Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Andøy kommune Pleie og omsorg
B-2017
2
Oppgaven Å bistå innbygggerne når sykdom gjør at de har behov for behandling eller hjelp for å klare seg i hverdagen Omfang: ca 370 personer Objektivt utgiftsnivå: ca 40 % høyere enn landsgjennomsnitt Positive , kreative og endringsvillige avdelingsledere og medarbeidere som løser utfordringene som oppstår Godt samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene
3
Kommunebarometertet Hva er vi god på?
Gjennomsnittlig antall timer praktisk bistand i hjemmet (nr 62) Andel plasser til demente mot gruppen 80+ (nr 74) Andel over 80 år som får tjenesten hjemme (nr 84) Gjennomsnittlig antall timer hjemmesykepl (nr 123) Andel på sykehjem med tilsyn av tannhelsepersonell (nr 152) Årsverk av geriatrisk sykepleier pr innbyggere over 80 år (nr 168)
4
Kostra Netto driftsutgifter er redusert fra kr i 2014 til kr i 2015 (i 2012 var driftsutgiftene kr ) dvs ca 9,5 mill kroner Netto driftsutgifter pr innbygger: kr (mot 2014: kr ) Ifølge Kommunebarometeret er netto driftsutgifter målt i 2015-priser faktisk lavere enn i 2011
5
Erfaring Ta i mot utskrivingsklare pasienter fra sykehus
Nye oppgaver – krevende utfordringer som igjen gir faglig utvikling, intressante og varierte arbeidsoppgaver Endringer i sykdomsbilder – faglige utfordringer Nye oppgaver krever ny kompetanse – noe videreutdanning er gjennomført
6
Kommunebarometeret Forbedringsområder:
Tid med lege og fysioterapeut på sykehjem (nr 383) Andel på sykehjem med tilsyn av lege (nr 290) Andel rom på sykehjem med bad/WC (nr 408) Antall døgn på sykehus for utskrivingsklare pasienter (nr 382) Trygghetsalarm pr 1000 hjemmeboende eldre over 80 år (nr 398) Gjennomsnittlig oppholdstid på korttidsplasser (nr 247)
7
UTFORDRINGER Tjenesten skal leveres 365 dager i året, 24 timer pr døgn Utfordringer i forhold til ferieavvikling, spesielt sommerferien (opplæring av vikarer samtidig som flere pårørende enn ellers i året ønsker samtaler med avdelingsleder) Mangler system som gir oversikt over hvilke og tjenester og omfang på tjenester som er tildelt Evaluering av vedtak
8
Utfordringer Faglig utvikling Oppfølging av personalet
Utarbeide gode handlingsplaner og prosedyrer Veiledning og faglig påfyll Utvikling av tjenestene Oppfølging av personalet Mer tid til HMS-arbeid Tid til å følge opp de som ikke er sykemeldte Til tross for faktisk utgiftsreduksjon på 9,5 mill fra 2014 til 2015, så fokuseres det på merforbruk
9
UTFORDRINGER For lav bemanning i AH omsorgsbolig, Dahletun omsorgsbolig Reduksjon i antall sykehjemsplasser medfører at beboere i omsorgsboliger har stort hjelpebehov, dette krever økt bemanningsressurs Hvordan kan vi møte fremtiden med flere eldre og færre i arbeidsfør alder
10
Tanker om hvordan vi kan bli bedre
Kartlegge og avklare behov Oversikt over tildelte tjenester og behov Tilgjengelig kompetanse Rydde i journal- og saksbehandlingssystemet Utarbeide en plan for forbedringsarbeidet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.