Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM"— Utskrift av presentasjonen:

1 FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM
NÆRMILJØ OG SAMFUNN Mål: Barna skal gjennom alle aktiviteter i løpet av dagen bli kjent med ulike begreper som stor/liten, tung/lett, lang/kort og enkle tallbegreper. De skal presenteres for ulike former, som sirkel, firkant og trekant. Mål: Barna skal oppleve å tilhøre et fellesskap og utvikle begynnende vennskap. bli kjent med voksne og barn på småbarns-avdelingene og få kjennskap til de større barna og alle voksne. bli kjent og trygge i de ulike rommene og på uteområdet i barnehagen. Personalet: Skal bruke hverdagssituasjoner, som måltid og garderobesituasjon, til å gjøre barna oppmerksomme på tall og telling, former og farger. Personalet skal bruke konkreter, som figurer og bilder , i sin formidling til barna. Personalet: Personalet skal ta ut passende turmål i nærmiljøet og sørge for gjentagelse hvor barna kan kjenne seg igjen. Personalet skal ta initiativ til småturer ut av barnehagen med grupper av barn. Personalet skal bruke regler og enkle eventyr med tall og telling: F.eks Geitekillingen som kunne telle til 10 Gullhår og de 3 bjørnene Bukkene Bruse Ta initiativ til å bruke barnehagens uteområde til nistetur for de minste. Ta bilder med IPAD/Iphone og bruke det som konkreter og dokumentasjon bli kjent med nærmiljøet vårt gjennom trilleturer og «se-der-turer». Øve på å gå i tau. DANNING KROPP, BEVEGELSE OG HELSE NATUR, MILJØ OG TEKNIKK Mål: Lære å reise seg å gå. Lære å drikke av kopp og få grunnleggende ferdigheter ved måltidet – øve på å smøre brødskiva og spise selv med skje og gaffel. Fra det å sitte i vogn på tur til å mestre å gå kortere turer i nærmiljøet. GLEDE MEDVIRKNING Personalet: Legge til rette for positiv utelek hver dag ( kuldegrader bestemmer på enkelte dager.) Gå på småturer på barnehagens uteområde og i nærmiljøet. Oppmuntre barna til å klare selv. Benevne kroppsdeler og bruke konkreter i stellesituasjon og garderobesituasjon. Bruke vrimlerommet til lek, hinderløyper. Klatre, hoppe, krype, krabbe, danse….. Personalet: La barna oppleve og erfare ulike værtyper. Gjøre barna oppmerksom på været. Ha en undrende og aktiv tilnærming til barna i uteleken. BARNETS BESTE Mål: Barna skal få positive opplevelser og lære gjennom sansing og undring på turer i nærmiljøet og på barnehagens uteområde LÆRING OMSORG La ungene bevege seg på ulikt underlag og se, lukte, smake og føle. Bruke nærmiljøet til trilleturer hvor vi fokuserer på hva vi finner i vår nærhet til byen. Se på tog, gravemaskiner m.m. LEK KOMMUNIKSJON, SPRÅK OG TEKST TRIVSEL KUNST, KULTUR OG KREATIVITET ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI Mål: Barna skal få erfaring med ulikt formingsmateriell, gjenkjenne sanger, rim regler og enkle eventyr. Barna skal få ta i bruk alle sanser: lukte, smake, føle, se. Etter hvert utvide horisonten og kunne besøke bl.a. Lågendalsmuseèt Personalet: Være aktive voksne: observere og undre oss sammen med barna. Presentere farger, maling,plastelina og gi varierte sanseopplevelser. Gi barna opplevelser ved å delta på forestillinger i Vrimlearealet. Mål: At barna skal lære de grunnleggende handlingene som foregår rundt et måltid. Takke for maten og etter hvert lære å dekke egne behov ved å be om. Nonverbalt først, deretter med ord. Lære å hjelpe til : rydde koppen sin. Vise empati – å kunne trøste. Bruke musikk / rytmeinstrumenter, sang og dramatisering av eventyr med gjentagelser. Trilleturer / se der-turer i nærmiljøet MÅL: Barna skal kommunisere med babling og kroppsspråk og etter hvert utvikle ord og korte setninger PERSONALET: Bruke enkle sanger, rim, regler, eventyr daglig og sørge for at barna får gjentagelser. Sette ord på følelser. Bruke konkreter som bilder og figurer for å utvikle ordforråd og språkforståelsen. Personalet skal bruke sitt språk aktivt i all samhandling med barn og i alle situasjoner i løpet av dagen. Personalet: Være forbilder og veilede barna i konfliktløsning og vennlighet / rett og galt. Gi barna mye tid til lek, glede og humor .

