Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tett på! – kvalitetsdokument 4

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tett på! – kvalitetsdokument 4"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tett på! – kvalitetsdokument 4
Oppfølging av elever i vgo Frafallsforebygging Bedre gjennomføring Fra ulik praksis til enhetlig system Last ned dokumentet

2 Mål Flest mulig elever gjennomfører og består med best mulig resultat i forhold til sine forutsetninger. Elever som er i stand til det, skal gjennomføre med kompetanse for videre studier eller arbeidsliv. AA må opp 11 prosentpoeng for å nå målet om 75% gjennomføring Fra opp 7,7 prosentpoeng Andelen sluttere gått ned med 1,8 prosentpoeng 2009-kullet: 71,6 % gjennomført og bestått etter 5 år.

3 Årsaker til frafall - komplekst
Lave grunnskolepoeng Elevenes bakgrunn (hjemmeforhold, etnisitet, klassebakgrunn, kjønn) Betydningen av identifikasjon og engasjement i forhold til skolen (støtte og motivasjon fra foreldre og utdanningssystemet) Elever med 55 grunnskolepoeng bestod 99 prosent, elever med lavere enn 25 grunnskolepoeng bestod 13 prosent. Gutter med ikke-vestlig bakgrunn dobbelt så utsatt for frafall

4 Tiltak – dette er forskerne enige om
Det må settes i gang tiltak mot frafall tidlig Tiltakene må tilpasses lokale forhold Tiltakene må gjennomføres på en skikkelig måte Skolen må stå samlet bak et ønske om at eleven skal lykkes Tiltak mot frafall er omsorgstiltak!

5 Tett på! K4 Systematiserer skolenes praksis i frafallsforebygging og gir et helhetsbilde av skolens oppfølging av elever og sikrer at elevenes rettigheter blir ivaretatt En mer systematisk oppfølging av frafallsutsatte (identifisering og kartlegging) vil kunne føre til at riktige tiltak (oppfølging) blir satt i verk tidlig og at tiltakene blir fulgt opp og evaluert fortløpende Enklere for elever som bytter skole (særlig på YF) Forenkler samarbeidet mellom skoleeier og skolene i å kvalitetssikre oppfølgingsarbeidet i tråd med opplæringsloven og forskriftene

6 Lokale tilpasninger er bra,
men systematikken, fellesskapstankegangen og helheten skal være lik i Aust-Agder-skolene. Likebehandling av elever Ha god dokumentasjon i tilfelle klage (jf. et forsvarlig system)

7 Dessuten har tidene forandret seg!

8 Helhetlig system 1 Kvalitetsdokument 4: Tett på! Oppfølging av elever (jf. lover & forskrifter) lagt inn i et årshjul 2 Rutinebeskrivelser og maler/skjemaer felles for alle skolene 3 Felles praksis

9 Kvalitetsdokument 4:Tett på! Disposisjon
1. Hensikt 2. Kvalitetskrav 3. Bruksområde 4. Gjennomføring 5. Handlinger a. Fortløpende handlinger b. Årshjul 6. Rutineskriv, skjemaer og maler Kvalitetsdokumentene utarbeidet i Utdanningsavdelingen er en del av et kvalitetssystem som er utviklet på lokalt nivå. De andre kvalitetsdokumentene finnes på Aafks hjemmeside og er Elevinntak Individuell søknadsbehandling Spesialundervisning – rutiner

10 Fortløpende handlinger
a. Noen handlinger går fortløpende gjennom hele skoleåret: følge opp elevers trivsel på skolen følge opp elevers fravær vurdere hver enkelt elevs læringsutbytte og hvordan eleven ligger an i forhold til samlede opplæringsmål (underveisvurdering og egenvurdering) vurdere om det er elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen og dermed bør tilmeldes PPT for sakkyndig vurdering vurdere varsel om fare for IV i fag samt nedsatt orden og adferd vurdere om minoritetsspråklige elever skal fortsette med særskilt språkopplæring eller følge ordinær undervisning oppdatere elevers status i SATS (sluttere, endring av fag og lignende) b. Handlinger knyttet til en bestemt tid, er beskrevet i årshjulet som følger. Med rødt – gjelder i hovedsak oppfølging i klasserommet Med blått – gjelder i hovedsak inntak og endring av koder, ansvar rådgiver/ledelsen

11 Årshjulet


Laste ned ppt "Tett på! – kvalitetsdokument 4"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google