarbeidere og ledere frem mot juni. Det er gjort et bevist valg om å starte med oss selv før vi går ut blant våre innbyggere. Under involveringsprosessen vil stille spørsmålene: Hva er det som skiller samskaping fra andre måter å jobbe på? Hvordan vil denne type tenkning kunne påvirke min rolle? Hvordan vil denne type tenkning kunne påvirke min adferd?

9 Arbeidsprosess Uke 4 Juni Hørings-portal Inn-byggertorg
Forarbeid workshops Workshop Film Håndbok på nett Sak strategier og prinsipper Arbeidsprosessen beskrives på denne måten for å synliggjøre betydningen av at partene, som er folkevalgte, råd og utvalg inkl frivillighetsutvalg og næringsråd, ledere og medarbeidere, i prosessen involveres i løsningen. Et viktig tiltak vil være et kunnskapsverktøy. Team for samskaping vil utarbeide en nettbasert håndbokløsning i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen som kan utvides og utvikles underveis i prosessen. Her vil blant annet metodene Gjestebud og dialogmøter bli forklart. I det dette verktøyet legges på internett vil det også være søkbart for våre innbyggere. Hva er et gjestebud eller hva forventes av meg som innbygger når kommunen invitere til dialogmøte? Slikt sett kan den interne kommunikasjonen også benyttes som verktøy for våre innbyggere. Uke 4 Juni

10 Leveranse i perioden Implementering/opplæring av begreper og definisjoner Avklaring og bevisstgjøring av rollene de ulike interessentene har Metoder/verktøykasse for samskaping med vekt på gode erfaringer fra prosjekter og tiltak som er gjennomført/er under gjennomføring Utvikle infrastruktur for samskaping; møteplasser/Innbyggertorg, høringsportaler etc Kommunikasjonsplan/håndbok i samskaping Asker kommunes kommunikasjonsstrategi er førende for involvering og informasjon i prosessen. En animert film som kommuniserer gode eksempler og snakker til hjertene med humor er også under utarbeidelse. Ekstern kommunikasjon bør ta sikte på å benytte relevante prosesser for å illustrere prinsippene. Utarbeidelse av felles identitetsskapende symboler i forbindelse med kommunesammenslåing kan være konkrete eksempler. Asker kommunes Kommunikasjonsstrategi er førende for hvordan vi skal kommunisere og legges tilgrunn for det videre arbeidet. En videre kommunikasjonsplan med beskrivelse av hvilke tiltak man videre legger inn ovenfor innbyggere vil utarbeides når vedtak om relevante prosesser er fattet. Må komme etter at dette har blitt vedtatt. Fordi at vi først da vet hva vi skal kommunisere.

11 Aktive innbyggere Gjør det enkelt Gjør det sammen
Arbeidet skal bidra til at Asker kommune fornyer sin rolle som samfunnsaktør gjennom å utvikle samskaping og medborgerskap som metoder for samfunnsutvikling. I fremtidens velferdssamfunn må det mobiliseres ressurser, og skapes verdier på nye måter for å møte velferdsbehovene i tillegg til at mindre sammensatte oppgaver og tjenester fortsatt skal utføres som tidligere. Gjør det enkelt Gjør det sammen


Laste ned ppt "Medborgerskap Gjøre sammen Gjøre enkelt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google