2 FAGOMRÅDENE 3-4 ÅR BARNETS BESTE NÆRMILJØ OG SAMFUNN
ANTALL, ROM OG FORM NÆRMILJØ OG SAMFUNN Mål: Barna skal gjennom lek og hverdagsaktiviteter utforske tallbegreper, former, størrelser, plassering, rekkefølge som først, sist og i midten. Barna skal øve på å telle til 10. Mål: Barna skal lære navn på barn, voksne og rom i barnehagen. Barna skal oppleve at alle er like mye verdt og at alle har de samme mulighetene om de er gutter, jenter eller har ulik etnisk bakgrunn. Barna skal få kjennskap til barnehagens nærmiljø og yrker som finnes i nærmiljøet. . Personalet: Må snakke med barna om det de ser når de er ute på tur. Besøke dyrebutikk, politi og baker. Følge opp turer med å tilrettelegge for LEK med egnet utstyr / materiell. Skal ta bilder og dokumentere sammen med barn ved bruk av IPAD. Personalet: La barna delta i hverdagssituasjoner og fokusere på tall og telling og andre matematiske begreper: eks. rydde 3 ting, hvor mange skal sitte rundt bordet. Lære å bruke IPAD og egnede apper. Være undrende sammen med barna. Bruke konkreter som bl.a. bilder. Bruke eventyr og fortellinger med tall og telling: Eks: Geitekillingen som kunne telle til 10 Den lille røde høna NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI KROPP, BEVEGELSE,MAT OG HELSE DANNING GLEDE MEDVIRKNING Mål: At barna skal få kjennskap til barnehagens nærmiljø, natur og bymiljø. At barna skal lære om Numedalslågen / vann. Barna skal få undre seg over småkryp, spiring, årstider og forandringer i naturen. Øve på klær etter vær. Lære å ta vare på uteområdet vårt. Lære om kildesortering. Personalet: Gjennomføre ukentlige turer i nærmiljøet med fokus på hva som skjer der. Lære barna å rydde etter seg, bruke passe med papir og sortere søppel, som papiravfall og matavfall. La barna hjelpe til med å sette i gang oppvaskmaskin og bruke kjøkkenredskaper i matlaging. Ta bilder og lage fotofortellinger og videoer av prosesser sammen med barna. Ha en forskerpreget tilnærming til natur og miljø og stimulere barna til undring. Mål: Barna skal oppleve glede og mestringsfølelse i aktivitet både inne og ute. Øve på selvstendighet i hverdagssituasjoner, gode matvaner og bevissthet om det å være sulten / mett. Utvikle kjennskap til egen kropp og kunne navn på kroppsdeler. Bli vant til å gå turer i tau. Øve på å sette ord på egne og andres følelser – stoppregelen! Lære om sansene. Personalet: La barna klare selv! Legge til rette for at barna får varierte opplevelser rundt måltid og matlaging. Bruke uteområdet som pedagogisk arena. Bruke Røris, hinderløyper sang- og bevegelsesleker. Stimulere til både fin- og grovmotoriske aktiviteter. BARNETS BESTE LÆRING OMSORG LEK KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI KUNST, KULTUR OG KREATIVITET TRIVSEL Mål: Barna skal utvikle begreper, ordforråd og språklyder. Lære navn på barn og voksne i sin etasje. Lære navn på ukedager, klær og matvarer. Bli glad i å lytte til høytlesning. Øve på å melde behov og gjøre seg forstått. Og å bruke språket i lek og samspill med andre. Personalet: Gjøre barna oppmerksom på tallbegreper og bokstaver gjennom å være aktivt lyttende i kommunikasjon og språkstimulering. Bruke rim, regler og sanger. Spille spill med barna i små grupper. Veilede