Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte 5B

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte 5B"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte 5B

2 Presentasjon av lærere på trinnet
Helge: kontaktlærer, norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving, tegning Turid: KRLE Kjell Harald: IKT Jostein: sløyd Jørgen: Musikk Kristin: Spesial pedagog Anne Torunn Spesial pedagog Camilla spesial pedagog Lærere: Anne Maren: kontaktlærer, norsk, engelsk, matte/styrk, samfunnsfag, RLE, tekstil Helge: Naturfag og tegning Kjell Harald: IKT Jostein: sløyd Jørgen/Jesper: Musikk

3 Klassemiljø 24 elever, 12 gutter og 12 jenter. En super gjeng!
25 elever, 15 gutter og 10 jenter. En super gjeng  Ny elev fra jul - Ulrik Vi gjør mye kjekt sammen på skolen.Vis bilder og film! 24 elever, 12 gutter og 12 jenter. En super gjeng! Vi har det veldig gøy sammen - allerede. Elevene er veldig gode på å ta vare på hverandre

4 Sjekk ut hjemmesiden vår for å følge med på hva vi gjør
Vis fra turen vår på hjemmesiden

5 Forventninger til deg som forelder
Snakk godt om skolen Les informasjon som blir gitt på ukeplan Følg med på hjemmesiden (abonner!) Pass på at elevene kommer til skolen uthvilte, har spist frokost, har med niste, har med skolesaker og har gjort leksene Glemming Øv på det faglige barnet ditt ikke kan Forventninger til foreldre: Snakk godt om skolen ovenfor elevene. Har dere noe å utsette, ta det opp med skolen uten barn til stede. Les informasjon som blir gitt på ukeplan. Følg med på hjemmesiden, abonnér på aktuelle nyheter som gjelder ditt barn. Pass på at elevene kommer til skolen uthvilte, har spist frokost, har med niste, har med skolesaker og har gjort leksene. Når det gjelder glemming: Nå går de i 7.klasse. Jeg tilrettelegger med å henge ukeplan synlig i klasserom. Vi øver oss på å få med bøker og lekser hjem og tilbake til skolen igjen. Etter jul er det en forventing fra meg om at dette skal elevene ta ansvar for selv. Lekser og øving til tester er viktigere enn å rekke alle treninger eller andre hobbyer. (Må gå tidligere i dag fordi jeg skal på FFO) Ukeplanen blir som regel lagt ut ila helgen, og elevene kan selv bestemme hvordan de fordeler lekser. Viktig at leksene er ferdige til de dagene det står de skal være gjort. Øv på det faglige barnet ditt ikke kan (særlig i basisfagene norsk, matte og engelsk).

6 Forventninger til lærer
Hva tenker dere? Har dere noe til meg?

7 Fagplaner Våre fagplaner legges ut på hjemmesiden vår.
Mål og aktiviteter skrives på ukeplanene Udir.no har god oversikt over kunnskapsløftet og nasjonale prøver De som vil ha tak i fagplaner for andre fag, tar kontakt med meg. Vis hvor fagplanene ligger på selve hjemmesiden

8 Nasjonale prøver Viktig redskap for å vite hva elevene kan og hva skolen skal jobbe videre med. Sier ingen ting om samarbeid, kreativitet, presentasjoner… Vi øver på «teknikk» frem til høstferien – faglig jobber vi relevant

9 Læringsmiljø Godt læringsmiljø – vekk med småsnakk og vandring
Læringsmiljø: Det er godt læringsmiljø, de er interessert i å lære og jobber svært godt med konkrete oppgaver. Det er et stort sprang innom klassen. Noen trenger å øve mer på grunnleggende ting og noen trenger mer faglige utfordringer. Vi jobber særlig med inngang til klasserom etter friminutt og overgangsfaser inne i klasserommet. Akkurat nå mister vi litt for mye tid på overganger, og vil ha mye fokus på dette fremover. Godt læringsmiljø – vekk med småsnakk og vandring Fokus videre: Få bukt med tidstyvene! En god arbeidsøkt kan belønnes – klassens time.

