Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal transportplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal transportplan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal transportplan 2018-2029
Jernbanereform og Nye veier

2 Nasjonal transportplan 2018-29
«Nasjonal transportplan 2018–2029 er en plan for hvordan man de neste tolv årene skal arbeide i retning av det overordnede og langsiktige målet i transportpolitikken» Et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet

3 Hovedtrekk Historisk høye økonomiske rammer Reduserte klimagassutslipp
Satsing på jernbane i og rundt de store byene, samt betydelig satsing på godstrafikken Utvikle riksvegnettet over hele landet Styrke innsatsen i byområdene Digitalisering og piloter Transportsikkerhet og beredskap styrkes

4 Hovedtall Total statlig ramme er 933 mrd. kr for alle transportformer (Pluss ca 131 mrd. kr - bompenger) I snitt 77,7 mrd. kr årlig, 37 % over saldert budsjett 2017 Sterk økning i statens bidrag byområdene Totalt 66,4 mrd. kr i perioden

5 Korridor 7:Trondheim – Bodø med armer til svenskegrensen
Deles inn i to perioder Rulleres hvert 4 år Korridor 7:Trondheim – Bodø med armer til svenskegrensen Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen vil ferdigstilles innen 2023. Ingen vegtiltak i første periode i NT E14 ligger i siste periode med 190 mill. kr Forpliktelser i første og andre periode; det er først når tiltak er kommet inn i de årlige budsjettene at en kan være trygg på at tiltakene blir gjennomført. Eksempel: Nybygging av strekninga Selli-Asp og skredsikring av Langnesberga ligger i andre periode. Gjeldende NTP igangsatt innen utgangen av 2017

6 Nye veier Har egen portefølje
Følger prinsipp om samfunnsøkonomisk nytte I Trøndelag: to prosjekter på E6 Sør for Trondheim til Ulsberg Øst/Nord for Trondheim til Åsen

7 Ansvarsområde Jernbanereformen

8 Jernbanedirektoratet
Tildelingsbrev Samferdsels-departementet Avtalestyring Annen sektorstyring Leveranseavtaler Jernbanedirektoratet Avtalestyring Infrastrukturavtaler Sektorstyring Bane NOR SF Togmateriell AS Reiseplan og billett = Entur AS Avtalestyring Kjøpsavtaler persontogtiilbud Avtaler om sportilgang og Tjenester (AST) Avtaler om leie av togmateriell Avtaler om reiseplan og billettering Godstogselskaper Persontogselskaper Vedlikehold-selskaper

9 Trafikkpakke 2: Nord Kunngjøring: Februar 2016
Etablering av prekvalifiseringsordning: April 2016 Utsendelse av konkurransegrunnlag: Vinteren 2018 Tilbudsfrist: Høsten 2018 Kontraktstildeling: Desember 2018 Trafikkstart: Desember 2019 Klimastrategi - Halvering av utslipp fra transport innen 2030 Utslippsreduksjon på 9-10 mill. tonn CO2-ekvivalenter per år fordeles med 5 mill. tonn fra overgang til biodrivstoff, 4-5 mill. tonn fra elektrifisering/hybridisering av transportmidler og 1 mill. tonn i sum fra øvrige tiltak (gods, by, anlegg, drifting og arealbruk) 9-10 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med teknologi og alternative drivstoff Nullutslipp – elektrifisering og hydrogen Lavutslipp – hybridteknologi og biodrivstoff Lade- og fylleinfrastruktur Sikre konkurransedyktighet - incentiver for fornying og reduksjon av utslipp 0,5 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med effektivisering og overføring av godstransport Effektivisering og overgang til lav- og nullutslipp Overføringstiltak og arealbruk som tilrettelegger for sjø og bane 0,3 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med nullvekstmål i byene Brukervennlighet Arealbruk som reduserer transportbehovet Utslippsfri nærings- og kollektivtrafikk 0,2 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur Energieffektiv bygging i et livsløpsperspektiv Klimavennlig transport, lav- og nullutslipp Vegen mot nullutslipp Biodrivstoff, lav- og nullutslippsteknologi i egne og innleide kjøretøy hos offentlige etater Biodrivstoff, lav- eller nullutslippsteknologi for nye ferjer og rutebåter hvis mulig og økonomisk forsvarlig Landstrøm og ladestrøm skal være tilgjengelig for skip i havner med størst potensial for utslippskutt Første fase: bensin- og dieselbilene som selges skal være ladbare hybrider og tilpasset biodrivstoff Etter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy Etter 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser, 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy Etter 2030 bør alle nye fartøy i hovedsak være lav- eller nullutslippsfartøy. Eksisterende fartøy skal tilrettelegges for nullutslippsløsninger Utslippene fra bygging av infrastruktur skal reduseres med 40 prosent innen 2030 Utslippene fra drift og vedlikehold skal reduseres med minst 50 prosent innen 2030 Driftsutslippene fra lufttransport reduseres med 50 prosent innen 2020 I 2050 skal transporten være tilnærmet utslippsfri

10 Oppsummering Trønderbanen og Meråkerbanen er planlagt elektrifisert i første periode E14 er planlagt i siste periode Nye Veier har E6 både sør og nord for Trondheim Få andre statlige infrastrukturprosjekt i Trøndelag (utenom Trondheim) i NTP Jernbanedirektoratet er vår partner mot jernbane Trafikkpakke 2 er utsatt Stortingsvalg og årlige budsjetter gir flere usikre momenter


Laste ned ppt "Nasjonal transportplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google