barna i leken og øve på å bruke språket og ta roller. Lese bøker med enkel tekst og bilder. Bruke konkreter. Personalet: Formidle tradisjoner og høytider gjennom fortelling, sanger og formingsaktiviteter. Markere FN-dagen. Skal stille spørsmål og undre seg sammen med barna. Skal være gode rollemodeller for barna. Skal støtte og veilede barna i lek og samspill. Være undrende sammen med barna. Det skal jobbes systematisk med Steg for Steg og utvikling av sosial kompetanse. Personalet: Planlegge og gjennomføre «fredagskino» i Vrimlearealet. Sørge for påfyll og utskifting av materiell og bøker i alle temarom. Besøke biblioteket og låne bøker. Fortelle og dramatisere eventyr. Lære barna gode rutiner for å ha et ryddig læringsmiljø og bruke egnede metoder som ryddekort o.l. Plassere bilder og dokumentasjon i barnas høyde. Ta initiativ til deltakelse og besøk ved kulturbegivenheter. Mål: Barna skal få undre seg over hva vi tror og hva vi vet. Barna skal lære navnene på landene de kommer fra. Barna skal gjennom samspill og lek med andre, lære toleranse, respekt og empati. Lære å ta hensyn, vente på tur og trøste andre. Barna skal få utvikle sin egen identitet og oppleve fellesskap. Mål: Barna skal få ta del i kulturelle aktiviteter gjennom Den kulturelle barnehagesekken. De skal få utforske og utfolde seg kreativt på Paletten med ulike typer formingsmateriell. Barna skal få lytte til og bevege seg til ulike typer musikk og bruke rytmeinstrumenter. Barna skal få kjennskap til kulturbegivenheter som er spesielle for Kongsberg.

3 FAGOMRÅDENE 4-5 ÅR BARNETS BESTE ANTALL, ROM OG FORM
NÆRMILJØ OG SAMFUNN Mål: Barna skal utforske tallbegreper, former, størrelser, og rekkefølge som først, sist og i midten. Barna skal lære begreper om plassering, utforske former og mønstre, størrelser og mål. Barna skal øve på å telle til 100. Personalet: Skal bruke tall og tallbegreper reflektert og aktivt i hverdagssituasjoner. Skal legge til rette for å utforske og oppdage matematikk i dagliglivet. Lese historier som omhandler tall og telling. Bruke læringsbrett som hjelpemiddel ved å skrive ned matoppskrifter. Skal legge til rette for bruk av ulike materialer og mønster i aktiviteter. Skal ta barna med på å lage mat, dekke på, skrive handleliste. Mål: Barna skal erfare at alle er like mye verd og at alle har like muligheter uansett kjønn og kulturell bakgrunn. Få kjennskap til de religioner og kulturer som er representert i barnehagen, samt norske minoriteter. Få utforske nærmiljøet med realfagsbriller på. Medvirke i hverdagen. Lære om måneder og år. Personalet: Personalet skal se til at alle opplever vennskap og at alle er inkludert. Turer i nærmiljøet skal blant annet ha fokus på miljøvern. Barna skal få medvirke ved f.eks. innspill til turmål, valg av aktiviteter og innhold. Vi skal benytte oss av de ulike mulighetene naturen rundt oss i nærmiljøet kan by på ved å dra på tur til Kronene i Håvet, Vibehaugen, Lågendalsmuseet m.m. Vi skal gjennomføre aksjon RUSKEN, med fokus på miljøet rundt oss. KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE DANNING NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI GLEDE MEDVIRKNING Mål: Kjenne og orientere seg i nærmiljøet. Lære om miljøvern og ta vare på