10 Læringsarbeid på skolen
Regning – i alle fag Norsk – skriftlig og muntlig Engelsk – muntlig, grammatikk, skriftlig IKT - Privat PC/nettbrett – flashplayer på mac, its learning Lesing - Fokus på leselyst og lesestrategier. Begrepsforståelse SNURR FILM! Som dere ser prøver jeg å ta i bruk mer IKT. Vi bruker Ipader ukentlig og vi skal frem mot jul være en ekstra time i uken på teknolab. Faglig Regning – gangetabellen skal nå sitte, men gjør det ikke hos alle enda. Norsk – utvoer høsten - økt fokus på oppbygging av fortelling. Ha fokus på dette når dere/barnet leser bøker hjemme, hvordan fortellingen er bygd opp. Lesing - Fokus på leseforståelse på skolen og lekser. Det er nasjonale prøver i gjen i 8.klasse. Det er veldig viktig at elevene leser minst 15 minutt hver dag. Det står på ukeplanen og jeg sier det uekntlig. Lag gode rutiner på dette hjemme. Et tips er å lese før eleven legger seg. Kan være lurt i forhold til bruk av IKT før leggetid. Det er forsket på at det å se på en skjerm rett før en legger seg fører til dårligere søvn. Jeg merker veldig godt hvem som leser og ikke. Begrepsforståelse – det jobbes veldig aktivt med begrepsforståelse hver uke. Snakk med barnet ditt og lytt til det Engelsk – ordforrådet skal økes hele tiden. Lengre tekster, flere ord og uttrykk. Skal skrive en del tekster selv i år, der vi jobber med grammatikken og rettskrivingen. Jeg har mye fokus på det muntlige i år. Ser at mange er usikre i det muntlige. Vi har lagt opp engelsken likt på timeplanen på trinnet og kan da av og til dele inn i grupper for å gi elevene noen å samarbeide med på sitt nivå. Det kan da også være på tvers av de to klasssene. Vurdering: Vi har fokus på vurdering for læring. Vi snakker om formål med fagene. Hvorfor skal vi ha de forskjellige fagene. Hva trenger vi dem til når vi blir eldre? Vi snakker mye om mål. Hva skal vi lære i løpet av uken og timen, men vi trekker også de lange linjene for å vise elevene hvor vi skal ende opp til slutt. Vi har fokus på vurderingskriterier, både som jeg har satt opp og også elevene selv. Hva er det de skal vurderes for? Hvordan skal de vurderes? De skal vite hva jeg eller medelever ser etter når vi vurdere hverandre. Noen av dere har sikkert hørt snakk om «valgfaget». Dette er ikke et valgfag, men et lengre prosjektarbeid. Planen er at vi skal bruke en norsktime i uken på å jobbe med dette. Alle elevene har valgt hvert sitt emne, alt etter hva de er interessert i. Ut i fra dette valget skal vi sammen se på hva prosjektet skal ende opp med. Elevene skal selv få formulerer sine egne mål i emnet, og de skal jobbe individuelt. Her har det kommet mange spørsmål fra elevene om de kan få ha med egne laptoper og nettbrett. Dette er noe foreldre må ta stilling til, og det er ikke skolen som er ansvarlig dersom noe blir ødelagt eller blir borte. Hva tenker dere om dette? Skolen er ikke økonomisk ansvarlig for dette, og elever som får lov å ta med tekniske hjelpemidler til dette arbeidet til skolen, må ha underskrift fra foreldre.

11 Læringsarbeid hjemme Lekser Lesing Nettsider Tips på hjemmesiden
Det er viktig at dere leser ukeplanen hver uke. Elevene er ikke gamle nok til å ta ansvar selv. Jeg sjekker lekser og ser hva som blir gjort. Til noen sier jeg at jeg ikke er fornøyd. Jeg har store forventninger til elevene (alt etter nivå, men allikevel viktig å ha forventninger til alle). Dersom du oppdager at det er noe ditt barn ikke helt mestrer, ta kontakt med oss. Det er mye vi kan få til når vi samarbeider. Vi vet at det kan bli hektisk i en travel hverdag, men det er viktig å følge med. Om ikke hver dag, så i alle fall en gang i uken. Ikke bare spør om de har gjort leksene, men hva de har lært/gjort. Jeg ser også at gloser og pugging av ymse slag (uregelrette verb i engelsk, diktat, gangetabell, osv) ikke alltid blir gjort. Det er hardt arbeid å gå på skolen, og noen ting må faktisk bare pugges for at det skal sitte. Lekser og øving til tester er viktigere enn å rekke alle treninger eller andre hobbyer. (Må gå tidligere i dag fordi jeg skal på FFO) Ukeplanen blir som regel lagt ut ila helgen, og elevene kan selv bestemme hvordan de fordeler lekser. Viktig at leksene er ferdige til de dagene det står de skal være gjort. Det er bare å ta kontakt med oss dersom det er noe vi kan hjelpe til med.

12 Tips til foreldre… Plikter forteller barna at «vi har bruk for deg» og kan gi barn som Utvikler empati Føler seg anerkjent Jobber mer med lekser (selvstendig) Skap felles møtested for familien, f.eks. felles middag. Dette er den beste arena for å gi hverandre anerkjennelse. Positiv bekreftelse – gi konkret tilbakemelding på lekser «Det der klarte du bra, den matten er jo ikke lett…» «Når du leser høyt er det lett å forstå hva det handler om…» «Jeg ser at når du tar deg tid så blir håndskriften skikkelig bra…» Fortrolighet med barn bygges særlig frem til 4. klasse, kanskje mest pga. øyeblikkene ved sengekanten – de gode leggerutiner. De foreldre som klarer å opprettholde denne fortroligheten frem til 7. klasse kan få det bedre sammen med barna i ungdomstiden. Avslutt dagen på en positiv måte!

13 Kontaktinfo Meldingsbok og søknadsskjema for elevpermisjon
Mobil: E-post: Se også hjemmesiden for kontaktinfo

14 Eventuelt


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte 5B"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google