uteområdet i barnehagen. Lære å sortere søppel, oppleve og lære om årstidsskifte. Ha RUSKEN-aksjon i nærmiljøet. Lære om hvor maten vår kommer fra. Delta og bidra i daglig matlaging og hygiene; bruke de tekniske hjelpemidlene vi har rundt oss. Dra på turer til blant annet Kronene i Håvet og Funkelia. Mål: Oppleve mestring ved å kunne gå på lengre turer. Få kjennskap og lære om kroppen. Øve på å velge riktige klær etter vær. Trene på selvstendighet i hverdagssituasjoner. Øve inn finmotoriske ferdigheter som klipping, liming, blyantgrep, fargelegging innenfor streker. Personalet: Legge til rette for turer. Bruke uteområdet som pedagogisk arena. Legge til rette for bevegelsesglede, matglede, sosialt samvær og fysisk og psykisk helse. Legge til rette for små grupper i garderoben og ellers i ulike aktiviteter og gjøremål. Bruke vrimlerommet aktivt til Røris, hinderløyper, sang og bevegelsesleker. Personalet: Skal legge til rette for turer og dokumentere ved bruk av læringsbrett med foto og praksisfortellinger. Skal ha fokus på ulike bygninger i vårt nærmiljø, se på arkitektur og lære om Kongsbergs historie sammen med barna. BARNETS BESTE LÆRING OMSORG LEK OMSORG KUNST, KULTUR OG KREATIVITET KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI Mål: Barna skal ta del i kulturelle aktiviteter gjennom Den kulturelle barnehagesekken og skolestarterne skal delta på Sangskattekista. De skal få utforske og utfolde seg kreativt i barnehagen og i nærmiljøet. Barna skal bli kjent med byen vår, både historisk og i nåtid. Besøke biblioteket. Personalet: Planlegge og gjennomføre «fredagskino» i Vrimlearealet. Tilrettelegge for teaterforestillinger i barnehagen og gjennom Sølvtråden. Vi skal gjøre barna oppmerksomme på ulike rytmer i sanger, vers, rim og regler. Bruke enkle rytmeinstrumenter, bl.a. klappe stavelser. Besøke kirken, Kronene i Håvet og «jazzen». Markere 17. mai. Gjennomføre bibliotekturer. Mål: Videreutvikle begrepsforståelse og ordforråd. Møte skriftspråket i form av bokstaver og tall. Øve på å lytte ved høytlesning og fortellinger. Øve på å fortelle for andre ved å bruke læringsbrett . Trene på å sette ord på følelser i samspill og aktiviteter. Gjenkjenne sitt eget navn skriftlig. Personalet: Lese bøker sammen med barna. Bruke rim, regler og sanger og spille spill. Bruke læringsbrett som et pedagogisk virkemiddel i forhold til bilder, tekstskaping og høytlesing. Lede samlingsstund der barna kan være språklig aktive . Bruke konkreter i begrepslæring. Mål: Barna skal få undre seg over hva vi tror og hva vi vet. Oppleve forventinger rundt høytider. Barna skal lære om land og kultur til andre barn. Lære enkle ord på andre ulike språk. Barna skal utvikle sosiale ferdigheter og øve på skikk og bruk. Oppleve gruppetilhørighet, fellesskap og vennskap. Personalet: Skal formidle tradisjoner i forhold til høytider . Vi skal undre oss sammen med barna og stille åpne spørsmål. Markere samenes nasjonaldag. Markere FN- dagen og barnekonvensjonen. Vi skal opptre støttende og veiledende i lek og samspill med barn. Vi skal være gode rollemodeller. Bruke Steg for Steg som støtte i samtaler og arbeid med sosial kompetanse.


Laste ned ppt "FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google